Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag föreställer mig en handlingskraftig, känslodriven om inte rent av impulsiv person, som mixar rationalitet med bristande konsekvenstänkande både för brottets allvar och oåterkallelighet men också delmomenten i att mörda och undanröja bevis. Jag undrar hur långt hon hade tänkt sig scenariot och om det trots suspekta förberedelser (kanske spanat i flera dagar utanför lgh där brottet begicks, enligt vittnesmål, om sammanfattningen i TS är sann) kan tänkas röra sig om ett ringare brott än mord vad det gäller motiv. Brottsrubriceringen mord tror jag är rätt hur som helst.
Citera
2014-07-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag föreställer mig en handlingskraftig, känslodriven om inte rent av impulsiv person, som mixar rationalitet med bristande konsekvenstänkande både för brottets allvar och oåterkallelighet men också delmomenten i att mörda och undanröja bevis. Jag undrar hur långt hon hade tänkt sig scenariot och om det trots suspekta förberedelser (kanske spanat i flera dagar utanför lgh där brottet begicks, enligt vittnesmål, om sammanfattningen i TS är sann) kan tänkas röra sig om ett ringare brott än mord vad det gäller motiv. Brottsrubriceringen mord tror jag är rätt hur som helst.

Jag är inte helt övertygad om att motivet är enbart svartsjuka, kan lika väl va hämnd för att hon blev minimerad å förolämpad på krogen.
Om det vi vet stämmer så håller jag med om att det bör bli mord.
Det kommer väl att heta att hammaren inte e hennes utan har legat länge i bilen.
Hon får nog svårt att lyfta fram förmildrande omständigheter.
Citera
2014-07-25, 14:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Låter plågsamt långt att vänta till hösten. När FUB:en väl kommer så har det säkert hänt något nytt som fångar allas uppmärksamhet, så då har man liksom gått vidare.
Jobbigt för JH att sitta häktad hela sommaren dessutom och bara vänta

Om någon tappar inspirationen för att komma på nya teorier så tipsar jag om dessa två sidor:
http://murderpedia.org/
http://deathpenaltyusa.org/index.htm

Det måste vara jobbigt även för brottsoffrets anhöriga/vänner och bekanta. Dom glöms ofta bort.
Tänk att någon man tycker om blir mördad och dessutom skändad och kapad i bitar. Måste ju vara rena mardrömmen för anhöriga.
Citera
2014-07-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag är inte helt övertygad om att motivet är enbart svartsjuka, kan lika väl va hämnd för att hon blev minimerad å förolämpad på krogen.
Om det vi vet stämmer så håller jag med om att det bör bli mord.
Det kommer väl att heta att hammaren inte e hennes utan har legat länge i bilen.
Hon får nog svårt att lyfta fram förmildrande omständigheter.

Vi vet ju inte ens vad som hände på krogen. Vem startade upp vad?

Är det troligt att LL bara gick fram och drog på Jonna några örfilar?
Citera
2014-07-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Vi vet ju inte ens vad som hände på krogen. Vem startade upp vad?

Är det troligt att LL bara gick fram och drog på Jonna några örfilar?

Precis som du skriver, vi vet inte.
Med det som kommit fram låter det som JH är någon slags förlorare.
Citera
2014-07-25, 20:48
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Vilka har JH rätt att träffa i detta läge, är hon totalt isolerad eller får hon träffa familjen?

Jag undrar samma?
Har JH helt förbud att ta emot besök i detta skede?
Frågan är HUR hennes närmsta släkt (mamma, syster, bror) bemött henne?
Är det typ: "Lilla gumman, vad är det du har du gjort" eller ?
Stackars nära familj - vilken fullständig chock för dom och detta ska dom leva med resten av sina liv😳
Citera
2014-07-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det måste vara jobbigt även för brottsoffrets anhöriga/vänner och bekanta. Dom glöms ofta bort.
Tänk att någon man tycker om blir mördad och dessutom skändad och kapad i bitar. Måste ju vara rena mardrömmen för anhöriga.

Jonnas anhöriga och vänner måste också vara i chock tillstånd. Har svårt att tänka Mig att Jonna har visat upp denna sida tidigare. (Läste i tråden att Jonna haft hetsigt humör osv.)
Men det är INTE samma sak som att Mörda och stycka någon.

