Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 20:23
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipinene
Det med alkoholsprutan låter för mig helt konstigt, hon som tillomed jobbade som personligt assistent borde väl förstå att blodet inte går runt i en död kropp?
Kan det vara så att LL inte var död när JH lämnade lägenheten och hon egentligen tog med sprutan ifall LL nu fortfarande skulle vara i liv när JH kom till lägenheten andra gången?
Det är den enda logiska förklaringen.
Citera
2014-07-01, 20:23
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
OK. Jag visste väl att jag skulle ertappas med att inte vara fullt påläst.
Men vad tror du om teorin för övrigt då? Att hon efter att ha dumpat kroppsdelarna inte orkade fullfölja, det vill säga gömma dem ordentligt?
Ex-sambon visste ju att något allvarligt hade hänt men Jonna berättade tydligen inte för honom exakt vad det var hon hade gjort men han övertalade henne ändå att ringa till polisen. När polisen kom hem till dem så måste de omedelbart ha separerat dem och efter ett par timmar så åkte de till platsen där hon dumpat kroppen. Jag tror inte att hon var redo att erkänna när hon ringde polisen men ex-sambon kanske gav henne ett ultimatum om inte du ringer så gör jag det.
Jag skulle tro att poliserna som åkte hem till paret var väldigt bra på sina jobb och lyckades få henne att känna att situationen så småningom blev ohållbar oc då brast det för henne.
Citera
2014-07-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Inte sannolikt alls. Nu vet jag ju inte om det var det som var tanken, precis som du sager: hur fan tankte hon.

Hon kanske visste någonting om Lovisa som inte vi vet??
Citera
2014-07-01, 20:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det känns jäkligt ologiskt, men så tänkte man ju när man fick reda på att hon ringt på hos grannen också. Sen fick det hela sin förklaring när man fick reda på att hon hade tänkt spela upp en charad där hon varit och hämtat sina grejor hos JA. Smart tänkt, för det gav ju också en förklaring om någon sett henne lastandes plastsäckar i bilen - "Jag hämtade ju bara mina grejer". Så det är möjligt att Jonna tänkt ut nån smart förklaring även till LLs berusning.
Alltsammans vittnar om att hon mycket väl gav sig in i det här mordiska värvet med
en plan och en beslutsamhet som heter duga även om somliga envetet tillbakavisar
alla tankar på att "hästtjejen" agerat överlagt utan istället har allt skett "i stundens
berömda hetta"...

Det som dock förbryllar en smula är att hon valde att erkänna rätt omgående men det hänger
väl samman med faktumet att hon upplyst sambon eller exsambon om vad som hänt
då när hon fikade efter lite behövlig hjälp i efterbrottsprocessen men fick negativt
besked vad den saken anbelangar och då kom till insikt om att det nog fan trots allt
var kört för henne och lika bra att lägga korten på bordet och överlämna sig till
farbror blå.
Citera
2014-07-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipinene
Det med alkoholsprutan låter för mig helt konstigt, hon som tillomed jobbade som personligt assistent borde väl förstå att blodet inte går runt i en död kropp?
Kan det vara så att LL inte var död när JH lämnade lägenheten och hon egentligen tog med sprutan ifall LL nu fortfarande skulle vara i liv när JH kom till lägenheten andra gången?

Det är ju en tanke. Har funderat länge över om LL levde när JH och lämnade och när informationen kom att hon injicerat alkohol i LL så känns väl inte den tanken allt för trolig.

Och detta kanske ger henne livstid? Jag har inte helt klart för mig vad som krävs för livstid men det är ju ett utdraget förlopp och ett stort lidande om så skett i alla fall.
Citera
2014-07-01, 20:27
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Du skriver att när kvinnor mördar brukar det bero på två saker, antingen att hon fått en psykos eller att man är brottsoffer. Vilket tror du gäller för JH?

Sen att du skriver att man inte behöver vara iskall för att stycka någon. Det behöver inte vara traumatiskt att såga en människa i bitar. Jag måste säga det låter väldigt märkligt i mina öron. Att åka hem och gå ut med sina hundar och sen packa in en såg i bilen och ta sig tillbaka till den man dödat är väldigt kallt tycker jag. Att du anser att det inte skulle vara traumatiskt gör att man undrar om du är riktigt klok.

Ja, psykos och brottsoffer är det vanligaste men ibland dyker det ju upp undantag. Ju längre utredningen går så får vi ju veta nya saker. Lite av ett brottsoffer är hon ju om hon fått örfilar av LL på krogen, men jag tror inte den händelsen räcker för förklara vad som hände sedan mellan tjejerna.
JH tillhör inte den absolut vanligaste av kvinnliga mördarna verkar det som. Om hon ens är en mördare är jag osäker på, det kan fortfarande ha varit en misshandel som gick snett eller nått i den stilen.

