Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-28, 23:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Ja, jäntan har i sanning gjort sig olycklig, och nu återstår för henne sannolikt ett livslångt
lidande.
Hon har ju även gjort så många andra olyckliga som får bära outsäglig sorg och lidande.

Mänskligt psykiskt lidande torde vara svårt att mäta och gradera, men jag har funderat på
om inte JH:s föräldrar, syster och bror rentav har det svårare (i ett lite längre perspektiv) än
LL:s (?)

Så är det alldeles säkert. Två familjer har förlorat en familjemedlem, men bara en av dem har skam associerat med förlusten.

"Vad kul att se dig, vad gör dina systrar nu för tiden?"
"Du är så himla lik syrran din, vad sysslar hon med?"
"Bor alla barnen kvar i hembygden eller har dom letat sig någon annanstans?"

Alla dessa frågor hade varit enklare att besvara om personen i fråga enbart vore avliden.
Citera
2014-06-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Han kanske till och med hade gjort slut och JH bara inte tog in.

Men om det var så att han njöt av att hålla dem båda två på halster och gillade att göra dem osäkra och spelade ut kring detta så är det en annan sak. Men det vet vi ju inget om. Vi vet nästan ingenting kring JA alls egentligen tycker jag.

Inte ens en endaste bild, eller har jag missat nåt? Han kan vara en player eller bara ha svårt att säga nej, beslutsångest, vad som, det mesta ligger öppet med den lilla infon som finns.
Citera
2014-06-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ja, jäntan har verkligen gjort sig olycklig, och sannolikt återstår för henne ett livslångt
lidande, förutsatt att hon över huvud taget orkar leva vidare.
Hon har ju även gjort så många andra olyckliga som hädanefter får bära outsäglig sorg, saknad
och lidande.

Mänskligt psykiskt lidande torde vara svårt att mäta och gradera, men jag har funderat på
om inte JH:s föräldrar, syster och bror rentav har det svårare (i ett lite längre perspektiv) än

Min gissning är att hon döms för mord (att hon har med sig hammaren och att hon enligt egen uppgift går därifrån efter huggen och lämnar Lovisa fortfarande i liv men inte ringer 112 eller försöker rädda henne på annat sätt anser jag är försvårande omständigheter). Har hon en duktig advokat så möjligtvis får hen ner det till dråp.

Jonna hamnar på Hinseberg och får svårt att anpassa sig vid livet bakom galler, inga hästar, inga hundar och kan inte röra sig fritt och göra hur hon vill, det kommer ingen mer än någon enstaka familjemedlem och hälsar på ibland och hon smälter inte in bland de andra fångarna.

Efter något år så hänger hon sig i sin cell.
Citera
2014-06-28, 23:34
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Ja, jäntan har verkligen gjort sig olycklig, och sannolikt återstår för henne ett livslångt
lidande, förutsatt att hon över huvud taget orkar leva vidare.
Hon har ju även gjort så många andra olyckliga som hädanefter får bära outsäglig sorg, saknad
och lidande.

Det vet jag inte om jag skulle hålla med om. Skillnaden mellan att ha möjligheten att kunna prata med sin dotter/syster/moster och ett fotografi är tämligen stor. Det hektiska akuta blåser över och tingen normaliseras även i ett ärende som detta. Döden är permanent.
Citera
2014-06-28, 23:53
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Det vet jag inte om jag skulle hålla med om. Skillnaden mellan att ha möjligheten att kunna prata med sin dotter/syster/moster och ett fotografi är tämligen stor. Det hektiska akuta blåser över och tingen normaliseras även i ett ärende som detta. Döden är permanent.

