• 1
  • 2
2014-07-24, 11:31
Medlem
Ja, gör det. De är fan inte kloka.
Citera
2014-07-24, 21:03
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Enkäten har givetvis ingenting med lagen om penningtvätt att göra utan det handlar om att kartlägga kunderna för att lättare sälja in bankernas idiotprodukter som IPS, fonder med skyhöga avgifter eller dyra blancolån.

Exempel på fråga som visar att det inte handlar om att undersöka penningtvätt:

Kod:
 Sparande
Vad är ditt huvudsakliga syfte med sparande hos Länsförsäkringar?	
[ ] Ekonomisk trygghet - ha en buffert om något händer.
[ ] Pension.
[ ] Till närstående - till exempel barn.
[ ] Privat konsumtion.
[ ] Annat:		
[ ] Mina sparaprodukter hos Länsförsäkringar är inte aktiva.
[ ] Jag har inte sparaprodukter hos Länsförsäkringar.

F.ö. kan man klicka sej förbi enkäten genom att välja "avbryt" och vips är man inne!!

Den "obligatoriska" enkäten är alltså frivillig, bara "lättlurade dumskallar" ger bankens säljare alla upplysningar banken behöver.

Mycket mycket lågt av länsförsäkringar bank.

Vilket jidder som kommer ur dina fingrar! Enligt Lagen om Penningtvätt är banken skyldig att känna till affärsförbindelsen syfte. Stöd i lagen för att alla kunder ska besvara frågorna finns. Anledningen till att många banker gör en enkät nu är på grund av att lagen skärptes den 1a juli 2014.
Citera
2014-07-24, 21:26
Medlem
Nu är du änna ute och cyklar. Det "nya" du skriver om syftar inte till något annat än sådant som berör polisens arbete. Banken är inte polisen, även de gärna vill ge sken av det.

http://www.ekobrottsmyndigheten.se/p...sbekampningen/
Senast redigerad av hejhopp111 2014-07-24 kl. 21:32.
Citera
2014-07-24, 21:37
Medlem
Som jag tidigare nämnt:

I 2 kap. 2 § första stycket föreskrivs det att en verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder* för att vidta kundkännedom vid:
1) etableringen (min kursiv.) av en affärsförbindelse*;
2-3) transaktioner som ensamma eller tillsammans, genom ett antaget samband, utgör ett belopp om 15 000 euro eller mer; samt vid
4) osäkerhet eller bristande tillförlitlighet gällande kundens identitet.

*Grundläggande åtgärder avser, enligt 2 kap. § 3 första stycket:
1) kontroll av kundens identitet;
2) kontroll av den verkliga huvudmannens identitet; samt
3) inhämtande av information om affärsförbindelsens syfte och art.

*En affärsförbindelse avser, enligt 1 kap. § 5: "en affärsmässig förbindelse som när kontakten etableras (min kursiv.) förväntas ha en viss varaktighet".

Etablering utgör därvid ett nyckelord i sammanhanget.

Banken får således fråga om affärsförbindelsens syfte och art när du t.ex. vill öppna ett nytt konto, eller använda en ny tjänst samt när du ska föra över stora summor pengar. De får även kräva att du legitimerar dig vid dessa tillfällen, eller när de skulle vara osäkra på din identitet i andra ärenden. Däremot har de inte incitament att hävda att alla deras kunder är potentiellt misstänkta, eller utgör riskkunder, vilket är det enda som möjliggör ytterligare åtgärder än punkt 1-4 och punkt 1-3.
Senast redigerad av hejhopp111 2014-07-24 kl. 21:53.
Citera
2014-07-24, 22:07
Medlem
chaos2fu får dock mer än gärna visa för mig var detta påstådda lagrum finns, som ger banken rätt att fråga alla sina kunder - även de som inte har för avsikt att etablera en ny affärsförbindelse eller göra stora transaktioner - om deras inkomst eller dyl.
Senast redigerad av hejhopp111 2014-07-24 kl. 22:24.
Citera
2014-07-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Vilket jidder som kommer ur dina fingrar! Enligt Lagen om Penningtvätt är banken skyldig att känna till affärsförbindelsen syfte. Stöd i lagen för att alla kunder ska besvara frågorna finns. Anledningen till att många banker gör en enkät nu är på grund av att lagen skärptes den 1a juli 2014.

Jag kommer självklart inte att behöva svara på denna enkät och banken kommer inte att kunna tvinga mej. De kommer inte ens att försöka.

När man klickar förbi den så kallade penningtvätts-enkäten utan att svara kommer det ett meddelande som lyder:

"Du håller nu på att lämna formuläret utan att ha besvarat samtliga frågor. Vi hoppas att du har tid och möjlighet att besvara dem nästa gång du loggar in."

Detta ska tolkas så här:

"Vi hoppas på att du är lite naiv/svagbegåvad/lättlurad och snällt och lydigt ger oss all information vi frågar efter så att vi lättare kan lura av dej alla dina pengar."

Om det kommer fram någon skojare på stan och försöker lura dej att köpa något, berättar du då för honom/henne vad du tjänar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in