Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-29, 19:39
Medlem
Hon knackade väl antagligen på hos grannarna för att meddela att allting var "OK", så hon kunde känna sig säker för att kunna stycka kroppen när hon kommer tillbaka, "i lugn och ro".
Citera
2014-06-29, 19:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thevow
Hon knackade väl antagligen på hos grannarna för att meddela att allting var "OK", så hon kunde känna sig säker för att kunna stycka kroppen när hon kommer tillbaka, "i lugn och ro".
Enligt Aftonbladet knackade hon på hos grannen efter att ha styckat och burit ner kroppen, och städat lägenheten.
Citera
2014-06-29, 19:48
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thevow

I vilket fall som helst var det jävligt korkat. Det var ju tur att hon erkände så snabbt, för det hade inte behövts mer än fem minuters spaning för att komma henne på spåren.
Citera
2014-06-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Framförallt det där med grannarna. Noll konsekvensanalys. Fattade hon inte att polisen skulle börja leta efter henne bara för det där med grannarna? Stort bråk tidigt på morgonen, grannarna klagar. Hon ringer på och säger att det inte var så farligt. Sen är LL försvunnen och polisen vet att hon har sovit över i just den lägenheten. Till och med polisen skulle kunna lägga ihop den ekvationen...

Tydligen skulle polisen inte börja leta efter henne då det inte har framkommit någonstans att grannarna ringde polisen.
Citera
2014-06-29, 20:19
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det va därför jag menade att bilen kunde va parkerad vid tågstation, bussmot eller liknande, för att det skulle ge sken av att LL rest någonstans.
En tanke bara.

Hallsbergs järnvägsstation är ett bra val i så fall.
Jag tror att det finns en långtidsparkering på norra sidan av järnvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om hon hade lämnat kroppen i bostaden efter första momentet hade brottet blivit mycket mer svårlöst. Men JA kunde ha fått skulden, så det var nog därför som hon återvände och hämtade kroppen.

Absolut, och JA hade en väldig tur att hon erkände.
Hade hon inte klantat sig utan lyckats gömma kroppen, om så bara för en kortare tid,
skulle JA garanterat ha blivit misstänkt.

Han var den senast kända som såg LL, och det var i dessutom i bostaden.
Om han dessutom hade haft ett klent alibi för tiden efter jobbet hade han fått det mycket svårt.
Tänk om han hade suttit på en kyrkogård.
Citera
2014-06-29, 20:20
Medlem
Citat:
Enligt Aftonbladet knackade hon på hos grannen efter att ha styckat och burit ner kroppen, och städat lägenheten.

Ja och det bör ha gått en stund från det grannen var och knackade på tills Jonna knackade på hos grannen och ingen polis hade dykt upp, med andra ord så har grannen inte brytt sig om bråket/stöket tillräckligt mycket för att ringa polisen.
Citera
2014-06-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Hallsbergs järnvägsstation är ett bra val i så fall.
Jag tror att det finns en långtidsparkering på norra sidan av järnvägen.

Absolut, och JA hade en väldig tur att hon erkände.
Hade hon inte klantat sig utan lyckats gömma kroppen, om så bara för en kortare tid,
skulle JA garanterat ha blivit misstänkt.

Han var den senast kända som såg LL, och det var i dessutom i bostaden.
Om han dessutom hade haft ett klent alibi för tiden efter jobbet hade han fått det mycket svårt.
Tänk om han hade suttit på en kyrkogård.

Ponera att JA hade kommit hem efter jobbet och hittat sin kk/dejt/flickvän eller vad hon var död, han ringer polisen som kommer och han blir genast misstänkt och gripen.

Är det inte som så att rättsläkaren kan fastställa med rätt bra exakthet hur länge hon varit död och då framkommer det ju att hon dog vid en tid då JA var på jobbet.
Citera
2014-06-29, 20:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Om man spekulerar med absolut värsta tänkbara scenario i detta fallet så är det inte helt uteslutet med livstid. Om man tittar på de kvinnor som har fått livstid så är det sex stycken som sitter 2006:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11019596.ab

Och sen efter det så är det förhoppningsvis bara hammarmördaren CS som tillkommer. Som kusligt nog också är ett svartsjukedrama med hammare inblandat. Nu tror jag inte att detta fallet handlar om ett överlagt mord men om RMU visar starkt på riktigt grovt upprepande våld, förutom styckningen då, så ser det inte alltför ljust ut för GM. Återstår att se hur mycket styckningen har förstört kroppen och styckningen i sig är ju också en försvårande omständighet som tyder på mord, eller möjligen dråp. Och i flera av de kvinnliga livstidsdomarna så varierar utslagen kraftigt mellan TR och HR så det här fallet blir nog rätt så svängigt. Åklagaren yrkar på livstid för mord och försvaret yrkar på vållande och det finns inga vittnen till själva dödandet så det är upplagt för en riktig rysare.
Citera
2014-06-29, 20:28
Medlem
Det ska bli spännande att se exakt på vilket sätt dem misstänker JN för skyddande av brottsling. Jag tror inte att Jonna ringt och "Hej jag har haft ihjäl någon, kan du hjälpa mig flytta kroppen"?

Det har sagts olika saker, en uppgift är att hon ringde till honom, en annan är att han fick frågan när dem sågs där hemma (då borde hon dock ha dumpat kroppen redan).
Citera
2014-06-29, 20:34
Medlem
Det var någon som en bit bak lade upp en länk till en sida där det fanns en eller ett par helkroppsbilder på Lovisa. Någon som har kvar denna länk?
Citera
2014-06-29, 20:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ponera att JA hade kommit hem efter jobbet och hittat sin kk/dejt/flickvän eller vad hon var död, han ringer polisen som kommer och han blir genast misstänkt och gripen.

Är det inte som så att rättsläkaren kan fastställa med rätt bra exakthet hur länge hon varit död och då framkommer det ju att hon dog vid en tid då JA var på jobbet.
Nej, dödstillfället var av allt att döma strax efter att han åkte till jobbet. Rättsläkaren kan sannolikt inte säga att det inte hände innan han åkte till jobbet, om han ringde efter hemkomsten.
Citera
2014-06-29, 20:38
Medlem
Citat:
Nej, dödstillfället var av allt att döma strax efter att han åkte till jobbet. Rättsläkaren kan sannolikt inte säga att det inte hände innan han åkte till jobbet, om han ringde efter hemkomsten.

Just dödstillfället tror jag så här: En eller ett par grannar har vittnat och ett gällt skrik runt 06:30 "Det kommer jag aldrig att glömma" eller någonting sådant.

Jag tror att det skriket kommer från när Jonna avslutade det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in