• 2
  • 3
2005-08-25, 23:05
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Ett exempel är att hästar vid stallbränder blir skrämda av elden, lukten och ljudet, men ändå väljer att springa in i det eftersom deras box är trygghet och säkerhet.

Det där är inte helt sant då hästar har inlärt att springa mot och igenom elden på grässtäpperna för att komma ut på den redan brända sidan, för att på så sätt slippa springa och springa ifrån elden tills dom blir uttröttade och ändå bränns ihjäl.

Och väl inne i ett stall finns den inte mycket som liknar en brand i naturen så då blir dom såklart innebrända.
Citera
2005-08-27, 10:35
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Det där är inte helt sant då hästar har inlärt att springa mot och igenom elden på grässtäpperna för att komma ut på den redan brända sidan, för att på så sätt slippa springa och springa ifrån elden tills dom blir uttröttade och ändå bränns ihjäl.

Och väl inne i ett stall finns den inte mycket som liknar en brand i naturen så då blir dom såklart innebrända.

Jag säger inte att det du säger är fel eftersom jag aldrig hört talas om det

Men varenda gång de hästarna jag umgås med indirekt blir skrämda av något och de är i närheten av sin box så är det mot boxens trygghet de söker sig.
Citera
2005-08-28, 16:00
Medlem
Llanowars avatar
som redan har sagts så är husdjur just domesticerade och därför känner dom inte till något annat.. instinkter till trots så lider dom inte av att ha en husse/matte som älskar och vårdar dom..

dock har dom just blivit domesticerade av människor och därför borde inte veganer/vegeterianer acceptera det även om dom inte kan råda över att människan har domesticerat dom för länge länge sen..

men om man resonerar så borde man ju kunna äta djur som redan blivit slaktad så länge som man själv inte är en del av själva dräpandet..

eller?? tja nja jag vet inte.. har vart vegan men kom underfund med att det inte fanns några goda vegetariska pizzor..
Citera
2005-09-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Jag säger inte att det du säger är fel eftersom jag aldrig hört talas om det

Men varenda gång de hästarna jag umgås med indirekt blir skrämda av något och de är i närheten av sin box så är det mot boxens trygghet de söker sig.

Vet inte om jag förstått fel men bara för att dom känner trygghet i sin box betyder det väl inte att dom har det bra där? du skulle säkert kunna ha en människa i en bur hela livet och slå honom så fort han gick ut, tillslut skulle han känna trygghet i sin lilla låda, men visst fan hade han haft en bättre liv utanför?
Citera
2005-09-02, 18:56
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezit
Vet inte om jag förstått fel men bara för att dom känner trygghet i sin box betyder det väl inte att dom har det bra där? du skulle säkert kunna ha en människa i en bur hela livet och slå honom så fort han gick ut, tillslut skulle han känna trygghet i sin lilla låda, men visst fan hade han haft en bättre liv utanför?

Om trygghet är det de främst strävar efter och de känner trygghet i boxen så blir det naturligt för dem att stå i en box, var vad jag menade. Det går inte riktigt att jämföra människor och hästar.

Ska man dra ditt resonemang till sin spets så borde hästar få ströva helt fritt utan staket, men å andra sidan så har de mängder av saker som hotat och skrämt dem istället, vilket antagligen orsakat mer lidande än om de står i en box.
Citera
2005-09-03, 18:30
Awaiting Email Confirmation
fletchers avatar
Då etiska veganer tycker att djur endast ska leva i sin naturliga miljö osv så borde det väl vara fel för dom att hålla husdjur. Håller med om det. Kanske ok om det är ett symbiosförhållande som tex en utekatt med kattlucka ute på landet.

En etisk vegetarian däremot ser jag inget hinder för, de kan ju tänka sig ett visst utnyttjande av djuren, ägg mjölk o sånt. Egentligen är det ganska stor skillnad på vegan o vegetarian (och ja med vegetarian menar jag en som käkar ägg o mjölk o kan tänka sig en ulltröja osv), även om dom oftast buntas ihop.
Citera
2005-09-03, 18:50
Medlem
Thalamuss avatar
Min kusin och hans flickvän är vegetarian och deras schäfer får äta sådan mat också..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in