Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Tänkte starta en tråd med lite nostalgiska klassiker inom godis och chokladvärlden som vi saknar. Fyll gärna på med era saknade klassiker och se om vi kan hjälpas åt att ta reda på var dessa tagit vägen eller om de fortfarande finns kvar.
Själv saknar jag dessa (om några fortfarande finns att få tag på är jag intresserad av att veta vilka och var).
* En okänd chokladkaka, möjligen av utländskt (kanske tyskt) ursprung, tror den hade ett ganska ljust (vitt?) omslag. Mörk choklad med fyllda rutor, där varje ruta hade olika fyllning (nåt slags ananaskräm i en av dem om jag inte minns fel, det var en ananasring på omslaget med). Någon som minns dessa och vad de hette/heter?
>>>>>>>>>>>>>>> MAKALÖS! Marabou tror jag. ÅÅÅH vad god den var.
Pistage, tryffel, nougat och ananas.
* Marabou mörk chokladkaka, med brandgult omslag. Betydligt godare än många andra mörka chokladkakor som finns numera då den inte var lika besk som de ofta är.
* "Poppande" godis, fanns dels i små blå påsar med rymdraketer på i mitten på 80-talet (minns ej vad de hette) och samma typ av "poppande krispbitar" fanns även inbakade i någon chokladrulle från Marabou för bara några få år sedan.
>>>>>>>>>>>På A svarar jag Pop Rocks (som frätte tänderna)
och på B vet jag inte.
* Panda chokladaskar (fanns på 80-talet och möjligen 90-talet, har inte sett några sedan dess), de finns tydligen fortfarande åtminstone i Finland (enligt
www.panda.fi). Se dessa två bilder för exempel på hur själva bitarna kunde se ut:
http://www.panda.fi/kuvat/konvehdit2.jpg
http://www.panda.fi/kuvat/suklaa.jpg
Jag har skrivit inuti ditt inlägg. följ pilarna >>>>>>>
Sen skrev jag detta inlägg i en ny tråd idag, men fortsätter skriva här i ursprungliga tråden istället.
När jag var liten och man skulle gå på bio så köpte alltid pappa en påse Fox mjuka fruktkolor eller en påse Fox hårda fruktgodisar, som var för hårda för att tugga igenom, man fick låta den smälta i munnen. GODA!
Jag kommer ihåg Zoo, tabletterna. De smakar inte likadant idag, massor av mjukgörande medel i dem. Minns när jag hade sett Mowgli eller Tarzan eller nåt - så gick jag ut i skogen och slog ihop zoo-tabletter mellan två stenar, så det blev en liten biff typ.
Lördagsgodis med Tom & Jerry. Finns de fortfarande?