2014-06-17, 15:50
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte för att jag vet om journalisten har citerat rätt, eller om Polishögskolan har en annan terminologi, men jag är van vid att beteckningen avstängd syftar på tillfälliga avstängningar från utbildningar. En person som permanent förhindras från att delta i en utbildning är i min erfarenhetsvärld avskiljd.

När jag skrev mitt inlägg valde jag mellan "avstängd" och "avskild", men gick på källorna. Och jag förstår vad de olika begreppen innebär! Men det är iofs en passus.. Om man inte ens kan sköta sig under utbildningen på polishögskolan så är man nog inte lämplig för yrket - "ungdomsförsyndelserna" ska man nog ha lämnat bakom sig i den åldern. "Tagen för trimmad moped" när man är 15 är en sak. Att vara knökfull på krogen (under pågående utbildning till polis) och "servera sig själv" är en helt annan sak.
Citera
2014-06-17, 15:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
När jag skrev mitt inlägg valde jag mellan "avstängd" och "avskild", men gick på källorna. Och jag förstår vad de olika begreppen innebär! Men det är iofs en passus.. Om man inte ens kan sköta sig under utbildningen på polishögskolan så är man nog inte lämplig för yrket - "ungdomsförsyndelserna" ska man nog ha lämnat bakom sig i den åldern. "Tagen för trimmad moped" när man är 15 är en sak. Att vara knökfull på krogen (under pågående utbildning till polis) och "servera sig själv" är en helt annan sak.
Det var inte så mycket din text jag syftade på, som Aftonbladets. Om det bara är avstängd han är, lär han få komma tillbaka efter en minnesbeta, åtminstone om AB-journalisten har citerat rätt och Polishögskolan menar samma sak med avstängd som akademin i stort.
Citera
2014-06-17, 16:08
Medlem
Citat:
Det var inte så mycket din text jag syftade på, som Aftonbladets. Om det bara är avstängd han är, lär han få komma tillbaka efter en minnesbeta, åtminstone om AB-journalisten har citerat rätt och Polishögskolan menar samma sak med avstängd som akademin i stort.

Nu är det lite speciellt med polishögskolorna, även om de huserar under universitet finns det lite specialregler kring dem.
Studenten ifråga har tvingats att avbryta sin utbildning, han är alltså inte bara avstängd utan även avskiljd från utbildningen som jag skulle tolka det. Ett beslut fattat av rikspolisstyrelsen, fast, beslutet är överklagat.

Allt enligt lokalpressen som har lite bättre koll än kvällsblaskorna. http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/polisstudent-i-vaxjo-snattade-sprit%284329250%29.gm
Citera
2014-06-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Nu är det lite speciellt med polishögskolorna, även om de huserar under universitet finns det lite specialregler kring dem.
Studenten ifråga har tvingats att avbryta sin utbildning, han är alltså inte bara avstängd utan även avskiljd från utbildningen som jag skulle tolka det. Ett beslut fattat av rikspolisstyrelsen, fast, beslutet är överklagat.

Allt enligt lokalpressen som har lite bättre koll än kvällsblaskorna. http://www.smp.se/nyheter/kronoberg/polisstudent-i-vaxjo-snattade-sprit%284329250%29.gm
Med reservation för att journalisterna har snurrat till det, vilket händer alltför ofta, lär han vara avstängd. Det innebär att han inte får delta i utbildningen i avvaktan på att RPS kommer fram till ett slutligt beslut.
Det är polisutbildningsförordningen som gäller här:

Citat:
7 § Rikspolisstyrelsen får avskilja en student vid polisprogrammet från utbildningen, om studenten
>>>
4. har gjort sig skyldig till brottslighet som inte är att anse som ringa

Citat:
8 § Om ett förfarande inleds som syftar till att en student vid polisprogrammet skall avskiljas från utbildningen, får Rikspolisstyrelsen, om det behövs, med omedelbar verkan avstänga den studenten från utbildningen i avvaktan på att ärendet slutligt kan avgöras. Förordning (1999:893).

Slutligt beslut har tydligen inte meddelats än och kärnfrågan är väl om detta är "ringa brottslighet". 80 dagsböter är rätt mycket och agerandet tyder på ett uppsåt. Avskiljande är fullt möjligt, för att inte säga troligt.

https://lagen.nu/1999:740
Citera
2014-06-17, 18:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Med reservation för att journalisterna har snurrat till det, vilket händer alltför ofta, lär han vara avstängd. Det innebär att han inte får delta i utbildningen i avvaktan på att RPS kommer fram till ett slutligt beslut.
Det är polisutbildningsförordningen som gäller här:

