2014-06-18, 06:48
Medlem
Hejsan! Tänkte fråga er en snabb fråga. Rökte på lite igår med några kompisar, jag brukar ha rätt lätt för att nojja och få freak outs på cannabis, har även sneat som fan en gång och led av derealisation i veckor som följd av det. Kände de negativa tankelooparna komma igår och kände att jag var på gränsen ibland att snea lite men jag tyckte ändå att jag kunde kontrollera situationen. Ruset gick över och jag mådde bättre, allt lugnande sig och jag tog mig hem och la mig och tänkte sova.

Vaknade 06:00 och mår rätt konstigt, som att jag är på gränsen till att snea igen utan någon speciell anledning, eller inte snea direkt men det känns som att jag har en främmande känsla i sinnet. Har ångest, känner mig lite ryckig, rastlös/orolig och jag kan inte lugna ner mig.

Det är absolut inte lika jobbigt som den gången jag sneade, fast då rökte jag rätt så mycket också. Men jag undrar om det här är ett resultat av att jag fortfarande har ''cannabis'' i kroppen? Jag kan kontrollera situationen och jag känner mig någolunda normal men det känns som att det är en underliggande panikattack och en främmande känsla i mig, men jag antar att det kan vara en form av bakfylla av cannabis?

Hade riktigt låg tolerans vid tillfället också.

Vad ska jag göra? Finns det några tips? Vet inte om jag kommer klara av att jobba idag när jag mår såhär!

Edit: Lugnat ner sig lite nu men det kommer i vågor och jag kan prata och föra en konversation som vanligt men jag känner mig inte som vanligt, jag minns att jag tänkte igår när det var som värst ''Det är lugnt, det är cannabis, det går över'' och det gjorde det ju igår men nu känns det inte som jag har hamnat i ett normalt tillstånd. Jag har inte panik eller något sånt utan jag är lugn och saklig men känner mig bara konstig.
Senast redigerad av Omeprasol 2014-06-18 kl. 07:11.
Citera
2014-06-18, 08:58
Medlem
mind-ds avatar
Det låter inte som att cannabis är din drog. Man röker ju för att varva ner och ha det mysigt och om det då blir tvärt om för dig så är det ingen idé att fortsätta. Vissa personer tål ju inte att ta en holk helt enkelt. Jag har en polare som kaskadspyr varje gång han puffar bara en liten bit, tråkigt men så är det ibland.

Att du får paranoia och ångest av röka kanske tyder på att du är en väldigt ängslig och nervös person?
Hur ofta och mycket röker du?
Citera
2014-06-18, 09:17
Medlem
Har rökt lite av och ann i ca 1.5 år nu, en gång varannan månad i genomsnitt. Ja, alltså jag sneade riktigt för 6 månader sedan och fick en helt rubbad verklighetsuppfattning och mådde skit i flera veckor, fick liksom lite bekräftelse igår ändå att jag lever i verkligheten ändå för jag märkte att jag höll på att hamna i en panikspiral men kunde ändå kontrollera mig och att jag på något sätt hade vunnit över ångesten och verklighetsuppfattningen jag fick av ''snetrippen''.

Ja det får räcka med cannabis nu, kan ändå inte njuta av skiten, blir bara nojjig och orolig. Ibland har det varit skönt och lugnt men det är inte värt det.

Jag har ångestproblem i vardagen och såg från början cannabisen som ett hjälpmedel men jag bara överanalyserar allt och blir övertygad om att jag lever i en annan verklighet när det är som värst.

Jag är lite orolig att jag ska ha hamnat i någon form av psykos som jag trängt undan sedan snetrippen för 6 månader sedan men jag antar att jag inte skulle kunna ta det såhär lugnt då.

Är bara lite orolig att jag fått men för livet av det här, har som sagt inte rökt mycket alls i mitt liv men det kanske är lika bra att sluta nu ändå innan jag ballar ur totalt.

