2018-11-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asab71
VARFÖR, varför ges inte chansen i landslaget till en av HV71:s bästa spelare i modern tid, MATTIAS TEDENBY?
Skojar du?
han är en sopa i ett bottenlag i SHL. Han är långt från landslaget.
Citera
2018-11-25, 22:26
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad tycker ni om förslaget gällande förändringar till kvalet till SHL? Med direktnedflyttningsplats mellan lag 13 och 14 i SHL och där allsvenskans 1-8 lag gör upp i kvartsfinal, semifinal och final för att ersätta det lag som åkt ut?

Jag gillar ideen med utslagsturnering däremot tycker jag inte att ett lag från SHL ska åka ut per automatik utan det laget som förlorar mellan dem borde få komma med i kvartsfinalserien till återkvalet. De skulle vara registrerat som topplaget och möta allsvenskan nr 7 i kvartsfinalen osv.

Tycker det är bra om de sämre SHL lagen kan få en chans att bygga upp något.
Jag tycker det är bra att man säkerställer att ett nytt lag går upp varje år. Däremot gillar jag inte att lag 14 ska kunna klara sig igenom att slå ut lag 13 i en serie, sista laget ska ur direkt mot vinnaren i HA slutspel. Sedan kan förloraren i HA final slutspelet få chans att kvala i bäst av sju mot lag 13.
Citera
2018-11-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag tycker det är bra att man säkerställer att ett nytt lag går upp varje år. Däremot gillar jag inte att lag 14 ska kunna klara sig igenom att slå ut lag 13 i en serie, sista laget ska ur direkt mot vinnaren i HA slutspel. Sedan kan förloraren i HA final slutspelet få chans att kvala i bäst av sju mot lag 13.
Någon form av kvalspel måste till mellan SHL och Allsvenskan då det ekonomiska mellan serierna är för stora.
Följden kan bli det att laget som åker ur kommer få stora ekonomiska konsekvenser. Och det finns det ingen vinnare i.
Den gamla kvalserien eller kanske den gamla Allsvenskan kanske skulle kunna vara något att införa igen. Oavsett så är detta en svår fråga med många aktörer som ser till sina egna intressen.

Men en direkt nedflytt eller en direkt uppflytt ser jag inte som en bra lösning.
Citera
2018-11-26, 01:45
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad tycker ni om förslaget gällande förändringar till kvalet till SHL? Med direktnedflyttningsplats mellan lag 13 och 14 i SHL och där allsvenskans 1-8 lag gör upp i kvartsfinal, semifinal och final för att ersätta det lag som åkt ut?

Jag gillar ideen med utslagsturnering däremot tycker jag inte att ett lag från SHL ska åka ut per automatik utan det laget som förlorar mellan dem borde få komma med i kvartsfinalserien till återkvalet. De skulle vara registrerat som topplaget och möta allsvenskan nr 7 i kvartsfinalen osv.

Tycker det är bra om de sämre SHL lagen kan få en chans att bygga upp något.

Jag är jättepositiv till förslaget, jag har velat se direkt upp-och nedflyttning i flera år nu, men det finns vissa grejer jag hade velat göra annorlunda.

SHL:
*Slopa åttondelsfinalerna
*Lag 14 åker ur, lag 13 kvalar
*Ingenting som rör seriesystemet, men jag tycker man ska slopa straffläggningarna.

Hockeyallsvenskan:
*8 lag till slutspel
*Bäst av 3 i kvartsfinal och semifinal, bäst av 5 i final.
*Förloraren av finalen får kvala mot lag 13 i SHL.

Anledningen att jag vill ha färre matcher i HA:s slutspel är för att jag vill ha ett kval efteråt, och det blir hårt att gå in i en ny serie om 6 matcher efter ett slutspel, då är det lättare för lagen underifrån om vägen dit går genom maximalt 11 matcher istället för maximalt 24 matcher i en serie med åttondelsfinal och bäst av 7 från kvart till final.
Sedan vet jag inte vilket kvalsystem som hade blivit lättast, att bara förloraren av finalen och lag 13 gör upp om det i bäst av 7, eller att förlorarna av semifinalen och finalen ställs i en Kvalserie med 4 lag.

