Citat:
Ursprungligen postat av
Ezzelino
MFF, IFK Göteborg och AIK är de lag som ligger närmast dessa roller under de kommande åren.
Finns väl egentligen ingenting som tyder på att Göteborg skulle vara speciellt nära där?
Malmö och AIK har väl på sätt och vis de senaste åren etablerat något som saknats i svensk fotboll på 2000-talet, ett tydligt toppskikte. De senaste fyra säsongerna har man slutat topp 4 samtliga år. De två åren innan det var det också dessa lag som tog guld.
Dessutom är det de två klubbar som under 2000-talet lockat mest publik och antagligen de två klubbar som har starkast ekonomi, mest potential att fortsätta växa och högst attraktionskraft, förutom det faktum att det är två klubbar från Sveriges största och tredje största stad. Sakta men säkert har man byggt upp något som egentligen borde leda till att man tillslut kan vara med och utmana i Europa också. Båda klubbarna har dessutom redan nyligen gjort det i Europa League.
Vad gäller Göteborg så saknar man ju i princip allt av detta, förutom det faktum att man är ett storstadslag och potential att växa in i en riktig storklubbskostym. Jag trodde att man var påväg lite ditåt iochmed fjolårets framgångar och att man förhoppningsvis kunde följa upp detta även i år och på riktig cementera att det är AIK, MFF och IFK i den svenska toppen, men det verkar man ju inte själva vara så intresserade utav.
Jag tror egentligen inte att det skulle vara katastrof för AIK om Malmö skulle kvala in till CL. Det hade lyft hela Sverige på lång sikt och antagligen bäddat bra för AIK i framtiden också. Dessutom finns det väl knappast något exempel på att en klubb totalt dominerat ett land bara för att man en gång kvalade in till Champions League-spel? Hur som helst hoppas jag nog ändå att det inte blir mer än just Europa League för Malmö.