2014-08-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Två snabba frågor.
Delas Market Pool'en bara mellan de skandinaviska lagen i Champions League eller är lagen i Europa League med på ett hörn också? Eller har de kanske en egen Market Pool?

Någon som vet ett bra ställe (ja antagligen på UEFAs hemsida men jag hittar inte) där man kan se nationskoefficient och antal platser nationen har i de olika turneringarna? Hade varit kul att se hur långt vi har upp till ett lag till i Champions League.

Europa League tv-rättigheterna sälj enskilt per land, är bara CL som säljs som ett Skandinavien paket. Vet ej riktigt varför (kanske just för att många tv-bolag agerar över hela Skandinavien? typ gamla tv3, MTG-koncernen eller UEFA känner att de får mer betalt att sälja så). Tror jag har läst någonstans att Skandinavien's tv-rättigheter räknat per invånare är bland de dyraste i Europa så är en stor fördel för den klubb som har lyckan att kvala in själv. Jämfört med vad typ FCK skulle få om de enbart fick danska tv-pengar.

När det gäller EL så ser man här så verkar de norska EL pengarna t.ex. vara dubbelt så höga som de svenska:

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/Finance/01/97/53/15/1975315_DOWNLOAD.pdf
Senast redigerad av Morkevicius 2014-08-07 kl. 12:50.
Citera
2014-08-07, 13:02
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Bokmärk denna eminenta sida: http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2015.html

Tack ska du ha!
Hur kan jag enkelt se vad för platser de olika länderna har. De som har sex lag i europaspel, har de tre i CL och 4 i EL eller 3 i CL och 3 i EL?
Citera
2014-08-07, 13:06
Medlem
BirkaBagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Tack ska du ha!
Hur kan jag enkelt se vad för platser de olika länderna har. De som har sex lag i europaspel, har de tre i CL och 4 i EL eller 3 i CL och 3 i EL?

http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/index.html

Från där borde du lätt kunna navigera till allt du vill se.
Citera
2014-08-07, 13:10
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Jag hoppas innerligt att MFF får möta Ludogorets - då det blir en enkel resa för Bulgarerna. Det märks att ni inte har koll på laget.

Nej, vem fan har det? Men trots detta är de sämre än alla lag som går via league route.
Citera
2014-08-07, 13:18
Medlem
Ajberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
MFF, IFK Göteborg och AIK är de lag som ligger närmast dessa roller under de kommande åren.
Finns väl egentligen ingenting som tyder på att Göteborg skulle vara speciellt nära där?

Malmö och AIK har väl på sätt och vis de senaste åren etablerat något som saknats i svensk fotboll på 2000-talet, ett tydligt toppskikte. De senaste fyra säsongerna har man slutat topp 4 samtliga år. De två åren innan det var det också dessa lag som tog guld.

Dessutom är det de två klubbar som under 2000-talet lockat mest publik och antagligen de två klubbar som har starkast ekonomi, mest potential att fortsätta växa och högst attraktionskraft, förutom det faktum att det är två klubbar från Sveriges största och tredje största stad. Sakta men säkert har man byggt upp något som egentligen borde leda till att man tillslut kan vara med och utmana i Europa också. Båda klubbarna har dessutom redan nyligen gjort det i Europa League.

Vad gäller Göteborg så saknar man ju i princip allt av detta, förutom det faktum att man är ett storstadslag och potential att växa in i en riktig storklubbskostym. Jag trodde att man var påväg lite ditåt iochmed fjolårets framgångar och att man förhoppningsvis kunde följa upp detta även i år och på riktig cementera att det är AIK, MFF och IFK i den svenska toppen, men det verkar man ju inte själva vara så intresserade utav.

Jag tror egentligen inte att det skulle vara katastrof för AIK om Malmö skulle kvala in till CL. Det hade lyft hela Sverige på lång sikt och antagligen bäddat bra för AIK i framtiden också. Dessutom finns det väl knappast något exempel på att en klubb totalt dominerat ett land bara för att man en gång kvalade in till Champions League-spel? Hur som helst hoppas jag nog ändå att det inte blir mer än just Europa League för Malmö.
Citera
2014-08-07, 13:23
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/index.html

Från där borde du lätt kunna navigera till allt du vill se.

Tack ska du ha!
Jag är bevisligen både lat och blind. Nu har det löst sig. Tack!
Citera
2014-08-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajbert
Jag tror egentligen inte att det skulle vara katastrof för AIK om Malmö skulle kvala in till CL. Det hade lyft hela Sverige på lång sikt och antagligen bäddat bra för AIK i framtiden också. Dessutom finns det väl knappast något exempel på att en klubb totalt dominerat ett land bara för att man en gång kvalade in till Champions League-spel? Hur som helst hoppas jag nog ändå att det inte blir mer än just Europa League för Malmö.
Håller med om att Cl-pengarna inte behöver cementera MFF som nummer ett i Sverige, man får grymma förutsättningar iom att man näst intill dubblar intäkterna mot föregående år men om man tittar på liknande fall typ Danmark och Skottland så har det inte varit total dominans från ett lag. I Skottland har det så länge jag kan minnas varit två lag som turats om att knipa förstaplatsen fram tills att vi skickade ut Rangers som budgeterat med Cl-intäkterna vilket senare ledde till konkurs och degradering. I Danmark har fck dominerat men jag tror inte att det beror på CL-pengarna, tack vare övriga företag i koncernen hade fck redan ekonomiska muskler som ingen annan i landet kunde mäta sig med, i synnerhet inte när den näst största klubben varit konkursfärdig i stort sätt varje säsong det senaste decenniet. Pengarna till trots så har fck inte joggat hem serien varje år, AaB och Nordsjælland är de senaste exemplen på lag som trots mindre muskler lyckats vinna. AIK och HIF pissade bort sina CL-pengar ganska fort även om det var mindre summor på den tiden. I bästa(eller värsta för er övriga) fall så innebär stålarna att en era på 4-5 år där vi är lite för stora för att rubba men sen hamnar vi i en svacka och någon kommer ikapp.
Citera
2014-08-07, 14:18
Bannlyst
Intressant att alla som ropade på Ronny Deila till Malmö fullständigt sänkte Celtic mot ett polskt motstånd.
Senast redigerad av ArgIdiot 2014-08-07 kl. 14:20.
Citera
2014-08-07, 15:00
Medlem
Ett polskt motstånd som hade kört över MFF totalt kan man ju tillägga
Citera
2014-08-07, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet

Mötte inte AIK polskt motstånd i form av Lech i Europa Leauge för något år sen? Tyckte AIK var flera klasser bättre så Legia skrämmer inte slag på mig, men visst var det imponerande av dem att slå ut Celtic som alltid gnetat sig till CL-gruppspel.
Citera
2014-08-07, 15:10
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet

Jaså, på vilka grunder? Polackerna är t.o.m lägre rankade än Sparta och alla sa ju att Sparta skulle köra över oss totalt.
Citera
2014-08-07, 15:14
Medlem
Ajberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
...alla sa ju att Sparta skulle köra över oss totalt.
Det har jag svårt att tro att alla sa. Möjligtvis ett möte där Malmö inte är favoriter, men i och med Spartas miss mot Häcken förra året ansågs väl chansen ändå som ganska stor?

Och ja, jag tror också att Malmö hade vunnit mot Legia i ett dubbelmöte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in