Men det är om man ska ändra så lite som möjligt i det nya förslaget utan att göra om det helt.
Hade jag gjort utredningen så hade det väl sett ut så här.

SHL:

1-8 Kvartsfinal
9-11 färdiga
12-13 Kvalserien
14 Åker ur

Hockeyallsvenskan:

1-2 final.
3-8 Playoff till Kvalserien
9-11 färdiga
12-13 Kvalserien
14 Åker ur.

Vinnaren av finalen går upp, förloraren är direktkvalificerad till Kvalserien.

I playoff möts 3v8, 4v7, 5v6 i bäst av tre, vinnarna går till Kvalserien.

Jag vill se sex lag i Kvalserien eftersom att det blir mer spännande då och fler lag går plus ekonomiskt på "kalaset", till skillnad från en serie om 4 lag som tenderar att kunna dö ut rätt fort.
Problemet med 6 lag är ju som bekant att flera lag kan bli avsågade och spela meningslösa matcher, men jag tycker fortfarande det är rättvisare än att du ska spela i en serie om bäst av 7 mot ett motstånd som har en jättefördel av att få möta samma motstånd och gå in med en extra hemmamatch.

EDIT: Det skulle ju kunna funka också om lag 14 i SHL åker ur direkt och följs av en kvalserie med 1 lag från SHL och 5 lag från HA, där 1-2 går till SHL. En plats skulle alltså ligga öppen i kvalserien för minst ett lag underifrån, samtidigt som 2 istället för 3 lag uppifrån berörs av det.
Senast redigerad av Moroten89 2018-11-26 kl. 01:49.
Citera
2018-11-27, 16:02
Medlem
Icing?

Hur gick snacket när de införde icing-regeln inom hockey?
Vem kom med förslaget?
När skedde denna förändring?

Vad tycker ni om icing-regeln?
Citera
2018-11-27, 16:08
Medlem
Om man vill döda tid så är det bara att slå iväg pucken, det är inte så underhållande att titta på?
Citera
2018-11-27, 17:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Utan icingregeln skulle spelet se påfallande annorlunda ut.

Det skulle vara svårt att etablera tryck i endera zon, spelet skulle mer likna handboll med kontringar a'la tennis.
Citera
2018-11-28, 10:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franssonswe
Hur gick snacket när de införde icing-regeln inom hockey?
Vem kom med förslaget?
När skedde denna förändring?

Vad tycker ni om icing-regeln?

Snacket handlade naturligtvis om att undvika för stor inriktning på att försvara. Enligt uppgift infördes icingregeln redan på 1930-talet. Ganska länge var regeln utan undantag, dvs det gick inte att upphäva en icingpuck om man ansåg att spelaren borde hinnan den. Trots detta var det ändå väldigt många icinpuckar exempelvis under 60-talet. Det användes då av det försvarande laget för att försöka störa spelrytmen hos de anfallande laget.
Citera
2018-11-29, 22:34
Medlem
Namn på domare SHL?

Hur får man reda på domarnas nummer och namn på de matcher som har spelats?
Citera
2018-11-30, 01:15
Medlem
Prova Shls hemsida?
Citera
2018-11-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinnekulle1932
Prova Shls hemsida?
Det har jag gjort, står bara vilka namn men inte vilka matcher dom har spelat i. 😊
Citera
2018-12-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisfuckedup
Det har jag gjort, står bara vilka namn men inte vilka matcher dom har spelat i. 😊

Klickar du in dig på matcherna (http://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/9171) så ser du vilka som dömt. Sen får du väl bildgoogla om du inte ser vem som är vem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in