Citat:
Ursprungligen postat av
Rickard97
Tjenatjena, har en canon ESO 550D med canon zoom lens EF-S 18-135mm. Jag tänkte unna mig och köpa ett nytt objektiv, som endast ska vara inriktat till just filmning. Så tänkte höra om man kan få några bra tips på vilket objektiv jag bör välja eller helt enkelt vad som rekomenderas (är villig att lägga ut 1000-3000kr). Kommer att filma mestadels Klipphoppning. En del säger att Canon EF 50mm f/1.8 är prisvärd och bra, men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa 1.8 eller 1.4, är jag ute och cyklar om jag skulle köpa någon av dem? Eller vet ni något ännu bättre!?
Tacksam för svar!
Jag har själv en 550D. Jag har ägt Canons 50mm 1.8, och den är som du påpekar otroligt prisvärd för den optik du får, byggkvalitén är dock därefter (priset) - plast och rappligt.
Personligen tycker jag 1.4 känns overkill för filmning, om du inte tänkt filma en hel del där situationen kräver ljuskänslig optik, och om du inte tänkt göra några schyssta follow focus-scener (behövs ändå nån rig för det). Dessutom är brännvidden inte optimal i mitt tycke. Ska du köpa just fast så föreslår jag att du använder ditt nuvarande och testar med brännvidder först - vilken brännvidd du kan tänka dig.
Jag har ett Sigma 35mm 1.4 Art och det är personligen min melodi för vad jag fotar, 50mm på crop-kamera kändes inte så bra tyckte jag.
Men kan tipsa om ett objektiv i alla fall, som är skarpt och har 2.8 genom hela. Tamron 17-50mm 2.8 icke-VC. Nytt för strax över 3k, bör få tag på begagnat klart billigare än så givetvis.
https://www.youtube.com/watch?v=fcJ25Ri3PNo