Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Vad tycker ni om förslaget gällande förändringar till kvalet till SHL? Med direktnedflyttningsplats mellan lag 13 och 14 i SHL och där allsvenskans 1-8 lag gör upp i kvartsfinal, semifinal och final för att ersätta det lag som åkt ut?
Jag gillar ideen med utslagsturnering däremot tycker jag inte att ett lag från SHL ska åka ut per automatik utan det laget som förlorar mellan dem borde få komma med i kvartsfinalserien till återkvalet. De skulle vara registrerat som topplaget och möta allsvenskan nr 7 i kvartsfinalen osv.
Tycker det är bra om de sämre SHL lagen kan få en chans att bygga upp något.
Jag är jättepositiv till förslaget, jag har velat se direkt upp-och nedflyttning i flera år nu, men det finns vissa grejer jag hade velat göra annorlunda.
SHL:
*Slopa åttondelsfinalerna
*Lag 14 åker ur, lag 13 kvalar
*Ingenting som rör seriesystemet, men jag tycker man ska slopa straffläggningarna.
Hockeyallsvenskan:
*8 lag till slutspel
*Bäst av 3 i kvartsfinal och semifinal, bäst av 5 i final.
*Förloraren av finalen får kvala mot lag 13 i SHL.
Anledningen att jag vill ha färre matcher i HA:s slutspel är för att jag vill ha ett kval efteråt, och det blir hårt att gå in i en ny serie om 6 matcher efter ett slutspel, då är det lättare för lagen underifrån om vägen dit går genom maximalt 11 matcher istället för maximalt 24 matcher i en serie med åttondelsfinal och bäst av 7 från kvart till final.
Sedan vet jag inte vilket kvalsystem som hade blivit lättast, att bara förloraren av finalen och lag 13 gör upp om det i bäst av 7, eller att förlorarna av semifinalen och finalen ställs i en Kvalserie med 4 lag.
Men det är om man ska ändra så lite som möjligt i det nya förslaget utan att göra om det helt.
Hade jag gjort utredningen så hade det väl sett ut så här.
SHL:
1-8 Kvartsfinal
9-11 färdiga
12-13 Kvalserien
14 Åker ur
Hockeyallsvenskan:
1-2 final.
3-8 Playoff till Kvalserien
9-11 färdiga
12-13 Kvalserien
14 Åker ur.
Vinnaren av finalen går upp, förloraren är direktkvalificerad till Kvalserien.
I playoff möts 3v8, 4v7, 5v6 i bäst av tre, vinnarna går till Kvalserien.
Jag vill se sex lag i Kvalserien eftersom att det blir mer spännande då och fler lag går plus ekonomiskt på "kalaset", till skillnad från en serie om 4 lag som tenderar att kunna dö ut rätt fort.
Problemet med 6 lag är ju som bekant att flera lag kan bli avsågade och spela meningslösa matcher, men jag tycker fortfarande det är rättvisare än att du ska spela i en serie om bäst av 7 mot ett motstånd som har en jättefördel av att få möta samma motstånd och gå in med en extra hemmamatch.
EDIT: Det skulle ju kunna funka också om lag 14 i SHL åker ur direkt och följs av en kvalserie med 1 lag från SHL och 5 lag från HA, där 1-2 går till SHL. En plats skulle alltså ligga öppen i kvalserien för minst ett lag underifrån, samtidigt som 2 istället för 3 lag uppifrån berörs av det.