• 1
  • 2
2014-06-15, 19:52
Medlem
God kväll!

Idag när jag loggade in på min internetbank hos Länsförsäkringar möttes jag av följande:

"Enkät om ditt ekonomiska engagemang"

Alla banker lyder under penningtvättslagen och för att följa den behöver vi regelbundet ställa vissa frågor till våra bankkunder. Frågorna tar bara några minuter att fylla i. Du behöver besvara frågorna för att kunna logga in.

Sen följde en uppsjö av frågor om min huvudsakliga sysselsättning, månadsinkomst, om jag bedriver någon näringsverksamhet, vad mitt huvudsakliga syfte var med mina konton och mitt sparande.
Därefter var jag tvungen att redovisa vart mina pengar har kommit ifrån... Och hur mycket mina årliga insättningar kommer att vara?!

Till saken hör att jag faktiskt har gått och funderat dom sista månaderna på om banken skulle höra av sig och ställa frågor eftersom summorna på mina konton har ökat ganska drastiskt dom sista 6 månaderna. Dock är alla pengarna vita, och jag kan redogöra varje krona, så jag är inte orolig på något sätt.

Men, min fråga är:
Har ni andra med Länsförsäkringar Bank fått samma enkät dom sista dagarna? Eller är det så att jag har blivit flaggad av storebror i bankens datasystem?

Tilläggas ska kanske att jag länge har varit skeptisk till övervakningen av den lilla människan i detta Babylon samhälle.
Bara tanken på att kontanterna håller på att försvinna gör mig illa till mods. I framtiden kommer staten och makthavarna att kunna kontrollera hur vi spenderar varje liten krona eftersom att allting kommer ske elektroniskt. Usch, jag mår illa av tanken...

Nåja, det hör väl inte till frågeställningen, men en liten förklaring till min "paranoia-light"...
Citera
2014-06-15, 19:58
Medlem
The Crashs avatar
Alla kunder fick enkäten. Du behöver inte vara orolig
Citera
2014-06-15, 20:00
Medlem
Diablo1118s avatar
Ja alla tror jag fått detta och inget du behöver ligga sömlös för då det säkerligen är ett standard dokument som inte fyller någon större funktion. Fick ett meddelande om att det skulle genomföras från den 12/6 för ett par veckor sedan. Jag fick också fylla i en idag.
Citera
2014-06-15, 20:24
Medlem
Skönt, då kan jag sova gott i natt.

I min smått paranoida värld tyckte jag bara att det kom så "lägligt" efter att flera större transaktioner hade genomförts, och efter att summorna på kontona hade ökat markant. Men då var det väl slumpen som var framme igen.

Tack för informationen!
Citera
2014-06-21, 18:46
Avstängd
konstapels avatar
Fick själv en liten enkät om detta när jag loggade in på min bank, Skandiabanken häromdagen. Har länge haft lönekonto hos dem och man blev ju lite fundersam.
Dock var frågorna betydligt färre och snällare än vad TS fick.
Det kanske är så att bankerna kör en drive just nu pga sin lagenliga skyldighet att fråga eller nåt.
Senast redigerad av konstapel 2014-06-21 kl. 18:48.
Citera
2014-07-23, 11:50
Medlem
Bumpar tråden. En nyfiken fråga: Finns det någon som har Länsförsäkringar som inte fått upp formuläret/blivit tillfrågade?

Spanks!
Citera
2014-07-23, 22:03
Medlem
Enkäten har givetvis ingenting med lagen om penningtvätt att göra utan det handlar om att kartlägga kunderna för att lättare sälja in bankernas idiotprodukter som IPS, fonder med skyhöga avgifter eller dyra blancolån.

Exempel på fråga som visar att det inte handlar om att undersöka penningtvätt:

Kod:
 Sparande
Vad är ditt huvudsakliga syfte med sparande hos Länsförsäkringar?	
[ ] Ekonomisk trygghet - ha en buffert om något händer.
[ ] Pension.
[ ] Till närstående - till exempel barn.
[ ] Privat konsumtion.
[ ] Annat:		
[ ] Mina sparaprodukter hos Länsförsäkringar är inte aktiva.
[ ] Jag har inte sparaprodukter hos Länsförsäkringar.

F.ö. kan man klicka sej förbi enkäten genom att välja "avbryt" och vips är man inne!!

Den "obligatoriska" enkäten är alltså frivillig, bara "lättlurade dumskallar" ger bankens säljare alla upplysningar banken behöver.

Mycket mycket lågt av länsförsäkringar bank.
Citera
2014-07-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Enkäten har givetvis ingenting med lagen om penningtvätt att göra utan det handlar om att kartlägga kunderna för att lättare sälja in bankernas idiotprodukter som IPS, fonder med skyhöga avgifter eller dyra blancolån.

Kod:
 Sparande
[ ] Pension.
[ ] Privat konsumtion.
[ ] Annat:		

F.ö. kan man klicka sej förbi enkäten genom att välja "avbryt" och vips är man inne!!

Den "obligatoriska" enkäten är alltså frivillig, bara "lättlurade dumskallar" ger bankens säljare alla upplysningar banken behöver.

