Livstid vet jag inte. Men först ska hon ju genomgå en 'mindre' rättspsykiatrisk genomgång. Får se vad den utvisar. Men med tanke på hennes bakgrund kommer hon säkerligen få ett lägre straff än så, eftersom hon inte är dömd för brott sedan innan.
Jag tror att den kommer att visa att hon är frisk som en nötkärna.
Men hur fruktansvärt svårt ska det vara att läsa innan man kommenterar..
Typ, svårt. Om man har ett jobb och ett liv oxå. Helt plötsligt stod det en massa om alkohol i den dödes kropp. Och fattade inte. Hur svårt har du det?
24-åringen lämnade sedan den döende kvinnan på golvet och åkte hem för att bland annat byta sina blodiga kläder.
När hon återvände till lägenheten ett par timmar senare hade hon med sig en såg och en spruta med alkohol - som hon injicerade i den döda 22-åringens kropp.
Det fetade: Jag undrar var den uppgiften kommer ifrån, alltså om det framkommit i förhör eller den rättsmedicinska undersökningen, för enligt mig har det stor betydelse ifall JH visste om LL levde eller trodde LL var död när hon lämnar lägenheten första gången.
Om JH trodde LL var död kan det fortfarande handla om dråp, men om hon visste att LL fortfarande var vid liv visar ju medtagandet av såg och alkoholspruta när hon återvänder att hon räknar med att LL nu var död.
Då bör det väl vara mord och inget annat?
Ordvalet "döende" kan iofs vara en missuppfattning från Aftonbladets sida också, men uppfattar det som en så specifik detalj i sammanhanget.
Känner en av de dörrknackande grannarna vid mordtillfället, det var inte ett skrik.
Snarare 20 minuters totalt kaos som avslutades med ett enligt den bekanta i fråga:
Ett skrik jag aldrig kommer glömma, jag hör det fortfarande.
De bankade på dörren under nästan hela förloppet då den var låst och efter det "gälla skriket" blev det tyst som i graven.
Dom trodde det bara var slagsmål.
Edit: hon var garanterat avliden vid tidpunkten då jonna stack hem.
Senast redigerad av Gubbens 2014-06-29 kl. 02:05.
Känner en av de dörrknackande grannarna vid mordtillfället, det var inte ett skrik.
Snarare 20 minuters totalt kaos som avslutades med ett enligt den bekanta i fråga:
Ett skrik jag aldrig kommer glömma, jag hör det fortfarande.
De bankade på dörren under nästan hela förloppet då den var låst och efter det "gälla skriket" blev det tyst som i graven.
Dom trodde det bara var slagsmål.
Då har det alltså varit slagsmål mellan LL och JH? Trodde LL föll avsvimmad eller något efter första eller andra slaget och inget slagsmål...
Jo det hade varit bra livat.
Tyvärr var det ingen av dem som misstänkte mord då skriken borde ha varit tex på hjälp eller dyligt
Istället för bara skrik.
Dom har en grym ångest och skuldkänslor idag kan jag lova.
Kanske inte slagsmål men nog måste LL blivit duktigt misshandlad / torterad innan.
Senast redigerad av Gubbens 2014-06-29 kl. 02:11.
Att skylla på att man tog med sig en hammare för att "skydda sig" när man söker upp en person som man "är rädd för" som någon form av "förebyggande nödvärn", är knappast ett hållbart argument.
Att beväpna sig på det viset är för övrigt kriminaliserat.
Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.
Denna lag är skriven på ett sådant vis syftet med innehavet avgör om innehavet är brottsligt eller ej. En hammare faller således, i ett fall som detta, under denna lag.
Varför söka upp vederbörande alls, och i synnerhet sedan man förvissat sig om att man blir ensam med personen som man fruktar så mycket? Varför inte ringa, maila eller liknande?
Ett dylikt beteende bär helt enkelt inte sannolikhetens prägel.
JH hade planer på att göra LL illa, kanske inte så illa som det blev, men illa.
Om nu JH ens var rädd för LL, vilket verkar långt i från klarlagt, för övrigt.
Enligt uppgifter i tråden skall LL tydligen ha tilldelat JH en lavett, vilket sedan vuxit till att LL "slagit ner" JH. Vad som egentligen hänt tycks vara högst oklart.
JH:s påstådda anmälan mot LL skall, vad jag förstår, dessutom ha lagts ner.
Det har dessutom förekommit uppgifter om att JH elektroniskt framfört hot mot LL.
Vem som eventuellt har varit rädd för vem är således högst oklart, och att dra slutsatsen att JH varit rädd för LL för att den sistnämnde varit "större" är minst sagt vanskligt.
