2014-06-18, 17:33
Medlem
Jag har sökt till två YH-utbildningar som egentligen är samma utbildning, SharePoint-utvecklare. Men det är på två olika skolor, Nackademin och Medieinstitutet. Alltså samma utbildning, men olika skolor. Idag fick jag besked att jag hade kommit in på Medieinstitutet och nästa vecka får jag veta om jag kommer in på Nackademin. Om jag kommer in på båda, vilken ska jag välja? Är det någon här som har erfarenhet av Nackademin eller Medieinstitutet?
Citera
2014-06-26, 21:12
Medlem
Jag bumpar den här tråden. Fick idag veta att jag har kommit in på Nackademin också. Är det verkligen ingen som vet något om Nackademin eller Medieinstitutet?
Citera
2014-06-27, 00:08
Medlem
Tror inte det är nån större skillnad. Det är en YH ju. Bara ta den som känns bäst. Allting kommer bero på hur din praktik på utbildningen blir och om du kan jobba vidare efter praktiken. Ämnena du läser är oftast skitsamma. Vet inte vad Sharepoint är men är det mjukvara vi snackar om så lär du få det jävligt svårt att få jobb efter en YH. Företag tar oftast in folk från universitet/högskolor. YH känns siså när det kommer till teoretiska ämnen. Inget illa menat.
Citera
2014-06-27, 08:04
Medlem
Personligen skulle jag valt Nackademin.
Har varit på besök där ett antal gånger och tycker det verkar vara en väldigt bra och seriös skola som bara blivit bättre från tidigare år.
Citera
2014-06-27, 10:18
Medlem
Jag har haft kompisar och bekanta som gått både på Nackademin och Medieinstitutet. De som gått Medieinstitutet har varit väldigt nöjda och tycker att kontakten med skolan har varit väldigt bra och personlig. De som gått Nackademin har också varit nöjda men kännt att det varit lite mer distanserat och att man inte fått något direkt engagemang från skolan. Utbildningarna som så är nog likvärdiga tror jag.
Citera
2014-06-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somethinglikethat
Jag bumpar den här tråden. Fick idag veta att jag har kommit in på Nackademin också. Är det verkligen ingen som vet något om Nackademin eller Medieinstitutet?

Tja, jag träffade på en gammal vän för några veckor sedan och pratade med honom om Nackademin. Han har gått på KTH och jobbar för närvarande med Sharepoint! Han sa att minst 3 av 10 på hans jobb kommer från Nackademin och att det finns väldigt gott om jobb inom det.
Citera
2014-06-27, 17:27
Medlem
Tack alla för svaren! Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken skola jag ska välja. Tänker fundera på det över helgen, sedan ska jag söka csn på måndag och då måste jag ha bestämt mig. Jag tror också som någon skrev att det inte gör så stor skillnad vilken jag väljer, att utbildningarna är likvärdiga. Men Nackademin ligger närmare mig än Medieinstitutet, och där börjar utbildningen 22 augusti medan den på Medieinstitutet börjar 15 september. Känns segt att vänta tills 15 september och det blir konstiga terminstider. Så det kanske får avgöra saken. Något måste ju avgöra när det känns som att båda utbildningarna är lika bra.

mommy123: Jag tror inte att det blir svårt att få jobb efter utbildningen även om det är en YH. Det ska vara lätt att få jobb efter YH-utbildningar, då utbildningarna speglar arbetsmarknadens behov. Förra året fick 9/10 som hade gått på Nackademin jobb, och jag tror att det var likadant på Medieinstitutet. Så bara man blir duktig ska man nog få jobb.
Citera
2018-04-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somethinglikethat
Tack alla för svaren! Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken skola jag ska välja. Tänker fundera på det över helgen, sedan ska jag söka csn på måndag och då måste jag ha bestämt mig. Jag tror också som någon skrev att det inte gör så stor skillnad vilken jag väljer, att utbildningarna är likvärdiga. Men Nackademin ligger närmare mig än Medieinstitutet, och där börjar utbildningen 22 augusti medan den på Medieinstitutet börjar 15 september. Känns segt att vänta tills 15 september och det blir konstiga terminstider. Så det kanske får avgöra saken. Något måste ju avgöra när det känns som att båda utbildningarna är lika bra.

mommy123: Jag tror inte att det blir svårt att få jobb efter utbildningen även om det är en YH. Det ska vara lätt att få jobb efter YH-utbildningar, då utbildningarna speglar arbetsmarknadens behov. Förra året fick 9/10 som hade gått på Nackademin jobb, och jag tror att det var likadant på Medieinstitutet. Så bara man blir duktig ska man nog få jobb.

Hur blev det för dig? Funderar själv på att plugga på Nackademin.
Citera
2018-04-21, 20:09
Medlem
Conny89s avatar
Är också intresserad, blev det Nackademin? Vad tyckte du om skolan och hur var utbildningen? Vad gör du idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in