Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-24, 01:20
  #1
Medlem
Racerbyces avatar
Tänkte starta en tråd med lite nostalgiska klassiker inom godis och chokladvärlden som vi saknar. Fyll gärna på med era saknade klassiker och se om vi kan hjälpas åt att ta reda på var dessa tagit vägen eller om de fortfarande finns kvar.

Själv saknar jag dessa (om några fortfarande finns att få tag på är jag intresserad av att veta vilka och var).

* En okänd chokladkaka, möjligen av utländskt (kanske tyskt) ursprung, tror den hade ett ganska ljust (vitt?) omslag. Mörk choklad med fyllda rutor, där varje ruta hade olika fyllning (nåt slags ananaskräm i en av dem om jag inte minns fel, det var en ananasring på omslaget med). Någon som minns dessa och vad de hette/heter?

* Marabou mörk chokladkaka, med brandgult omslag. Betydligt godare än många andra mörka chokladkakor som finns numera då den inte var lika besk som de ofta är.

* "Poppande" godis, fanns dels i små blå påsar med rymdraketer på i mitten på 80-talet (minns ej vad de hette) och samma typ av "poppande krispbitar" fanns även inbakade i någon chokladrulle från Marabou för bara några få år sedan.

* Panda chokladaskar (fanns på 80-talet och möjligen 90-talet, har inte sett några sedan dess), de finns tydligen fortfarande åtminstone i Finland (enligt www.panda.fi). Se dessa två bilder för exempel på hur själva bitarna kunde se ut:

http://www.panda.fi/kuvat/konvehdit2.jpg

http://www.panda.fi/kuvat/suklaa.jpg
Citera
2005-08-24, 01:33
  #2
Medlem
Candybaren Three Musketeers...

Ngra långa kolagodisar insmetade i choklad, kommer inte ihåg vad dom hette.... svingoda iaf. ngt med C i början.

Jordnötspopcorn typ nutidens cheddarpopcorn fast med jordnötssmak

badbollsklubbor som såg ut som studsbollar, kostade 60 öre på min tid... hade man 60 öre kunde man alltså gå in på sin lokala blåvittaffär och snatta o gå ut med en hederligt inköpt badbollsklubba.... tillbaka till tråden

-----------------> Janne Långbengodis, ngn variant av jelly beans, röda o gula i 'burkförpackning' - svindyra

Sen fanns det ngn tidig form av lökbollar, typ dagens cheeseballs fast med löksmak...

Fanns ngt som hette Drakeld, va ngt salt godis som jag lätt skulle sätta tänderna i snarast, fanns på styckpristyp 25 öre styck + senare även i påse....

RIFF!!!!

Kommer nog tyvärr att återvända till denna tråd när jag kommer på mer snask man/jag saknar...
Finns inte Marabous Mörk Choklad kvar? Har för mig att jag såg den för ett tag sen?
Citera
2005-08-24, 01:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
T

* En okänd chokladkaka, möjligen av utländskt (kanske tyskt) ursprung, tror den hade ett ganska ljust (vitt?) omslag. Mörk choklad med fyllda rutor, där varje ruta hade olika fyllning (nåt slags ananaskräm i en av dem om jag inte minns fel, det var en ananasring på omslaget med). Någon som minns dessa och vad de hette/heter?

Fanns det i andra smaker ? exempelvis jordgubb ?
Citera
2005-08-24, 01:57
  #4
Medlem
TrhYs avatar
Kexnougat!
Citera
2005-08-24, 02:52
  #5
Medlem
Bottenskraps avatar
Chokladcigaretter- Ett av många offer på folkhälsofascismens och den politiska korrekthetens blodiga altare..

Klubbor med visselpipa- Dessa smaskade jag frekvent på under barndomen, men jag är inte helt säker på att de inte finns längre. Har dock inte sett en på åtskilliga år..

Edit: Jag kan mycket väl tänka mig att min rökning nu är någon sorts undermedveten, tjurskallig protest mot förbudet av chokladcigaretterna..
Citera
2005-08-24, 03:00
  #6
Banned
uph-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
* En okänd chokladkaka, möjligen av utländskt (kanske tyskt) ursprung, tror den hade ett ganska ljust (vitt?) omslag. Mörk choklad med fyllda rutor, där varje ruta hade olika fyllning (nåt slags ananaskräm i en av dem om jag inte minns fel, det var en ananasring på omslaget med). Någon som minns dessa och vad de hette/heter?
Makalös?
Citera
2005-08-24, 06:41
  #7
Medlem
DevilDists avatar
Det fanns en lakritsdragé-blandning som hette X-mix - jösses vad god den var!

OT. Sen finns det massa chips-smaker man gärna skulle vilja få smaka på igen. T.ex. "ranch", "barbeque" & den med mexikanska kryddor som var till fotbolls-vm '86 (jaja, jag är gammal). OLW har verkligen gått ner sig i det smaklösa träsket...
Citera
2005-08-24, 10:28
  #8
Medlem
3 muskitörer eller liknande som påminner om
orangeaktigt papper
"milke way"
Citera
2005-08-24, 10:42
  #9
Medlem
Afonsos avatar
Jag saknar frukt-Nickel.
Citera
2005-08-24, 10:51
  #10
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Jag saknar frukt-Nickel.

Ooooh! Det var min favorit i flygfraketen!
Citera
2005-08-24, 11:14
  #11
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Jag saknar Rio nötkola, inslagna i guld- och gröntfärgat metallpapper. Såldes som styckebitar och de fanns tillsammans med Rivalkola och den gamla varianten av Foxkola.
Citera
2005-08-24, 11:15
  #12
Medlem
Queen Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrhY
Kexnougat!
Ah,ja den var ju sagolik.Och så saknar jag Raider.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback