Citat:
Ursprungligen postat av
ArgIdiot
Mötte inte AIK polskt motstånd i form av Lech i Europa Leauge för något år sen? Tyckte AIK var flera klasser bättre så Legia skrämmer inte slag på mig, men visst var det imponerande av dem att slå ut Celtic som alltid gnetat sig till CL-gruppspel.
De hade ingen anfallare då ty, teodorczyk var skadad och rudnevs såldes till hamburg.. Legia har dock överlägset mest pengar i polska ligan och har handlar upp de andra lagens talanger i flera år. Tror inte Lech t.ex, hade kunnat behålla Zyro/Kosecki/Bereszynski mfl när hälften av bundesligas klubbar dunkar på dörren. Lech har senaste åren släppt Lewandowski,Stilic,Rudnevs,Wojtkowiak,Peszko till bundesliga.
Allsvenskan har ju liknande problem. fun fact, om någon är intresserad mitt inlägg börjar gå lite OT, Lechs anfallare spelade inte första mötet i EL pga att han gjorde en läkarundersökning för genoa.
Deras backup anfallare kownacki är 18 år och räknas till de största talangerna i Polska ligan.
Försöker inte säga att polska ligan är överlägsen allsvenskan, men av de lag som tar sig till EL spel kontinuerligt (dvs Lech o Legia) håller jag högre än allsvenska lag. Resterande platser går till one hit wonders som tvingas släppa sina spelare till framför allt Legia men även andra lag för kaffepengar och därmed skämmer ut polsk fotboll i europa:/
Jag ser det som största problemet till att inget polskt eller för den delen svenskt lag kan etablera sig som ett lag som spelar kontinuerligt i europa.