Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Japp. Men killen har uppenbarligen inte haft någon som helst juridisk rådgivning i samband med detta. Krogen anmälde inte, utan allt bygger på a) hans eget erkännande och b) hans eget accepterande av strafföreläggandet på 80 dagsböter. Han har uppenbarligen i eftertankens kranka blekhet handlar som han uppfattar att en rakryggad blivande polis borde handla, och inte blivit informerad om att just det handlingssätt han valde i efterhand med betydande sannolikhet skulle omöjliggöra att han någonsin blev polis.
Att inte kunna skilja på ditt och mitt, och att inte kunna se skillnad på rätt och fel är avsaknad av egenskaper jag
inte vill se hos en blivande polis. Har ingen som helst betydelse att han gjorde det på fyllan, tappar man kontrollen såpass så skall man
inte dricka alkohol. Att stjäla/snatta saker och att vara polis är en
mycket dålig kombination.
För mig är saken klar. Killen skall avskiljas. Har
ingen betydelse hur den brottsliga gärningen kommit fram i ljuset.
Om det sedan går att styrka brott eller inte, ja det är en annan sak. Går det inte att styrka brott så skall killen inte bli dömd för det heller, och blir han inte dömd så kan han inte avskiljas från utbildningen. Oskuldspresumtion gäller också polisstudenter.