2014-06-18, 12:48
Medlem
Hej alla glada!

Tänkte fixa hitta min iphone till telefonen.
Men har lite funderingar som jag tänkt att någon här kanske kunde svara på.

Hur funkar det när man kör hitta min iphone?
Syns det på enheten man söker att den eftersöks?
Isf så suger det ju, att den som tagit den ser att den söks.

Eller är det nått man väljer själv? Att t.ex visa ett meddelande på enheten?
Citera
2014-06-18, 12:59
Medlem
här står det mesta man kan tänkas behöva veta:

https://www.apple.com/se/icloud/find-my-iphone.html
Citera
2014-06-18, 13:01
Medlem
Inget syns. Dock ganska värdelös app om den blir stulen. Bara att koppla ut sim kortet tror jag sen är enheten borta från kartan. Dock bra om du tappar bort den eller glömmer den eller om mot förmodan någon som snor den är riktigt jävla trög.

Du kan även visa ett meddelande på telefonen om du vill, även få den att ringa eller rensa allt innehåll.

Blev själv besnodd på min iPhone 5 bara någon månad efter jag köpt den, satte igång find my iphone inom 10 minuter efter den försvann på polarens laptop, enheten gick då inte längre att hitta, testade ändå säkert 50 gånger inom dem närmsta 2 veckorna. Jag stänger aldrig av gps/mobilnät så det var inget fel på telefonen / min inställning.
Citera
2014-06-18, 16:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddeax
Inget syns. Dock ganska värdelös app om den blir stulen. Bara att koppla ut sim kortet tror jag sen är enheten borta från kartan.

Nja, från och med 7.1 så räcker det ju att den kopplas upp mot ett Wi-Fi-nätverk, för numera aktiveras ju gps varesig man vill eller inte om telefonen är markerad som förlorad.

Men visst, utan sim och utan att nånsin få internetkontakt så är den borta. Men hur kul är den då?

På samma sätt kan man ju inte längre fabriksåterställa en iOS-enhet utan ägarens godkännande.
Citera
2014-06-19, 21:55
Medlem
Jag har en fråga;

Säg att man kommer över en iPhone (upphittad/stulen/köpt begagnad what ever) och man stänger av Hitta min iPhone i telefonen och sedan återställer den. Kan den tidigare ägaren i fråga göra något på/med telefonen?

Tex syns fortfarande telefonen på icloud.com när denne loggar in med sitt Apple ID? Kan personen spåra/se/radera information på telefonen nu i efterhand?

Den tidigare ägaren kan väl i och för sig spärra IMEI numret i efterhand(om detta finns uppskrivet någonstans) men utöver detta?
Citera
2014-06-19, 22:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibstandarte
Jag har en fråga;

Säg att man kommer över en iPhone (upphittad/stulen/köpt begagnad what ever) och man stänger av Hitta min iPhone i telefonen och sedan återställer den. Kan den tidigare ägaren i fråga göra något på/med telefonen?

Tex syns fortfarande telefonen på icloud.com när denne loggar in med sitt Apple ID? Kan personen spåra/se/radera information på telefonen nu i efterhand?

Den tidigare ägaren kan väl i och för sig spärra IMEI numret i efterhand(om detta finns uppskrivet någonstans) men utöver detta?

Sedan iOS 7 kan du inte stänga av hitta min iPhone utan tillgångntill ägarens iTunes-lösen. Inte heller kan du aktivera den efter att ha fabriksåterställa den, eftersom du behöver ägarens iTunes id och lösen.
Citera
2014-06-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sedan iOS 7 kan du inte stänga av hitta min iPhone utan tillgångntill ägarens iTunes-lösen. Inte heller kan du aktivera den efter att ha fabriksåterställa den, eftersom du behöver ägarens iTunes id och lösen.

Säg att jag köper en iphone av en okänd person på blocket, stänger av hitta min iphone hos denne, återställer och betalar! Nu när jag aktiverar den behövs ju inget Apple ID. Min fråga är nu; Kan den tidigare ägaren göra något med telefonen i efterhand?

Finns det fortfarande kvar när denne loggar in på icloud.com?
Vad händer om jag själv aktiverar iCloud/hitta min iphone med mitt användernamn?
Den tidigare ägaren kan väll fortfarande blocka telefonen med IMEI iefterhand?
Kan den tidigare ägaren göra något överhuvudtaget nu när icloud är avaktiverad i telefonen samt återställd som en ny telefon?
Citera
2014-06-19, 22:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibstandarte
Säg att jag köper en iphone av en okänd person på blocket, stänger av hitta min iphone hos denne, återställer och betalar! Nu när jag aktiverar den behövs ju inget Apple ID. Min fråga är nu; Kan den tidigare ägaren göra något med telefonen i efterhand?

Finns det fortfarande kvar när denne loggar in på icloud.com?
Vad händer om jag själv aktiverar iCloud/hitta min iphone med mitt användernamn?
Den tidigare ägaren kan väll fortfarande blocka telefonen med IMEI iefterhand?
Kan den tidigare ägaren göra något överhuvudtaget nu när icloud är avaktiverad i telefonen samt återställd som en ny telefon?

Nej, om funktionen avaktiverats på KORREKT sätt så stryks den från kontona. Då kan du fabriksåterställa och koppla till nytt konto.
Citera
2014-06-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, om funktionen avaktiverats på KORREKT sätt så stryks den från kontona. Då kan du fabriksåterställa och koppla till nytt konto.

vad är korrekt sett? Har nämligen köpt en iphone nyligen och har aktiverat den och allt verkar fungera, dock lite smårädd med att den tidigare ägaren kanske kan se vad jag gör/spåra mig:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in