2005-09-11, 14:22
Medlem
TomiXs avatar
Cloettas vanliga mjölkchoklad som hade gult omslag.

Kanske fortfarande finns, men har inte sett till den på varken Willy's eller den lokala handlare.
Citera
2005-09-11, 15:56
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Cloettas vanliga mjölkchoklad som hade gult omslag.

Kanske fortfarande finns, men har inte sett till den på varken Willy's eller den lokala handlare.
Den finns fortfarande. Kolla hemköp eller coop.
Citera
2005-09-14, 00:26
Medlem
Choco niclas, tyska nougat-jultomtar i kiosken här som hade annan ägare när dom såldes.
Citera
2005-09-14, 00:44
Medlem
marcarolos avatar
http://susning.nu/Aladdin
När jag var liten var Aladdin, chokladask från Marabou, det bästa jag kunde tänka mig. När en sådan ask fanns undangömt hemma tog det inte många dagar innan den var slut. Självklart fick jag skäll och försökte verkligen låta bli asken. Men det var som en drog för mig.
Men någon gång på 80- eller 90-talet hände något. Jag tror att asken blivit för dyr och man drog ner på kvalitén för att få ner priset. Efter det har jag prövat ett par gånger men tycker att hela asken är värdelös.
Citera
2005-09-14, 09:59
Medlem
Bosse Buss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Den finns fortfarande. Kolla hemköp eller coop.

Fast numera är den sockerfri. Smakar inte likadant. ÖB sålde originalen förra hösten (tror jag) för 10kr. Köpte några stycken då

Edit: kom tänka på Fazers klassiska krokantchokladkaka från mitten på 80-talet. Grön/gult omslagspapper oj vad god. Eller Rapid som var föregångaren till Brejk men så mycket godare. F-n till och med godiset var bättre förr
Citera
2005-09-21, 16:27
Medlem
Stockholmsnatts avatar
Lonka fudge finns på Willys.

De jag saknar är:
Nachos chips formade som tornados doppade i ljus choclad. Fanns ett tag sedan i chipshyllan fast utan chocladen. Tornados tror jag de hette.

Glassen Kicks fanns i 3 olika smaker en var som pigall och smälte i munnen
Chocladbiten Quick Lunch pappret var grön kaki röd och den smakade som Kitcat.
Marabos flytande mjölkchocladdryck smakade som smält choclad och inte utblandat med nått billigt Oboypulver.

Root Beer drycken finns lite varstans men inte i Göteborg, men jag saknar mer Cream drycken som såldes i samma butiker som sålde Root Beer.
Citera
2005-09-21, 16:35
Medlem
embras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsnatt
Lonka fudge finns på Willys.

De jag saknar är:
Nachos chips formade som tornados doppade i ljus choclad. Fanns ett tag sedan i chipshyllan fast utan chocladen. Tornados tror jag de hette.

Glassen Kicks fanns i 3 olika smaker en var som pigall och smälte i munnen
Marabos flytande mjölkchocladdryck smakade som smält choclad och inte utblandat med nått billigt Oboypulver.

Root Beer drycken finns lite varstans men inte i Göteborg, men jag saknar mer Cream drycken som såldes i samma butiker som sålde Root Beer.
Cream finns på min stam-matbutik i sthlm i alla fall.
Citera
2005-09-21, 21:18
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsnatt

åh det var den som pappa brukade köpa åt mig när jag var liten.
Citera
2005-09-22, 17:32
Medlem
General Nogis avatar
Det verkar som om den ovan nämnda "3 Musketeers" lever kvar hinsides haven, här i en ny, förbättrad version...

http://charles.robinsontwins.org/sf_2003/P8226647.jpg
Citera
2005-10-21, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Tänkte starta en tråd med lite nostalgiska klassiker inom godis och chokladvärlden som vi saknar. Fyll gärna på med era saknade klassiker och se om vi kan hjälpas åt att ta reda på var dessa tagit vägen eller om de fortfarande finns kvar.

Själv saknar jag dessa (om några fortfarande finns att få tag på är jag intresserad av att veta vilka och var).

* En okänd chokladkaka, möjligen av utländskt (kanske tyskt) ursprung, tror den hade ett ganska ljust (vitt?) omslag. Mörk choklad med fyllda rutor, där varje ruta hade olika fyllning (nåt slags ananaskräm i en av dem om jag inte minns fel, det var en ananasring på omslaget med). Någon som minns dessa och vad de hette/heter?
>>>>>>>>>>>>>>> MAKALÖS! Marabou tror jag. ÅÅÅH vad god den var.
Pistage, tryffel, nougat och ananas.

* Marabou mörk chokladkaka, med brandgult omslag. Betydligt godare än många andra mörka chokladkakor som finns numera då den inte var lika besk som de ofta är.

* "Poppande" godis, fanns dels i små blå påsar med rymdraketer på i mitten på 80-talet (minns ej vad de hette) och samma typ av "poppande krispbitar" fanns även inbakade i någon chokladrulle från Marabou för bara några få år sedan.
>>>>>>>>>>>På A svarar jag Pop Rocks (som frätte tänderna)
och på B vet jag inte.

* Panda chokladaskar (fanns på 80-talet och möjligen 90-talet, har inte sett några sedan dess), de finns tydligen fortfarande åtminstone i Finland (enligt www.panda.fi). Se dessa två bilder för exempel på hur själva bitarna kunde se ut:

http://www.panda.fi/kuvat/konvehdit2.jpg

http://www.panda.fi/kuvat/suklaa.jpg

Jag har skrivit inuti ditt inlägg. följ pilarna >>>>>>>

Sen skrev jag detta inlägg i en ny tråd idag, men fortsätter skriva här i ursprungliga tråden istället.

När jag var liten och man skulle gå på bio så köpte alltid pappa en påse Fox mjuka fruktkolor eller en påse Fox hårda fruktgodisar, som var för hårda för att tugga igenom, man fick låta den smälta i munnen. GODA!

Jag kommer ihåg Zoo, tabletterna. De smakar inte likadant idag, massor av mjukgörande medel i dem. Minns när jag hade sett Mowgli eller Tarzan eller nåt - så gick jag ut i skogen och slog ihop zoo-tabletter mellan två stenar, så det blev en liten biff typ.

Lördagsgodis med Tom & Jerry. Finns de fortfarande?
Citera
2005-10-21, 21:44
Medlem
moshans avatar
Säkert någon som har skrivit detta, Hubbabubba tuggen!
Citera
2005-10-21, 22:22
Medlem
Rans avatar
Bumlingar var jävligt gott. Små, jättesura runda "bumlingar", kanske 2cm diameter, som kostade 50 öre styck och höll i flera minuter. Tror enda stället jag har sett sådana med melon-smak (eller liknande, dom var godast iaf) är vid en bowlingbana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in