Citat:
Ursprungligen postat av
C.H.T
Inte för att på något sätt försvara denna jävulska handling, men jag tror man kan hjälpas av följande tanke i fortsatta tankestormar kring hur detta kan ha kunnat inträffa. Som sagt, det är bara en ren reflektion, främst angående det psykologiska och vad som får en människa att agera på detta (irrationella?) sätt.
Vi människor, rovdjur.. Har under årtusenden fostrats i moral och etik, vi har utvecklat empati och medmänsklighet. Men vad händer med oss när vi utsätts för ett omedelbart hot?
Att man hamnar i situationer där man mer eller mindre urartar, det har vi nog alla upplevt i mer eller mindre omfattning... En handling får, för dig helt oförutsedda konsekvenser och en person kanske avlider.
Viktigt att tänka på att jag syftar på ett individuellt hot, kanske bara ett hot som finns där just i en viss sinnesstämning eller under påverkan av sjukdom eller droger. DU känner hotet just där och då.
Hotet är eliminerat, men ersätts snabbt med ett nytt hot, ett hot mot din existens, mot din sociala person.
Som sagt kom ihåg, i ditt huvud är du i krig!
Du står med en kropp, men inser att din fysik inte kommer räcka till för att göra dig av med den, alternativt så kommer det inte fungera utan att grannarna undrar varför du släpar runt på en väldigt tung matta i trapphuset.
Hur långt ifrån är då en styckning?
Med tanke på hur pass ovanligt det är, är styckning antagligen
väldigt långt bort för de flesta. Finns ju statistik för sånt men den är jag inte påläst på tyvärr.