Det kan mycket väl ha varit tvärtom, oavsett eventuella lavetter.
Nåväl.
Att bedriva viss övervakningverksamhet mot LL, grannarna har ju tydligen sett JH i sin bil i närheten ett flertal gånger, samt att JH den aktuella dagen väntat utanför, beväpnad med hammare, till hon lyckats bereda sig tillträde till fastigheten då porten automatiskt låsts upp, är knappast något som talar till hennes fördel.
Att slå någon i huvudet med en hammare är ämnat att förorsaka skada, och man bör rimligen inse att det kan leda till svåra skador/döden.
Att knivhugga någon (i synnerhet ett flertal gånger centralt i kroppen) är ämnat att förorsaka skada, och man bör rimligen inse att det kan leda till svåra skador/döden.
Att kombinera dessa två förfaranden, som sker så att säga i etapper, gör att brottsrubriceringen måste landa på mord. Allt annat vore helt bisarrt.
Faktum är att JH uppsåtligen har berövat LL livet.
Att stycka kroppen, städa upp, transportera bort kroppen och försöka gömma den (och dessutom genomföra de dagliga rutinerna som hundrastning och arbete) får väl ändå sägas vara att kusligt rationellt sätt att försöka reda upp den mycket påfrestande situation som JH satt sig i, och att försöka undgå att ställas till ansvar för sina handlingar?
Att hon inte orkade hela vägen, efter den nekade hjälpen från sambon, tyder snarast på att hon INTE lider av någon allvarlig psykisk störning. Hon torde helt enkelt efter det beskedet ha insett att hon saknade möjlighet att klara sig undan ansvar för sitt dåd.
Då torde det rationella vara att själv kontakta polisen, och så att säga få det oundvikliga avklarat.
Jag tror, och hoppas, att hon döms till livstids fängelse för mord.
Något annat vore, med de uppgifter vi har i nuläget, ytterst anmärkningsvärt.
Senast redigerad av Handsekreteraren 2014-06-29 kl. 02:24.
Ja, det är mycket troligt att det kommer att konsumeras vad gäller påföljd,
men det kommer dock inte att ignoreras.
Jo, griftefridsbrott är en brottsrubricering och kommer deffo att ignoreras om åtal för det inte väcks. Styckningen i sig kommer dock naturligtvis att beaktas.
Situation Statistik:
Den ena partnern säger att det är slut. Den andra blir då svartsjuk och har ihjäl den första.
Situation Askersund:
En rival dyker upp, tar pojkvännen framför ögonen på dig. Du visar ditt ogillande på flera sätt, men istället får du spö av rivalen på krogen framför alla andra OCH hon kommer dessutom undan rättvisan!
Inte nog med det, trots att du markerat fortsätter rivalen att ha sex med pojkvännen samtidigt som han leker med dig, han som skulle se till att du kunde bo kvar i ditt hus och behålla ditt allra dyrbaraste du haft, dina hästar.
Vilken av dessa två situationer motiverar bäst ett mord, vem har mest att vinna?
Vilken av dessa situationer beskriver bäst en rubbning i psyket?
Om situationen har varit som det andra exemplet i quoten så tycker jag verkligen inte att JH behöver vara rubbad alls. Vem skulle inte hata den där LL då? Jag skulle hatat henne, alla skulle ha gjort det. Om jag hade varit JH så hade jag också upplevt att LL förstörde mitt liv. Sen hanterar folk hat på olika sätt. En del super ned sig, en del blir deprimerade och gråter floder (jag) och en del blir defensiva och våldsamma. När man är riktigt arg så kan man göra en hel del dumma saker som man ångrar efteråt. JH verkar ju definitivt ångra sig efteråt dessutom då hon erkänt. Jag tror inte man ska lägga så stor vikt vid de konstiga sakerna hon gjorde efter att hon dödat LL. Sprutorna och styckningen tyder på att JH fått panik och är rädd för konsekvenserna. Vi vet ju inte hur vi skulle reagera om vi plötsligt stod där med ett lik vid fötterna. JH gillar kriminalserier, så hon försöker härma någon metod där men det misslyckas då det är ogenomtänkt och oplanerat. Jag tror inte hon finner kroppshanteringen det minsta lustfyllt, det handlar om att försöka rädda sig själv. Det hela är bara djupt tragiskt. Jag säger inte att hon gjorde rätt, absolut inte, men jag förstår hur det kunde gå så jävla fel. Jag tror domen blir dråp.
Senast redigerad av Snobb 2014-06-29 kl. 02:55.