2005-08-25, 00:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap

Jag tror att nickel fortfarande finns, men obegripligt nog runda istället för fyrkantiga.
RUNDA? Nej, nu går skam på torra land.

Nickel-bitarna KAN av hävd och tradition naturligtvis intet annat än fyrkantiga varda.

Men kanske jag snarare borde vara tacksam över att produkten alls finns kvar ...? Nåväl. Någon måste schavottera och slita hud för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi

En vit, seg och söt substans i form av tillplattade stavar, en aning kolaaktiga. Hade nåt kul namn som jag givetvis inte kommer ihåg /.../
Som nämnts: "Refreshers". Massan var inledningsvis oftast alldeles stenhård och blev under det att man enträget tuggade den allt segare. Det kändes som tänderna alla skulle sugas ur käften på en.

F.ö. något slags surt eller syrligt pulver i mitten.

Citat:

Dessutom har de glansigt omslag- förut brukade det vara av en mer matt pappers-karaktär.
Nja, pappret var väl ändå glatt också anno dazumal?
Citera
2005-08-25, 06:38
Medlem
DevilDists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Barbeque finns fortfarande kvar.
Inte med samma smak Namnet till trots...
Citera
2005-08-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nickel-bitarna KAN av hävd och tradition naturligtvis intet annat än fyrkantiga varda.

Men kanske jag snarare borde vara tacksam över att produkten alls finns kvar ...?
Man kan knappast säga att produkten finns kvar eftersom de smakar helt annorlunda. Förutom att vara runda istället för fyrkantiga är de konvexa istället för konkava, och värst av allt fyllda med någon äcklig sörja. Äkta gamla Nickel saknar jag, dessutom Makalös. Man kanske skulle skriva till vem-det-nu-är-som-tillverkar och klaga?
Citera
2005-08-25, 09:14
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Banana Skidsen av idag är dock annorlunda från hör de var för 10-15 år sedan. De är både mindre och tunnare. Dessutom har de glansigt omslag- förut brukade det vara av en mer matt pappers-karaktär. Petitesser, kan tyckas, men när det gäller godis är jag konservativ.
det kallar jag slöseri med resurser, enda som är bra är mindre risk att papper kladdar på ändarna som man ofta fick ta bort förut om man inte ville ha papper i munnen
Citera
2005-08-25, 09:28
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilDist
Inte med samma smak Namnet till trots...

Det är sant iofs.
Citera
2005-08-25, 12:08
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:

Nja, pappret var väl ändå glatt också anno dazumal?

Nej, det var i alla fall papper, och inte någon sorts plast som idag. Som brianmolko säger, det brukade kunna fastna papper på ändarna ifall det var varmt eller godiset legat i fickan ett tag- men det är ju så Banana Skids ska vara!
Citera
2005-08-25, 12:34
Medlem
Pågatågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Hur är det med alla Bon Bon påsar? Finns det kvar?

Ja, i danmark! Lodsepladsen, och mågeklatter! mmmums
Citera
2005-08-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
- VM-chipsen från 1986 med mexikansk kryddning.

OJ!!! Trodde det bara var jag som mindes dem! OLW. Blå påse med röda stjärnor. Chillichips. Rikligt mycket med chillikrydda så dem var alldeles knallröda nästan... uuuj så jäkla goda dem var!!

Det var lite annat mot dagens mesiga fjäderviktskryddningar. Mexico-VM chipsen är tidernas chips, tillsammans med OLW:s dåtida variant av grillchips... röd påse med gula stjärnor... vad hette dem nu... lök och salt?
Citera
2005-08-25, 13:34
Medlem
m68s avatar
Jag saknar tuggummina riff som fanns i saltlakrits, lakrits och mint dom hade glänsade staniolpapper runt sig.

Appropå toy dom kom ut i en begränsad jubileumsupplaga förra året vi köpte in dom till våran affär och dom hade en rykande åtgång visserligen låg dom i en sådandär förpackning som man trycker ut tugggumit ur men dom smakade likadant.
Hockeysnus finns fortfarande men det heter hockeypulver nu chokladcigaretter finns fortfarande det är bara att åka ut till Partihallarna i Partille och köpa hos *host*seriösa godishandlare.
Citera
2005-08-25, 13:56
Bannlyst
Lakritsskor - bestod av en relativt hård, salt lakrits. När jag var liten köpte jag sådana för 5 öre styck.
Citera
2005-08-25, 20:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Nej, det var i alla fall papper, och inte någon sorts plast som idag. Som brianmolko säger, det brukade kunna fastna papper på ändarna ifall det var varmt eller godiset legat i fickan ett tag- men det är ju så Banana Skids ska vara!
Hm. Nu när du säger det, så. Jag är beredd att ompröva min ståndpunkt.

Jag känner nämligen mycket väl igen det där med pappret som fastnade i godiset - när man sökte pilla loss resterna smetades godiset liksom ut i trådar. Rätt hopplöst.

Men bytet från papper till glansigt, plastartat material måste ha skett för mycket, mycket länge sedan. Vet med säkerhet att det mattare pappret var försvunnet vid början eller mitten av 90-talet.

Om det inte råkar vara så att det glansiga papper som jag tänker på är samma som det matta papper som ni andra syftar på.
Citera
2005-08-25, 20:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Jag känner nämligen mycket väl igen det där med pappret som fastnade i godiset - när man sökte pilla loss resterna smetades godiset liksom ut i trådar. Rätt hopplöst.
Även den glansiga plasten har en förmåga att fastna i små bitar som är omöjliga att få bort utan att kladda ner händerna. Ibland är också en del av plasten inklämd i själva skiden, vilket gör att man måste bita av och spotta ut ändbitarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in