Så Jonna har även förstört livet för betydligt fler än vad hon kan tänka sig...

Hur tar JN & JA och deras familjer detta? Måste vara asjobbigt!

Vet att jag blev väldigt illa berörd när en väldigt tragisk händelse uppdagades som mina vänner hade gjort. Alltså hur ska då INTE denna händelse beröra de anhöriga o de som varit i relation med Jonna?!

Jag "hoppades" länge att detta skulle varit en OLYCKHÄNDELSE... typ att det var ett gräl, en "putt" som gjorde att LL tappat balansen och fallit på en bordskant.... TYVÄRR TYVÄRR så verkar det ju inte vara så...

Men hur mår Jonna idag? Ånger? eller är hon fullpumpad med lugnande för att hålla ihop...tror denna donna kommer att ta sitt eget liv så snart hon får chansen...

Någon som VET varför och När hon sålde sina hästar?
Citera
2014-07-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag undrar samma?
Har JH helt förbud att ta emot besök i detta skede?
Frågan är HUR hennes närmsta släkt (mamma, syster, bror) bemött henne?
Är det typ: "Lilla gumman, vad är det du har du gjort" eller ?
Stackars nära familj - vilken fullständig chock för dom och detta ska dom leva med resten av sina liv😳

man som vän/anhörig får ansöka om tillstånd att få träffa en som sitter i häktet.
Jag är 90% säker på att hon får ta emot sina närmaste.

Men hon får INTE titta på nyheter, läsa tidningar osv.

Någon som "hört" något nytt? Eller har "Polisläckan" semester.
Citera
2014-07-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardsjogatan6
Jonnas anhöriga och vänner måste också vara i chock tillstånd. Har svårt att tänka Mig att Jonna har visat upp denna sida tidigare. (Läste i tråden att Jonna haft hetsigt humör osv.)
Men det är INTE samma sak som att Mörda och stycka någon.

Så Jonna har även förstört livet för betydligt fler än vad hon kan tänka sig...

Hur tar JN & JA och deras familjer detta? Måste vara asjobbigt!

Vet att jag blev väldigt illa berörd när en väldigt tragisk händelse uppdagades som mina vänner hade gjort. Alltså hur ska då INTE denna händelse beröra de anhöriga o de som varit i relation med Jonna?!

Jag "hoppades" länge att detta skulle varit en OLYCKHÄNDELSE... typ att det var ett gräl, en "putt" som gjorde att LL tappat balansen och fallit på en bordskant.... TYVÄRR TYVÄRR så verkar det ju inte vara så...

Men hur mår Jonna idag? Ånger? eller är hon fullpumpad med lugnande för att hålla ihop...tror denna donna kommer att ta sitt eget liv så snart hon får chansen...

Någon som VET varför och När hon sålde sina hästar?

Framför allt JA måste känna sig nedstämd minst sagt. Han har ju varit med och skapat grundsituationen om det är så att han sagt att han inte kunnat välja. Är nog en klen tröst att allt kunde ha hänt ändå. Det som har har gärningsmannen givit honom som grund för, att han inte kunde välja eller att han inte valde henne. Snacka om mardröm alltså.
Citera
2014-07-25, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Framför allt JA måste känna sig nedstämd minst sagt. Han har ju varit med och skapat grundsituationen om det är så att han sagt att han inte kunnat välja. Är nog en klen tröst att allt kunde ha hänt ändå. Det som har har gärningsmannen givit honom som grund för, att han inte kunde välja eller att han inte valde henne. Snacka om mardröm alltså.

Jonna har verkligen förstört fler LIV än bara ett....
Citera
2014-07-25, 22:58
Medlem
Citat:
Jonna har verkligen förstört fler LIV än bara ett....

Absolut men JA är ju den som åtrådde honom och han ångrar nog verkligen att han någonsin såg åt henne.

Ingen av de andra har ju någon roll på det sättet som JA har.

Men det är många många som lider av detta nu.
Citera
2014-07-25, 23:58
Medlem
Citat:
NB: min fetning ovan.

Hon får nog stå ut med sina eventuella olustkänslor; i häktet har man inte för vana att medicinera i någon större omfattning, ej heller som häktad på rättspsyk, om hon genomgår en RPU (vilket jag inte vet, men jag ställde frågan på tråden häromdagen utan någons svar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in