• 1
  • 2
2014-06-17, 03:40
Medlem
sabress avatar
Vem är det här? Berikare?

Citat:
Kraftigt berusad sträckte sig polisstudenten över bardisken och stal en flaska sprit på en pub i Växjö, där han firade en avklarad tenta, skriver Smålandsposten.
Följden blev att Rikspolisstyrelsen beslutade stänga av studenten från polisutbildningen på Linnéuniversitetet

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle19069964.ab
Citera
2014-06-17, 04:03
Medlem
Lite väl hårt straff för något som är gjort på fyllan.
Ge honom böter eller något.
Citera
2014-06-17, 04:56
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Fick 80 dagsböter också.
Citera
2014-06-17, 05:05
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Fick 80 dagsböter också.
Det med? Det var väl lite att ta i
Senast redigerad av Vohkun 2014-06-17 kl. 05:07.
Citera
2014-06-17, 05:14
Medlem
Maymons avatar
Men helvete vad det ska daltas med denna stackars jävla poliswannabe?!
Klart som fan han ska bli avstängd! Helst på livstid och gärna från livet också om ni frågar mig.
Eller vill ni ha poliser som åker omkring i svindyra bilar hela dagarna som ens funderar på att stjäla saker?
Jag hatar polisen men om skiten nu ändå ska finnas så ska det vara "bra" folk bakom brickan och pickan.
Citera
2014-06-17, 05:44
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Men helvete vad det ska daltas med denna stackars jävla poliswannabe?!
Det gör jag verkligen inte. Men jag anser att vissa saker som sker på fyllan inte bör tas på allvar. Såvitt jag förstod det orsakade han ingen skada
Citat:
Klart som fan han ska bli avstängd! Helst på livstid och gärna från livet också om ni frågar mig.
Att bli avstängd ifrån sin utbildning är i princip samma sak.
Citat:
Eller vill ni ha poliser som åker omkring i svindyra bilar hela dagarna som ens funderar på att stjäla saker?
Än en gång: det skedde på fyllan. Jag känner ett x antal individer som blir galna efter ett par drinkar. Att göra dumma saker är en bieffekt som drabbar ALLA. Om han varit fullt utbildad hade jag utan tvekan velat få honom sparkad. Denna gång så var det en student och han anmälde sig själv, vilket är en bra egenskap bland resten av de korrupta snutarna.

Citat:
Jag hatar polisen men om skiten nu ändå ska finnas så ska det vara "bra" folk bakom brickan och pickan.
Det är du inte ensam om!
Senast redigerad av Vohkun 2014-06-17 kl. 05:49.
Citera
2014-06-17, 05:57
Medlem
ponnylover99s avatar
Känns ju lika absurt som att en läkarstudent skulle bli avstängd för att ha utförd CPR.
Citera
2014-06-17, 07:41
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponnylover99
Känns ju lika absurt som att en läkarstudent skulle bli avstängd för att ha utförd CPR.

Årets dummaste liknelse. Du kanske ska slå upp förkortningen innan du börjar använda den.
Citera
2014-06-17, 12:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Det gör jag verkligen inte. Men jag anser att vissa saker som sker på fyllan inte bör tas på allvar. Såvitt jag förstod det orsakade han ingen skada
Att bli avstängd ifrån sin utbildning är i princip samma sak.
Än en gång: det skedde på fyllan. Jag känner ett x antal individer som blir galna efter ett par drinkar. Att göra dumma saker är en bieffekt som drabbar ALLA. Om han varit fullt utbildad hade jag utan tvekan velat få honom sparkad. Denna gång så var det en student och han anmälde sig själv, vilket är en bra egenskap bland resten av de korrupta snutarna.

Att han stå för vad man gjort är väl för fan det minsta man kan begära av en vuxen människa? Särskilt en person som planerar att bli myndighetsutövare/auktoritetsperson.
Fyfan vad jag är trött på idioter som skyller sina osympatiska handlingar på att de varit fulla. Självklart har även jag gjort dumma saker på fyllan, men inte fan har jag smitit undan ansvar eller försökt övertyga människor om att jag inte ska straffas. Såhär till sommarledigheten är ju många i princip konstant fulla. Är de då straffimmuna hela sommaren menar ni?
Blir man "galen" (kleptoman i det här fallet, otrevlig eller våldsam i många andra) efter ett par drinkar kanske man inte ska dricka några jävla drinkar alls eftersom man uppenbarligen har dåligt ölsinne. Särskilt inte om man blir kriminell av det och siktar på att bli polis

Citat:

Snarare som om en läkarstudent blivit avstängd för att medvetet ha skadat en annan människa.
Citera
2014-06-17, 12:30
Medlem
Citat:

haha va? snälla utveckla?

ontopic: visst är det fint att bo i ett land där poliserna inte bara är oförmögna att bekämpa brott, utan även begår brott?

oavsett om det är på fyllan eller inte så kan det knappast berättigas, jag kan göra massa galen dum skit på fyllan själv, men kan fan inte skylla på alkoholen. man har ett personligt ansvar oavsett om man är nykter eller inte. och som blivande polis/polis ska man vara ett gott föredöme och straffas hårdare om man bryter lagarna man ska upprätthålla imo.
Citera
2014-06-17, 13:07
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukkd
haha va? snälla utveckla?

ontopic: visst är det fint att bo i ett land där poliserna inte bara är oförmögna att bekämpa brott, utan även begår brott?

oavsett om det är på fyllan eller inte så kan det knappast berättigas, jag kan göra massa galen dum skit på fyllan själv, men kan fan inte skylla på alkoholen. man har ett personligt ansvar oavsett om man är nykter eller inte. och som blivande polis/polis ska man vara ett gott föredöme och straffas hårdare om man bryter lagarna man ska upprätthålla imo.

Han är avstängd från utbildningen, och kommer antagligen inte att bli polis. Så - "ja" systemet verkar fungera till viss del. Däremot är det inte lika entydigt när det gäller brott begågna av "färdiga" poliser.. Om de döms för brott, så får de ofta ett lägre straff för att de riskerar att bli av med jobbet. På sätt och vis kan jag sympatisera med det synsättet, men då borde utlåtandet från Rikspolisstyrelsens personalansvarsnämnd komma innan domen fälls.

En liknande (men inte identisk) situation är när folk som döms för rattfylla får lägre straff om de har "fordonsframförande" som levebröd. Men det hör nog snarare hemma i juridikforumet..

Angående det aktuella brottet: många inlägg handlar om att "det var ju ingen stor grej, och det var ju på fyllan". Ja, men fyllan var självförorsakad och inget man kan skylla på. Uppförandet tyder inte på den stabilitet som borde krävas av en blivande polis. Om poliser dricker alkohol på fritiden struntar jag i - så länge de kan sköta sig och inte bete sig som svin och begå brott i berusat tillstånd.
Senast redigerad av cavalier 2014-06-17 kl. 13:23.
Citera
2014-06-17, 15:09
Moderator
Hamilkars avatar
Inte för att jag vet om journalisten har citerat rätt, eller om Polishögskolan har en annan terminologi, men jag är van vid att beteckningen avstängd syftar på tillfälliga avstängningar från utbildningar. En person som permanent förhindras från att delta i en utbildning är i min erfarenhetsvärld avskild.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-06-17 kl. 16:00. Anledning: Försåtligt stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in