2026-08-18, 09:33
Avslutad
Volymutvecklingen för chokladbiten Mars, som jag inte ätit på år och dar, sattes nyligen under lupp. Det visar sig att sedan 1991 har storleken på chokladbiten Mars fram tills idag minskats ned med 56%. Endast 44% återstår. Om jag skulle få för mig att köpa en Mars, saknas alltså 56% av chokladbiten.
Citera
2026-08-18, 10:11
Medlem
En godissort jag inte saknar.

Kommer ni ihåg när Banana Skids-tillverkaren i början av 00-talet lade i citronsyra i godiset? Pappret byttes mot plast och de blev mycket smalare, har för mig att de inte var lika mjuka heller. Det var verkligen en skymf mot originalet Banana Skids, förklaringen enligt AI ha varit en ny tillverkare. Idag smakar de mer likt originalet.

Så där fick ni alla svar på godisvärldens kanske allra märkligaste identitetskris.

Lakritspistolerna är saknade, det var som att de tillhörde inredningen i kioskerna.
Citera
2026-08-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeFiredragon
En godissort jag inte saknar.

Kommer ni ihåg när Banana Skids-tillverkaren i början av 00-talet lade i citronsyra i godiset? Pappret byttes mot plast och de blev mycket smalare, har för mig att de inte var lika mjuka heller. Det var verkligen en skymf mot originalet Banana Skids, förklaringen enligt AI ha varit en ny tillverkare. Idag smakar de mer likt originalet.

Så där fick ni alla svar på godisvärldens kanske allra märkligaste identitetskris.

Lakritspistolerna är saknade, det var som att de tillhörde inredningen i kioskerna.
Fan det var ett högklassigt godis. Man fick kämpa som attan när man var liten.
Citera
2026-09-04, 17:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
LONG SHOT, men...

Från åren ca 1978-1982.
Är det någon som drar sig till minnes ett LÖSGODIS (tror jag!) som smakade caramel eller gammaldags kola med en liten anstrykning åt syrligt, med konsistens hård karamell / "boiled sweets" med formen av en tillplattad cirkel, ett runt ansikte, såg ut som ett kinesiskt ansikte i gammaldags sarkastisk stil? Eller kanske ett månansikte?

Ring a bell? Vad hette godiset och vad var det egentligen för smak? Jäkligt gott var det iaf.

OBS INTE kinapuffar eller liknande, ingen choklad alls. Helt genomhård godis.
Citera
2026-09-04, 17:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag gjorde en nostalgitripp i somras och köpte bland annat Refreshers, banankola och Nöt-creme i lösgodiset. Både refreshers och banankolan (banana skids) höll fortfarande tyckte jag, nöt-cremen var dock ingen hit, väldigt fet och söt. Inte riktigt samma sak att köpa det som plockgodis som när man styck-köpte dem som liten, men det var roligt att testa igen.

Refreshers är goda men svårätna, fastnar i tänderna tycker jag.

Ja, nötmixen är idag oljig och den goda hasselnötsoljan är utbytt mot någon billig palmolja, smakar skit idag. Köp hellre hasselnötsCreme i bakhyllan, den är åtminstone lite närmare originalet, men de godaste var när Printzells tillverkade dem av rena hasselnötter och socker.
Citera
2026-09-04, 17:41
Medlem
Varför försvann dessa - gick de inte att sälja

Voodo Lakrits tabletter som var vansinnigt goda - ahlgrens

Tenor Domino

Hvita Korset

Trix

Makalös Cloetta - den godaste - blev den för dyr har svårt
att tänka mig att folk inte gillade

Cloetta pralinter mycket goda o prisvärda i enkel flytankig
förbpackning med avdragbart papperslock

Belone Cloetta - las ner pga varumärkesintrång mot Toblerone

Valnötstång Marabou den kan jag tänka mig blev dyr att tillverka

Lite kul var i Grekland o köpte o åt fyrkantiga chokladkakor
nu är språket omöjligt men jag tänkte på dotterbolag till
Ritter eller licenstillverkning - så var det inte så de blev
tydligen förbjudna - någon som vet mer

Läkerol med sockersötning likt Tenor Domino när försvann den
mot nuvarande skit
Citera
2026-09-04, 18:11
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Lila violfiskar (smakade som viol askarna ungefär) saknar något kopiöst mycket.
Citera
2026-09-04, 21:29
Medlem
carminaburanas avatar
Bill och bull tablett askarna med päron och apelsin. fan vad goda de var, perfekt konsistensen . jag kan fortfarande nästan känna smaken.

Sen även den gröna smurfasken, men den har det tydligen i Finland och nån gång på rusta då och då så jag köpte ett gäng,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in