I början av tråden utgick jag mycket utifrån mig själv (då jag inte hade mycket annat att gå på) och jag har själv varit ett brottsoffer för en rad allvarliga brott när jag var yngre och vet hur man kan må efteråt, så då tänkte jag i banorna. Jag tror de flesta får tankar av att hämnas då men de flesta, inkl jag, gör ju aldrig det. Hämnd är enligt mig inte ett bra sätt att gå vidare på, men i stunden kan det verka som det enda. Hur som helst, det hade kunnat förklara en hel del om hon varit ett brottsoffer och inte fått vård för det, utan gått med dessa minnen en längre tid. Utåt sätt kan man verka hur normal som helst då men vid stressade situationer kan man överreagera. Det var alltså ingen psykotisk diagnos jag trodde att hon hade, utan snarare en lättare störning eller bara en tillfällig obalans.

Senare har tankar på att konflikten mellan JH och LL varit större än vad vi egentligen vet. Mobbningsoffer har ju vid vissa tillfällen valt att ge igen, skolskjutningar i USA är väl ett sådant exempel. Kanske har JH känt sig så kränk och förnedrad av LL att hon helt enkelt börjat hata henne? Hat kan leda till att man inte ser den man hatar som en människa längre. Om JH:s känslor för LL varit rationella eller ej vet vi ju givetvis inte, men om hatet bara är riktat mot LL så kan ju JH vara hur empatisk som helst mot alla andra.
Egentligen tror jag nu att det är många saker som inträffat efter varandra och det har helt enkelt blivit för mycket för JH. Många har ett behov att att skylla sitt dåliga liv på någon (ibland rätt ibland fel).

Sen vill jag förtydliga mig ang. styckning. Jag skrev att jag tyckte att det verkade vara traumatiskt att döda en person och att om man väl har gjort det så borde inte styckningen vara värre. Jag förklarade rätt ingående hur jag kom fram till det dessutom. Jag tror inte att det behöver finnas några missförstånd där egentligen. Sedan tror jag att människor kan agera på olika sätt efter en traumatisk händelse. Jag tror definitivt att JH blev traumatiserad av att ha dödat LL. En del kan utåt sätt agera helt normalt trots att de mår dåligt på insidan (bl.a. jag) och en del kan inte hålla masken. Det är inget tecken på att den ena typen är känslokall, bara mer kontrollerad alt. i förnekelse. När jag var utsatt för grova brott kunde jag gå till skolan/jobbet direkt efter och bete mig som vanligt. Det var för att jag var i förnekelse. Jag klarade inte av att ta in vad som skett just då, det tog lång tid innan det sjönk in. Jag tror att en icke empatistörd gärningsman och ett brottsoffer kan fungera på liknande sett efteråt, därför delar jag med mig av detta.

Sen, lägg av med personangrepp va. Känns helt onödigt.
Citera
2014-07-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Hur manga ouppklarade styckmord har vi i Sverige ?

21 stycken. Sen finns det säkert styckade personer där man inte hittat kroppsdelar och som fortfarande räknas som saknade.
Citera
2014-07-01, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Nä exakt! Men vissa påstår ju i tråden att det kanske var därför hon var vid lägenheten, och att det då blev lite hamdgemäng som urartade och slutade med dråp/nödvärn.
Mitt inlägg klargjorde det ologiska i det resonemanget.

Att hon var där för att hämta kvarglömda grejer är ungefär lika sannolikt som att hon var där för att vattna blommorna till JA.
Citera
2014-07-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Vad jag menar är att en normalt sett hade man väl insett att man inte skulle klara av att såga itu en människa i delar. Att hon kom fram till att hon faktiskt skulle ta med sågen och såga i människan som låg död i hennes före detta pojkväns lägenhet tycker jag är en udda tanke.

Ja men nu insåg hon ju faktiskt att hon skulle klara det så då behövde hon ju inte inse att hon inte skulle klara det.
Citera
2014-07-01, 20:31
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Alltsammans vittnar om att hon mycket väl gav sig in i det här mordiska värvet med
en plan och en beslutsamhet som heter duga även om somliga envetet tillbakavisar
alla tankar på att "hästtjejen" agerat överlagt utan istället har allt skett "i stundens
berömda hetta"...

Det som dock förbryllar en smula är att hon valde att erkänna rätt omgående men det hänger
väl samman med faktumet att hon upplyst sambon eller exsambon om vad som hänt
då när hon fikade efter lite behövlig hjälp i efterbrottsprocessen men fick negativt
besked vad den saken anbelangar och då kom till insikt om att det nog fan trots allt
var kört för henne och lika bra att lägga korten på bordet och överlämna sig till
farbror blå.
Ex-sambon visste att något hade hänt men inte att det rörde sig om ett mord.
Citera
2014-07-01, 20:33
Medlem
Är det ingen mer än jag som tror att Jonna kommer att bli friskförklarad i RPU:n och därför kan dömas till fängelse?
Citera
2014-07-01, 20:34
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Att hon var där för att hämta kvarglömda grejer är ungefär lika sannolikt som att hon var där för att vattna blommorna till JA.
Precis vem åker hem till någon för att hämta sina saker klockan 6 på morgonen och tar med sig en hammare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in