Slutligt beslut har tydligen inte meddelats än och kärnfrågan är väl om detta är "ringa brottslighet". 80 dagsböter är rätt mycket och agerandet tyder på ett uppsåt. Avskiljande är fullt möjligt, för att inte säga troligt.

https://lagen.nu/1999:740
Japp. Men killen har uppenbarligen inte haft någon som helst juridisk rådgivning i samband med detta. Krogen anmälde inte, utan allt bygger på a) hans eget erkännande och b) hans eget accepterande av strafföreläggandet på 80 dagsböter. Han har uppenbarligen i eftertankens kranka blekhet handlar som han uppfattar att en rakryggad blivande polis borde handla, och inte blivit informerad om att just det handlingssätt han valde i efterhand med betydande sannolikhet skulle omöjliggöra att han någonsin blev polis.
Citera
2014-06-17, 18:58
Bannlyst
Citat:
Japp. Men killen har uppenbarligen inte haft någon som helst juridisk rådgivning i samband med detta. Krogen anmälde inte, utan allt bygger på a) hans eget erkännande och b) hans eget accepterande av strafföreläggandet på 80 dagsböter. Han har uppenbarligen i eftertankens kranka blekhet handlar som han uppfattar att en rakryggad blivande polis borde handla, och inte blivit informerad om att just det handlingssätt han valde i efterhand med betydande sannolikhet skulle omöjliggöra att han någonsin blev polis.

Att inte kunna skilja på ditt och mitt, och att inte kunna se skillnad på rätt och fel är avsaknad av egenskaper jag inte vill se hos en blivande polis. Har ingen som helst betydelse att han gjorde det på fyllan, tappar man kontrollen såpass så skall man inte dricka alkohol. Att stjäla/snatta saker och att vara polis är en mycket dålig kombination.

För mig är saken klar. Killen skall avskiljas. Har ingen betydelse hur den brottsliga gärningen kommit fram i ljuset.

Om det sedan går att styrka brott eller inte, ja det är en annan sak. Går det inte att styrka brott så skall killen inte bli dömd för det heller, och blir han inte dömd så kan han inte avskiljas från utbildningen. Oskuldspresumtion gäller också polisstudenter.
Citera
2014-06-18, 00:33
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Poliser är som folk är mest. Även blivande poliser. Vissa är lite långfingrade och har svårt att skilja på ditt och mitt. Lite allvarligare bara att den här killen så småningom ska lagföra andra tjuvar.
Hoppas att han fått sig en läxa och lägger ner alkoholen
Citera
2014-06-18, 11:33
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
Det med? Det var väl lite att ta i

Fylla eller inte, det är fortfarande stöld.
Citera
2014-06-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Att han stå för vad man gjort är väl för fan det minsta man kan begära av en vuxen människa? Särskilt en person som planerar att bli myndighetsutövare/auktoritetsperson.
Fyfan vad jag är trött på idioter som skyller sina osympatiska handlingar på att de varit fulla. Självklart har även jag gjort dumma saker på fyllan, men inte fan har jag smitit undan ansvar eller försökt övertyga människor om att jag inte ska straffas. Såhär till sommarledigheten är ju många i princip konstant fulla. Är de då straffimmuna hela sommaren menar ni?
Blir man "galen" (kleptoman i det här fallet, otrevlig eller våldsam i många andra) efter ett par drinkar kanske man inte ska dricka några jävla drinkar alls eftersom man uppenbarligen har dåligt ölsinne. Särskilt inte om man blir kriminell av det och siktar på att bli polis

Jag har inte sagt att han skulle gå fri från ansvar, men man kan väl ge honom böter istället för att stänga av honom från en utbildning.
Hade personen varit färdig polis så är det en annan sak, men nu är han "bara" student.

Det var ju inte så att han krossade skallen på någon utan han såg en flaska sprit o hjälpte sig själv på krogen. Visst är det fel och jag själv har aldrig gjort något liknande, men bötesstraff är kanske mer i nivå med brottet.
Citera
2014-06-19, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag har inte sagt att han skulle gå fri från ansvar, men man kan väl ge honom böter istället för att stänga av honom från en utbildning.
Hade personen varit färdig polis så är det en annan sak, men nu är han "bara" student.

Det var ju inte så att han krossade skallen på någon utan han såg en flaska sprit o hjälpte sig själv på krogen. Visst är det fel och jag själv har aldrig gjort något liknande, men bötesstraff är kanske mer i nivå med brottet.

Jag tycker tvärtom. Bättre han blir avskiljd nu än senare. Att inte kunna skilja på rätt och fel och att jobba som polis, ingen bra kombination.

Jag tycker inte heller att han skall få fängelse i jättemånga år eller något annat bisarrt straff. Böter och villkorligt kanske räcker. Men fortsätta någon utbildning då man beter sig och gör sånt? Nej!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in