Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 20:34
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
...

Och till något annat. Jag vill åter igen slå ett slag för att man inte behöver vara "iskall" för att kunna stycka en annan människa. Hur vi ser på en död kropp skiljer sig åt. Det kan man se extra tydligt när man tittar på hur människor i olika kulturer handskas med en död kropp vid t.ex en begravning. För många är inte en död kropp ens en människa längre då själen lämnar kroppen när människan dör. För anhöriga så kan givetvis kroppen ändå betraktas som "helig" då den ser ut som människan de kände och därför så framkallar kroppen minnen hos de anhöriga. Det är alltså helt och fullt normalt att kunna se en död kropp utan att känna starkare känslor för den, speciellt om man tidigare sett döda kroppar (om man jobbar inom vården t.ex).

...

Jag tror att det är mycket värre att faktiskt ha ihjäl någon än att stycka en kropp. Det är lidandet jag skulle må dåligt av att se, att orsaka någon annan svår smärta och rädsla. Har man klarat av den delen utan att bryta ihop så lär styckningen inte vara speciellt traumatiskt, speciellt inte om man inte är känslig för blod och sånt. Personen är ju död och känner ju inget. Personligen är jag inte ett dugg känslig för blod, kan se hur mycket som helst utan några problem, men jag är väldigt känslig för andra saker. Folk är annorlunda helt enkelt. Men hur som helst, när GW och andra kriminalexperter säger att de flesta kan döda men få kan stycka, så håller jag inte med. Jag tycker till och med att det är ett jättekonstigt argument.

Citat:
Ursprungligen postat av nie

...

Sen att du skriver att man inte behöver vara iskall för att stycka någon. Det behöver inte vara traumatiskt att såga en människa i bitar. Jag måste säga det låter väldigt märkligt i mina öron. Att åka hem och gå ut med sina hundar och sen packa in en såg i bilen och ta sig tillbaka till den man dödat är väldigt kallt tycker jag. Att du anser att det inte skulle vara traumatiskt gör att man undrar om du är riktigt klok.

Jag kanske tolkar fel, men jag får vibbar av att många i tråden försöker framföra att styckningen är "värre"/"ondare" (eller vad man nu vill kalla det) än dödandet. Jag har svårt att följa det resonemanget. Dödandet är riktat mot en individ (som kan anses ha vissa rättigheter), men styckningen mot ett objekt (om man inte väljer att se handlingen såsom riktad mot offrets anhöriga och/eller "besjälar" den döda kroppen).
Personligen är jag helt enig med Snobb som skriver att har man redan dödat någon utan att bryta samman, så torde inte styckning vara särskilt magstarkt att ge sig in på. Om det är rationellt är dock en helt annan fråga.

För den som önskar fråga om jag inte skulle tycka det vore hemskt om en nära anhörig blev styckad efter att ha mördats - nej, det är mordet som berövat mig en anhörig, inte styckningen. Styckningen spelar i det läget ingen roll, min anhörige är redan död och borta ur mitt liv. Som jag ser det har styckningen utförts på min anhöriges kropp, dock har den kroppen inte längre något med personen att göra.

Det kan hända att jag har någon störning eller diagnos, men med detta inlägg vill jag tillsammans med Snobb tillföra tråden ett annat perspektiv.
Citera
2014-07-01, 20:36
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ja, psykos och brottsoffer är det vanligaste men ibland dyker det ju upp undantag. Ju längre utredningen går så får vi ju veta nya saker. Lite av ett brottsoffer är hon ju om hon fått örfilar av LL på krogen, men jag tror inte den händelsen räcker för förklara vad som hände sedan mellan tjejerna.
JH tillhör inte den absolut vanligaste av kvinnliga mördarna verkar det som. Om hon ens är en mördare är jag osäker på, det kan fortfarande ha varit en misshandel som gick snett eller nått i den stilen.

Misshandel som gick snett ? Det var ju arets underdrift.
Hammare i skallen ? Check
Knivhugg ? Check
Injicera alkohol ? Check
Styckning ? Check

Och du ifragasatter om hon ar en mordare ? Ja jisses.
Citera
2014-07-01, 20:37
Medlem
Min klient har mått dåligt längre tid ....sa hennes advokat.

Jag undrar lite hur länge hon mått dåligt och om hon kanske planerat detta länge.

När en genuin hästtjej som är aktiv i tävlingar helt plötsligt tappar sitt intresse för sina hästar och annonserar ut dom tolkar jag som att något inträffat inom henne.

När exakt tog det definitivt slut med JA?
Citera
2014-07-01, 20:38
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
21 stycken. Sen finns det säkert styckade personer där man inte hittat kroppsdelar och som fortfarande räknas som saknade.

Seriost, har vi 21 ouppklarade styckmord i Sverige ? Det later ju sanslost mycket.
Citera
2014-07-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ja men nu insåg hon ju faktiskt att hon skulle klara det så då behövde hon ju inte inse att hon inte skulle klara det.

Jag anser att det är konstigt att hon inte under den tiden hon varit ute med hundarna och kört bil och vad hon nu gjorde inte insåg att hon inte skulle klara av att såga itu en död kropp i delar är konstigt. För mig framstår det som konstigt att komma fram till efter flera timmar att hon vill såga en död kropp i delar.
Citera
2014-07-01, 20:43
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon bör ju ha blivit blodig även på andra ställen, det bör ha skvätt en hel del blod. Därför borde hon ha varit rädd för att ha fått blod i håret etc. Förmodligen har hon duschat i JAs lägenhet efter att ha styckat kroppen. Tröjan måste av misstag fått lite blod på sig.

