• 1
  • 2
2005-08-24, 10:11
Medlem
Vet inte i vilket forum den här frågan passar bäst, men det får bli 'Övrigt'.

Jag har diskuterat frågan om husdjur med en vän som är vegan.
Hon har flera husdjur och ser sig själv som en djurvän av stora mått.
Hon äter inte något från djurvärlden, bär inte skinn, vill inte bidra till
utnyttjandet av djur o.s.v.

Men hon har som sagt husdjur, något som jag ser som ganska solklart
utnyttjande av djur. Hon håller dock inte med utan menar att hon är
snäll mot djuren och tar hand om dem på bästa sätt.

Jag menar att tanken bakom husdjur är att de ska finnas till för
människans behov, leva efter människans villkor och anpassa sig på
sätt som inte är naturliga för djur. De är också i de flesta fall framavlade
för att ha vissa egenskaper som gör dem särdeles väl anpassade att
leva med människor.

Jag tänker att det är ju inte djurens vilja att bo med människor, det är något
som vi lär dem att klara av genom att träna dem från tidiga stadier av deras
liv. De lever de facto som slavar även om man är snäll och kärleksfull mot dem.
De är inte fria att leva som de skulle utan mänsklig inverkan.

Varför får man hålla djur i fångenskap för att mätta sina egna behov av
närhet och att få bestämma över andra levande varelser?
Citera
2005-08-24, 10:47
Medlem
IMPlicits avatar
Jag känner väldigt få veganer som resonerar vettigt i djurfrågan faktiskt. Jag har en vegan i klassen som rider. Många gånger har jag påpekat för henne att det är helt emot hennes moral att ha en massa hästar instängda i ett stall eller en hage med elstängsel och ta fram dem när man vill sitta på deras rygg och låta dem gå/springa dit man själv vill. Då brukar hon bara bli skitsur och börja härja om att jag är en mördare för att jag äter kött. Därför ska jag nu beställa en tröja med det här motivet: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=sponsor
Citera
2005-08-24, 13:49
Medlem
ja det är ännu roligare om hon har en katt som faktiskt käkar råttor,,
då måste hon ju konstatera att den faktiskt är kött ätare,, undrar hur hon kom till slutsattsen att hon tillhör gräs ätarna
Citera
2005-08-24, 13:50
Medlem
Makehastes avatar
Många veganer skiter ju mer eller mindre i djuren och gör det för att de menar att det är det hälsosammaste sättet att leva på. Det är vanligare än många tror.
Citera
2005-08-24, 13:51
Medlem
miklons avatar
Ja, det där är väl en fråga som delar veganvärlden. Jag tror iofs att de flesta veganer tycker att det är ok med det "ömsesidiga utnyttjande" som det innebär att ha husdjur, men jag tror att det även finns mer extrema veganer som motsätter sig det.
Citera
2005-08-24, 13:52
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
ja det är ännu roligare om hon har en katt som faktiskt käkar råttor,,
då måste hon ju konstatera att den faktiskt är kött ätare,, undrar hur hon kom till slutsattsen att hon tillhör gräs ätarna

Vad hade den råttätande katten med hennes veganism att göra?
Citera
2005-08-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, det där är väl en fråga som delar veganvärlden. Jag tror iofs att de flesta veganer tycker att det är ok med det "ömsesidiga utnyttjande" som det innebär att ha husdjur, men jag tror att det även finns mer extrema veganer som motsätter sig det.

Huruvida man kan kalla det ömsesidigt utnyttjande är ju gärna nåt jag vill
debattera om.

Jag tycker det vore naturligt om man, som många (de flesta), som väljer
vegansk livsstil utifrån ett ställningstagande där man inte vill bidra till
att utnyttja djur att man tar avstånd från att hålla husdjur.

Men jag gissar att de helt enkelt ser det som att de gör djuren en
tjänst då de tar dem under deras vingar.

Jag kan ibland äcklas av vad människor avlat fram för sitt höga nöjes skull,
därför undrar jag hur folk med genuin omsorg om djur kan ställa sig bakom
den historien av övergrepp mot djur.
Citera
2005-08-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Många veganer skiter ju mer eller mindre i djuren och gör det för att de menar att det är det hälsosammaste sättet att leva på. Det är vanligare än många tror.

Det kanske är så, men i det här fallet stämmer det inte. Det är ett ställningstagande från hennes sida.
Citera
2005-08-24, 15:46
Medlem
#Vad hade den rått ättande katten med hennes veganism att göra?#

dessa idioter klistrar ju på andra sitt levene detta trots att vi andra som ser veganer kan konstatera att dom lider av under näring eller brist sjukdomar bara genam att se på dom .. dom är ju inte särskilt friska
vore kull att veta varför dessa nötter får för sig att dom tillhör gräs ätarna när det är almänt vedertaget att männikor är all ätare,, r
Citera
2005-08-24, 15:54
Medlem
mankers avatar
Vad är skillnaden mellan en vegetarian och ett husdjur?

båda äter grönsaker, är lurviga, har ingen egen vilja eller möjlighet till mer avancerat tänkande, kommer dö tidigt och gillar att ränna i skogen och lukta på gräs och trän
Citera
2005-08-24, 20:12
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
Jag känner väldigt få veganer som resonerar vettigt i djurfrågan faktiskt. Jag har en vegan i klassen som rider. Många gånger har jag påpekat för henne att det är helt emot hennes moral att ha en massa hästar instängda i ett stall eller en hage med elstängsel och ta fram dem när man vill sitta på deras rygg och låta dem gå/springa dit man själv vill.

Det stämmer egentligen inte. Hästen är ett flockdjur och har som en av de främsta drifterna att känna "trygghet" från sånt som verkar farligt.

Den känner sig trygg i ett stall med sina andra flockmedlemmar runt sig och du som sitter på ryggen och rider är flockledaren då, vilket hästen vanligtvis uppskattar att ha.
Citera
2005-08-24, 21:49
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
Det stämmer egentligen inte. Hästen är ett flockdjur och har som en av de främsta drifterna att känna "trygghet" från sånt som verkar farligt.

Den känner sig trygg i ett stall med sina andra flockmedlemmar runt sig och du som sitter på ryggen och rider är flockledaren då, vilket hästen vanligtvis uppskattar att ha.
Där ser man
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in