Igår tog jag endast 3 hits med 20min mellanrum.
Citera
2014-06-18, 09:20
Medlem
mind-ds avatar

För övrigt så gör den enda "bakfyllan" jag får dagen efter att jag är lite seg och trött i huvudet.
Citera
2014-06-18, 09:29
Medlem
mind-ds avatar

Har du en historia av schizofreni eller psykisk ohälsa i släkten?
Om jag var du så skulle jag besöka en psykolog och sluta ta droger. Att ta droger bör man bara göra om man är stabil i psyket och aldrig för att lösa och/eller fly från några problem, det brukar då lätt leda ner i ett otrevligt missbruk.
Citera
2014-06-18, 09:41
Medlem
Nej har inga psykiska sjukdomar i släkten men efter att ha läst på lite så faller jag nog in i den grupp som inte har psyket till att bruka droger, iaf inte cannabis, jag skulle inte säga svagt psyke men det är som att alla intryck blir 100 gånger kraftigare, och då när något negativt händer så blir det jävligt jobbigt att hantera, dock klarade jag ju av det igår och mår relativt ok nu efter att ha käkat lite och druckit vatten.

Synd för de första gångerna jag brukade cannabis så mådde jag prima men sen kom tankelooparna, nojjan, existentiell oro m.m., haha jag borde nog aldrig testa tyngre grejer så som svamp eller LSD.

Det får bli slut med drogerna nu, är inte direkt beroende eller brukar regelbundet men det är helt slut nu.
Citera
2014-06-18, 12:18
Medlem
mind-ds avatar

Jadu, du ska nog som sagt bearbeta dina känslor innan du tar droger igen, speciellt enteogener. Om du skulle ta svamp eller LSD nu så känns det som att du riskerar en fullfjädrad psykos med tanke på din reaktion mot cannabis. Psykedeliska droger är extremt påfrestande för psyket men också väldigt givande då du ser världen i ett nytt ljus. Själv har jag växt som individ något oerhört sen jag la min första blotter på tungan och öppnade upp mitt sinne för universum. Sättet du kan gå in i ditt eget psyke och få insikter om hur du själv och världen omkring dig fungerar är fantastiskt och något man måste uppleva för att komma i närheten av att förstå. Det om något är vad varje människa på vår vackra planet borde få erfara minst en gång innan man dör och faller tillbaka i det eviga kretsloppet.

Så av den anledningen lider jag verkligen med dig och hoppas att du kommer hitta din inre balans och få mental stabilitet. När du har kommit dit så tycker jag att du ska överväga en svag dos LSD och se vart det tar dig.
Citera
2014-06-18, 12:36
Medlem
Det blir nog till att göra det, jag vet ju även i ruset att det inte är någon fara. Jag får läka sinnet och sen kanske vidga vyerna för andra substanser, när jag känner att jag kan hantera det.
Citera
2014-06-18, 16:02
Medlem
mind-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omeprasol
Det blir nog till att göra det, jag vet ju även i ruset att det inte är någon fara. Jag får läka sinnet och sen kanske vidga vyerna för andra substanser, när jag känner att jag kan hantera det.

Då önskar jag dig all lycka i ditt sökande.
Fred och kärlek!
Citera
2014-06-18, 16:59
Medlem
bumbaclot.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omeprasol
Nej har inga psykiska sjukdomar i släkten men efter att ha läst på lite så faller jag nog in i den grupp som inte har psyket till att bruka droger, iaf inte cannabis, jag skulle inte säga svagt psyke men det är som att alla intryck blir 100 gånger kraftigare, och då när något negativt händer så blir det jävligt jobbigt att hantera, dock klarade jag ju av det igår och mår relativt ok nu efter att ha käkat lite och druckit vatten.

Synd för de första gångerna jag brukade cannabis så mådde jag prima men sen kom tankelooparna, nojjan, existentiell oro m.m., haha jag borde nog aldrig testa tyngre grejer så som svamp eller LSD.

Det får bli slut med drogerna nu, är inte direkt beroende eller brukar regelbundet men det är helt slut nu.

Har aldrig upplevt något sådant där på CB, men vet ju att vissa gör det. Du borde aldrig röra någon hallucinogen som LSD eller svamp imo, för snear du sådär mycket på CB skulle det ju kunna bli jävligt mycket jobbigare om du trippade.

Nog för att jag är missbrukare själv och förstår drogsug, men varför ens röka om du redan haft de där otrevliga upplevelserna med cannabis? Jag hade velat undvika cannabis om det fick mig att må sådär, men det är ju jag det!
Citera
2014-06-18, 19:02
Medlem
Jo jag håller med dig, men det har inte varit såhär varje gång och därför har tanken ''Det kanske blir en bra gång den här gången'' funnits där varje gång jag rökt. Men det är ju inte värt risken nu märker jag. Jag är mer eller mindre återställd nu men det var inte roligt att vakna och känna sig helt konstig när man la sig normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in