Dusch eller någon form av skydd, säkert. Jag får för mig att blodmängden inte var så stor. I alla fall lämnas det öppet för tolkning i den här artikeln från Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19119053.ab

Citat:
Och på sin t-tröja, vilken hon dolde under en långärmad tröja, fanns offrets blod, uppger en poliskälla.

Kan ha fel, men jag tror att det här är första artikeln där det nämns. Sen har tröjan blivit "blodig" i tråden (eventuellt i någon efterföljande artikel också).
Citera
2014-07-01, 20:47
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Är det ingen mer än jag som tror att Jonna kommer att bli friskförklarad i RPU:n och därför kan dömas till fängelse?

Jo jag tror faktiskt att hon kommer få fängelse. Jag tror inte hon lider av någon allvarlig psykisk sjukdom utan dessvärre har varit ganska klartänkt i detta. Det är på något sätt ruggigt genomtänkt allting, sen har det havererat på slutet av okänd anledning. Kanske klarade hon inte att hålla skenet uppe när adrenalinet började gå ner. Ingen aning.
Citera
2014-07-01, 20:49
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Är det ingen mer än jag som tror att Jonna kommer att bli friskförklarad i RPU:n och därför kan dömas till fängelse?
Det tror jag definitivt att hon blir, friskförklarad alltså . Det krävs ganska mycket för att inte bli det.
Citera
2014-07-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det tror jag definitivt att hon blir, friskförklarad alltså . Det krävs ganska mycket för att inte bli det.

Jag tycker inte heller att det riktigt finns något som talar för att hon har någon allvarlig psykisk störning som gör att hon bör dömas till vård. Kan inte se vad det skulle vara heller.
Citera
2014-07-01, 20:56
Medlem
den här tragiska historien påminner om låten trubbel,men i låten blev dom vänner...
Citera
2014-07-01, 21:07
Medlem
Snobbs avatar
Citat:

Jag tror att hon kommer att bli friskförklarad och dömd för dråp!

Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Jag kanske tolkar fel, men jag får vibbar av att många i tråden försöker framföra att styckningen är "värre"/"ondare" (eller vad man nu vill kalla det) än dödandet. Jag har svårt att följa det resonemanget. Dödandet är riktat mot en individ (som kan anses ha vissa rättigheter), men styckningen mot ett objekt (om man inte väljer att se handlingen såsom riktad mot offrets anhöriga och/eller "besjälar" den döda kroppen).
Personligen är jag helt enig med Snobb som skriver att har man redan dödat någon utan att bryta samman, så torde inte styckning vara särskilt magstarkt att ge sig in på. Om det är rationellt är dock en helt annan fråga.

För den som önskar fråga om jag inte skulle tycka det vore hemskt om en nära anhörig blev styckad efter att ha mördats - nej, det är mordet som berövat mig en anhörig, inte styckningen. Styckningen spelar i det läget ingen roll, min anhörige är redan död och borta ur mitt liv. Som jag ser det har styckningen utförts på min anhöriges kropp, dock har den kroppen inte längre något med personen att göra.

Det kan hända att jag har någon störning eller diagnos, men med detta inlägg vill jag tillsammans med Snobb tillföra tråden ett annat perspektiv.

Kul att ha dig här!

Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Misshandel som gick snett ? Det var ju arets underdrift.
Hammare i skallen ? Check
Knivhugg ? Check
Injicera alkohol ? Check
Styckning ? Check

Och du ifragasatter om hon ar en mordare ? Ja jisses.

Nja, jag är osäker. Mest ifrågasätter jag att det var planerat nog för att kallas för mord. Styckningen tror jag inte var planerad. Om jag ska satsa pengar så tror jag på dråp.

Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Måste fråga dej. Du säger att du jobbar inom vården och att man måste lära sej att förhålla sej till döden och döda kroppar. Så långt är vi eniga. Sen vet inte jag om du jobbar på sjukhus där yngre människor dör eller inom äldrevården, men oavsett hur människor i ditt arbete dör så är väl i bästa fall inte det du personligen som orsakar deras frånfälle. Sen undrar jag, menar du på fullaste allvar att eftersom du lärt dej förhålla dej till döda kroppar i ditt arbete skulle kunna såga i en död kropp?

Jag jobbade inom vården för några år sedan innan jag valde att plugga. Jag har jobbat med både barn, vuxna och äldre, fast givetvis inte samtidigt. Jag skulle ha svårt att stycka dem ja, det för att jag inte skulle ha någon anledning till att göra det och jag skulle nog få dåligt samvete för hur anhöriga skulle må. Det skulle kännas respektlöst. I vissa fall skapade jag dessutom en del band med patienterna, så när de dog så blev jag ledsen trots att jag försökte låta bli. Det kunde gälla både äldre och barn.
Citera
2014-07-01, 21:09
Medlem
humor-mes avatar
Har hört att det finns en del personer som aldrig blir friskförklarade och fastnar kvar på rättpsyk, så där är det faktiskt man kan "få" livstid.

Sen tänkte jag det tidningen skrev om att grannarna hörde bråk och ett hjärtakärande skri. Tror att om
Man hörde ett sådant skrik som verkligen kryper in i benmärgen ringer man polisen. Kan vara så att nu när grannarna vet vad oljudet handlade om att skriket lät värre än vad det kanske gjorde på riktigt. Sen vet vi inte om tidningen brer på lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in