Jag undrar om du inte, i hastigheten, bortser från den sociala skammen, som JH:s anhöriga
får dras med livet ut. Den kan vara tyngre att bära, än "ren" sorg och saknad.
Ett "vanligt" styckmord lever hos allmänheten i mannaminne – ett "ovanligt" styckmord än längre ...
Senast redigerad av FruGondol 2014-06-28 kl. 23:56.
Citera
2014-06-29, 00:02
Medlem
HectorPis avatar
Citat:
Jag undrar om du inte, i hastigheten, glömmer bort den sociala skammen, som JH:s anhöriga
får dras med livet ut. Den kan vara tyngre att bära, än "ren" sorg och saknad.
Ett styckmord lever ofta hos allmänheten i mannaminne – ett ovanligt styckmord än längre ...

Jag förstår mycket väl hur du tänker, men att aldrig mer få prata eller träffa en anhörig, jämfört med att behöva stå ut med något skitjobbigt men i alla fall ha personen kvar..

När det kommer till kritan, vad är man villig att utstå för sina nära och kära?
Om jag satt i sitsen där jag kunde välja om min syster skulle vara BO eller GM vet jag vad jag hade valt.

Det är därför mord har livstid i straffskalan.
Citera
2014-06-29, 00:10
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Jag förstår mycket väl hur du tänker, men att aldrig mer få prata eller träffa en anhörig, jämfört med att behöva stå ut med något skitjobbigt men i alla fall ha personen kvar..

När det kommer till kritan, vad är man villig att utstå för sina nära och kära?
Om jag satt i sitsen där jag kunde välja om min syster skulle vara BO eller GM vet jag vad jag hade valt.

Det är därför mord har livstid i straffskalan.

Som vi hamnat en gnutta off topic föreslår jag att vi enas om, att sorg och psykiskt lidande
är något som är tämligen subjektivt. Over'n out.
Senast redigerad av FruGondol 2014-06-29 kl. 00:28.
Citera
2014-06-29, 00:11
Bannlyst
Verkar ju iallafall som hon brukar sitta utanför JA's adress och spana. Möjligtvis vänta in 'rätt' tillfälle att ge sig på LL?

Grannar såg misstänkt bil
Citera
2014-06-29, 00:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owza
Verkar ju iallafall som hon brukar sitta utanför JA's adress och spana. Möjligtvis vänta in 'rätt' tillfälle att ge sig på LL?

Grannar såg misstänkt bil
Intressant. Det blir nog inte alltför svårt för åklagaren att lägga fram bevis för att det var överlagt mord det handlar om och inte dråp eller vållande. Har en känsla av att det även kan bli livstid om det visar sig vara ett utdraget lidande BO genomled.
Citera
2014-06-29, 00:33
Medlem
Willow1s avatar
Funderat mycket om alkoholen som injicerades, visste att jag förknippade det med något jag hört eller läst någonstans. Så slog det mig "mental besatthet" det är ett begrepp man använder för missbruk. Om hon använder alkohol för det är en central del av hennes liv. Hon kanske under en tid druckit för att döva eller alltid haft alkohol som sin grej. Om hon då dricker, sover dåligt och är deprimerad behöver hon inte ha en psykisk störning utan landat i ett psykiskt tillstånd och det är annorlunda
Citera
2014-06-29, 00:39
Medlem
Grattis Jonna du är den yngsta och första svenska kvinnliga styckmördaren (Maria Kirsch är från Rumänien) så nu har du gått till historien. I framtiden kommer man att nämna ditt namn när man pratar om kvinnor som styckmördat.
Citera
2014-06-29, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Intressant. Det blir nog inte alltför svårt för åklagaren att lägga fram bevis för att det var överlagt mord det handlar om och inte dråp eller vållande. Har en känsla av att det även kan bli livstid om det visar sig vara ett utdraget lidande BO genomled.

Livstid vet jag inte. Men först ska hon ju genomgå en 'mindre' rättspsykiatrisk genomgång. Får se vad den utvisar. Men med tanke på hennes bakgrund kommer hon säkerligen få ett lägre straff än så, eftersom hon inte är dömd för brott sedan innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in