• 1
  • 2
2014-06-16, 17:54
Medlem
tuffkatts avatar
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...tisk-banderoll

Citat:
Fler studenter, vars flak har pyntats med liknande budskap, visar nu upp sina bilder. Nedan följer två bilder föreställande ett studentflak vid en gymnasieskola i Nässjö, som studenterna delat med sig av.

För Nyheter24 berättar en student om banderollerna.

– Tanken var att vi skulle vinna studentkampen, vilket vi inte gjorde, och samtidigt klämma till alla de som tävlar om att känna sig mest kränkta med hjälp av lite rim och humor, säger en av studenterna bakom banderollerna, och fortsätter:

– Vi hade en mörkhyad person i klassen som vi kollade med innan så att även han skulle vara med på noterna. Det var helt enkelt en kul grej och samtidigt en liten gliring mot den överkänsliga skara människor som står vid sidan och ser den.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...sociala-medier

Citat:
Bilden på studentflaket och banderollen delas flitigt i sociala medier. Flera personer är upprörda över budskapet. Enligt uppgift till Nyheter24 ska studentflaket tillhöra en avgående klass på byggprogrammet vid Bildningscentrum Facetten i Åtvidaberg.

När debatten om studentflakens vara och icke vara är som hetast. Vilka konsekvenser kan ovanstående få? Är det kul eller för kontroversiellt? Diskutera.

Edit. Ser att jag råkade göra två trådar (?) så mod är välkommen att ta bort någon av trådarna.
Senast redigerad av tuffkatt 2014-06-16 kl. 17:59.
Citera
2014-06-16, 17:59
Avstängd
micro113s avatar
Den med neger var ju bara trist... De andra två klassiska och skitkul, i synnerhet den med tvåan ...

Såg andra banderoller som var ganska grova de också - då från linjer med tjejer i majoritet riktat mot killar ...

Det hade däremot inte varit kul i fel sammanhang .. men på ett studenflak .. vad tusan..
Citera
2014-06-16, 18:04
Medlem
VonFanderblads avatar
Även här har det varit tramsande. Till exempel blev vissa upprörda över sexismen och snusket med banderollen "vi ger dig vård tills du blir hård". Dessa reaktioner avslöjar personernas kompetens och intelligens; rigor mortis någon?
Citera
2014-06-16, 18:09
Medlem
Fooulzs avatar
Hur fan kan det anses rasistiskt att skriva "Ingen seger utan våran neger"?

Så jävla trött på alla människor som anser att allt är rasistiskt, det är väl mer utav ett skämt som negern i klassen gått med på att skriva då h*n tyckte det var kul?
Citera
2014-06-16, 18:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Hur fan kan det anses rasistiskt att skriva "Ingen seger utan våran neger"?

Så jävla trött på alla människor som anser att allt är rasistiskt, det är väl mer utav ett skämt som negern i klassen gått med på att skriva då h*n tyckte det var kul?
Grejen där är nog helt enkelt att ordet "neger" inte anses korrekt att använda - i princip inte i något sammanhang - och att den tillfrågade klasskompisen dels inte kan ge okej för alla som skulle kunna känna sig kränkta av ordet, dels givetvis befinner sig i en situation - påtryckning från kamrater - som gör att det kan svårt att säga nej.

Den banderollen är helt enkelt inte klockren...
Citera
2014-06-16, 18:14
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Grejen där är nog helt enkelt att ordet "neger" inte anses korrekt att använda - i princip inte i något sammanhang - och att den tillfrågade klasskompisen dels inte kan ge okej för alla som skulle kunna känna sig kränkta av ordet, dels givetvis befinner sig i en situation - påtryckning från kamrater - som gör att det kan svårt att säga nej.

Instämmer fullständigt. Inte rasistiskt, men olämpligt. Den mörkhyade i deras klass talar ju endast för sig själv.
Citera
2014-06-16, 18:16
Medlem
Egon.Krenzs avatar
"Vi gick bygg, ikväll ligger era döttrar på rygg", "Rasse klang[SIC!] har klassens minsta slang" och "Ingen seger utan våran[SIC!] neger".

Är det denna typ av människor som är våra framtida pensionsräddare? Vi kan bara gissa vilket parti som drar till sig denna typ av "människor".
Citera
2014-06-16, 18:26
Medlem
Citat:
Den med neger var ju bara trist... De andra två klassiska och skitkul, i synnerhet den med tvåan ...

Såg andra banderoller som var ganska grova de också - då från linjer med tjejer i majoritet riktat mot killar ...

Det hade däremot inte varit kul i fel sammanhang .. men på ett studenflak .. vad tusan..
Det visar väl bara på vilken låg nivå din humor är om du tyckte det var kul, men jag kan förstå om några av pojkarna tyckte det var kul - i fem minuter

Som sagt de borde ha tagit ner affischerna studenten är ett minne för livet och det blir roligare om man kan stå för vad man gjorde senare i livet. Ärligt talat så även om negern " var med på det" så tror jag att det som han kommer att ångra senare i livet är att han inte sa ifrån att det inte är okej.
Citera
2014-06-16, 18:34
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:

Men då får man ju typ aldrig säga något. Man talar väl nästan alltid bara för sig själv?

Om jag skriver att jag är en pissu suddha, är jag då rasistisk/olämplig mot alla vita?
Citera
2014-06-16, 18:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Det visar väl bara på vilken låg nivå din humor är om du tyckte det var kul, men jag kan förstå om några av pojkarna tyckte det var kul - i fem minuter

Som sagt de borde ha tagit ner affischerna studenten är ett minne för livet och det blir roligare om man kan stå för vad man gjorde senare i livet. Ärligt talat så även om negern " var med på det" så tror jag att det som han kommer att ångra senare i livet är att han inte sa ifrån att det inte är okej.
Jag har aldrig gjort anspråk på att ha någon rumsren eller korrekt humor heller. Tycker faktiskt låg humor i rätt sammanhang är skitkul...

Edit:
Tvåan behöver för övrigt inte vara en anspelning på det du associerar med - utan till klass två - och HON kan ju vara tjejen som tydligen gått i byggklassen..

Den är inte så snuskig som du vill - om du inte själv vill tolka den så.

Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Men då får man ju typ aldrig säga något. Man talar väl nästan alltid bara för sig själv?

Om jag skriver att jag är en pissu suddha, är jag då rasistisk/olämplig mot alla vita?
Att vissa saker helt enkelt är så värdeladdade att de inte passar i något/olika sammanhang innebär inte att alla ord blir det - nej.
Senast redigerad av micro113 2014-06-16 kl. 18:42.
Citera
2014-06-16, 18:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Även här har det varit tramsande. Till exempel blev vissa upprörda över sexismen och snusket med banderollen "vi ger dig vård tills du blir hård". Dessa reaktioner avslöjar personernas kompetens och intelligens; rigor mortis någon?
Som svungen med "2:an" - tolkningen är lite upp till den egna associationen..
Citera
2014-06-16, 19:10
Medlem
Lecros avatar
bufuckingHUUUU gråt då jävla PK-fittor. Kan ni inte bara acceptera att alla inte tänker lika PK som er?! Åh vad jag hatar Sveriges patetiska journalister...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in