Citat:
Ursprungligen postat av
fukkd
haha va? snälla utveckla?
ontopic: visst är det fint att bo i ett land där poliserna inte bara är oförmögna att bekämpa brott, utan även begår brott?
oavsett om det är på fyllan eller inte så kan det knappast berättigas, jag kan göra massa galen dum skit på fyllan själv, men kan fan inte skylla på alkoholen. man har ett personligt ansvar oavsett om man är nykter eller inte. och som blivande polis/polis ska man vara ett gott föredöme och straffas hårdare om man bryter lagarna man ska upprätthålla imo.
Han är avstängd från utbildningen, och kommer antagligen inte att bli polis. Så - "ja" systemet verkar fungera till viss del. Däremot är det inte lika entydigt när det gäller brott begågna av "färdiga" poliser.. Om de döms för brott, så får de ofta ett lägre straff för att de riskerar att bli av med jobbet. På sätt och vis kan jag sympatisera med det synsättet, men då borde utlåtandet från Rikspolisstyrelsens personalansvarsnämnd komma
innan domen fälls.
En liknande (men inte identisk) situation är när folk som döms för rattfylla får lägre straff om de har "fordonsframförande" som levebröd. Men det hör nog snarare hemma i juridikforumet..
Angående det aktuella brottet: många inlägg handlar om att "det var ju ingen stor grej, och
det var ju på fyllan". Ja, men fyllan var självförorsakad och inget man kan skylla på. Uppförandet tyder inte på den stabilitet som borde krävas av en blivande polis. Om poliser dricker alkohol på fritiden struntar jag i - så länge de kan sköta sig och inte bete sig som svin och begå brott i berusat tillstånd.