Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-25, 06:40
Medlem
Någon som vet vilket program JH gick när hon studera i vetlanda?
Citera
2014-06-25, 07:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Motivet: Kärlekstriangel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19112649.ab

– Hon (den mordmisstänkta) var arg på att han träffat en ny. Hon klandrade den nya för att de inte blev ihop igen, berättar en vän till den mordmisstänkta 24-åringen för Aftonbladet.

Men det framgår också att JA velat.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-06-25 kl. 07:34.
Citera
2014-06-25, 07:29
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Se mitt inlägg några rader tillbaka, jag tror hon ringde själv..
Ja så kan det ju också vara. Då skulle det nog vara det Mats Nyhlén (?) menar när han säger att de fått information på ett sätt som är väldigt ovanligt vid såna här brott.
Citera
2014-06-25, 07:39
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Teorin att hon faktiskt berättade för sin arbetsgivare som någon påstår, håller den inte?
Borde vara möjligt också, i så fall har väl rimligen arbetsgivaren också talat om att det var JH som gjorde det.
Citera
2014-06-25, 07:40
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har fått uppfattningen om att hon möjligen tillgrep ett redskap i lägenheten. Kanske fått det om bakfoten?
Polisen har gått ut med att de tror att det är så.
Citera
2014-06-25, 07:42
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Varför förutsätter alla att grannarna är hemma dagtid??
För att det verkar naivt att förutsätta att alla ska vara borta?
Citera
2014-06-25, 07:45
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Inte för att på något sätt försvara denna jävulska handling, men jag tror man kan hjälpas av följande tanke i fortsatta tankestormar kring hur detta kan ha kunnat inträffa. Som sagt, det är bara en ren reflektion, främst angående det psykologiska och vad som får en människa att agera på detta (irrationella?) sätt.

Vi människor, rovdjur.. Har under årtusenden fostrats i moral och etik, vi har utvecklat empati och medmänsklighet. Men vad händer med oss när vi utsätts för ett omedelbart hot?

Att man hamnar i situationer där man mer eller mindre urartar, det har vi nog alla upplevt i mer eller mindre omfattning... En handling får, för dig helt oförutsedda konsekvenser och en person kanske avlider.

Viktigt att tänka på att jag syftar på ett individuellt hot, kanske bara ett hot som finns där just i en viss sinnesstämning eller under påverkan av sjukdom eller droger. DU känner hotet just där och då.

Hotet är eliminerat, men ersätts snabbt med ett nytt hot, ett hot mot din existens, mot din sociala person.

Som sagt kom ihåg, i ditt huvud är du i krig!

Du står med en kropp, men inser att din fysik inte kommer räcka till för att göra dig av med den, alternativt så kommer det inte fungera utan att grannarna undrar varför du släpar runt på en väldigt tung matta i trapphuset.

Hur långt ifrån är då en styckning?
Med tanke på hur pass ovanligt det är, är styckning antagligen väldigt långt bort för de flesta. Finns ju statistik för sånt men den är jag inte påläst på tyvärr.
Citera
2014-06-25, 07:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
En bedömning i nuläget:

Jag tror att påföljden blir låg vad gäller våld med dödlig utgång.

Som mest tror jag de kommer kunna fastställa ett likgiltighetsuppsåt och att rubriceringen blir dråp. Brottet mot griftefriden ingår som ett led i brottet, men att det ändå hamnar i den övre delen av straffskalan - 10 år.

Som lägst. De lyckas inte bevisa uppsåt. Misshandeln rubriceras dock som synnerligen grov, och käkar också upp brottet "grovt vållande till annans död" och man hamnar på 8 år.

Obs! En lekmans vilda gissning...
Det är omöjligt att gissa påföljd nu. Brottsrubriceringen kan hamna var som helst mellan det erkända brottet och mord. Till det kan komma griftefridsbrott, och vård istället för fängelse är också ett alternativ.
Citera
2014-06-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Med tanke på hur pass ovanligt det är, är styckning antagligen väldigt långt bort för de flesta. Finns ju statistik för sånt men den är jag inte påläst på tyvärr.

Tror någon skrev tidigare i tråden att de sker 80 mord i sverige per år och 1 på 100 är styckmord. Att de sedan är kvinnlig GM gör det ännu mer ovanligt.
Citera
2014-06-25, 08:21
Medlem
Sarumans avatar
Två passande bilder på mördaren JH - kanske uppladdade tidigare, jag har inte orkat läsa genom hela tråden:

Bild 1

Bild 2

Från JH:s blogg i augusti 2013.
Citera
2014-06-25, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Två passande bilder på mördaren JH - kanske uppladdade tidigare, jag har inte orkat läsa genom hela tråden:

Bild 1

Bild 2

Från JH:s blogg i augusti 2013.

Har varit på tapeten några gånger.

Bild 2 föreställer dock hennes kompis sägs det.
Citera
2014-06-25, 08:28
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofars
Enligt säkra uppgifter så är det styckmord! Och hon dödade kvinnan i Askersund men tydligen styckade den hemma i stallet! Och sen körde till Hällabrottet för att dumpa påsarna!

Är det för tidigt att avfärda (det av mig fetade) som en "by-skröna"? Det mest logiska
bör ju vara att mord och styckning skett på samma adress (?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in