Det du skriver är intressant. Du menar att vissa banker använder regleringar gällande AML, FINREP och Fatca för att kartlägga sina kunder? Om de gör det så är det väldigt smart. Man använder en reglering som egentligen är väldigt kostsamt för banken och tjänar information till sin marknadsavdelning.

Riktigt smart.
Citera
2014-07-23, 23:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach

Kod:
 Sparande
[ ] Pension.
[ ] Privat konsumtion.
[ ] Annat:		

Klart man vill sälja sina produkter men du får det att låta som att dom är "The man" som vi måste "stick it up.to" men som du själv sa var det ju bara att kryssa skiten.

Länsförsäkringar är sk kundägt och har inga externa ägare med intressen såsom andra banker har aktieägare som vill ha bra utdelningar.

Går det bra för länsförsäkringar gynnar det oss kunder i bättre priser osv.

Länsförsäkringar har 3.400.000 kunder och utnämnd till banken med mest nöjda kunder flera år i rad.

Tycker inte dom är förtjänta av en massa dynga för att dom har en formulär. Dwt kan likaväl gynna kunden med tjänsterbjudanden denne inte.visste fanns.

F.ö så fick jag svara på det där hos avanza med. Inget unikt för dom "giriga storbankerna" alltså.
Senast redigerad av Bbobi 2014-07-23 kl. 23:39.
Citera
2014-07-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Det du skriver är intressant. Du menar att vissa banker använder regleringar gällande AML, FINREP och Fatca för att kartlägga sina kunder? Om de gör det så är det väldigt smart. Man använder en reglering som egentligen är väldigt kostsamt för banken och tjänar information till sin marknadsavdelning.

Riktigt smart.

Ett "märkligt" sammanträffande, dessa två mail från banken kom samma dag:

Kod:
Varför måste jag svara på frågor om min ekonomi?

Vill du spara enkelt och tryggt till pension?

Banken kanske hade lyckats bättre med sin bluff-enkät om mailen skickats med någon veckas mellanrum...
Senast redigerad av tmach 2014-07-23 kl. 23:42.
Citera
2014-07-24, 02:11
Medlem
Fast Länsförsäkringar hävdade senast idag att de spärrar ens konto om en inte fyller i uppgifterna efter x antal inloggningar. Har pratat med sammanlagt 3-4 personer på deras kontor, som sagt samma sak. Det finns dock, som någon tidigare nämnde, inget stöd i penningtvättslagen för att alla kunder med redan etablerade konton ska kunna tvingas svara på frågan om t.ex. inkomst med jämna mellanrum:

I 2 kap. 1 § första stycket framgår det att, att ”[e]n verksamhetsutövare ska vidta åtgärder för att uppnå kundkännedom. Omfattningen av dessa åtgärder ska anpassas (min kursiv.) efter risken (min kursiv.) för penningtvätt eller finansiering av terrorism.”
I 2 kap. 2 § första stycket föreskrivs det vidare att en verksamhetsutövare (dvs. banken) ska vidta grundläggande åtgärder* för att vidta kundkännedom vid 1) etableringen av en affärsförbindelse; 2-3) transaktioner som ensamma eller tillsammans, genom ett antaget samband, utgör ett belopp om 15 000 euro eller mer; samt vid 4) osäkerhet eller bristande tillförlitlighet gällande kundens identitet.
(*Grundläggande åtgärder avser, enligt 2 kap. § 3 första stycket: 1) kontroll av kundens identitet; 2) kontroll av den verkliga huvudmannens identitet; och 3) inhämtande av information om affärsförbindelsens syfte och art.)

Det finns dock stöd i lagen gällande högriskkunder och misstänkta terroristfinansiärer/penningtvättare, men det berör långt ifrån alla kunder. Har de verkligen tillfrågat alla, med lagen i åtanke, måste Länsförsäkringar ha gjort bedömningen att alla kunder är misstänkta terroristfinansiärer/penningtvättare/högriskkunder, vilket är en befängd tolkning. Därav min nyfikenhet kring huruvida det fanns någon kund som inte blivit tillfrågad att besvara frågorna.

Tror för övrigt att det både handlar om penningtvättslagen i sig och viljan att tjäna pengar på att kränga fonder/slippa bli slagna på fingrarna av Finansinspektionen. Det blir dock problematiskt när de väljer att gå utöver de incitament som finns i den lag de åberopar...
Senast redigerad av hejhopp111 2014-07-24 kl. 02:35.
Citera
2014-07-24, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp111
Har de verkligen tillfrågat alla, med lagen i åtanke, måste Länsförsäkringar ha gjort bedömningen att alla kunder är misstänkta terroristfinansiärer/penningtvättare/högriskkunder, vilket är en befängd tolkning. Därav min nyfikenhet kring huruvida det fanns någon kund som inte blivit tillfrågad att besvara frågorna.

Förmodligen har de frågat alla. Jag är kund i omkring ett halvdussin banker. Länsförsäkringar använder jag mej sällan av, jag har endast ett konto där och detta konto är tomt. Inga transaktioner på kanske tre år.

Än då får jag "penningtvätt-enkäten" med frågor om bl.a. pensionssparande.

Har loggat in många gånger och klickat avbryt för att testa men kontot har inte spärrats.

Ingen av mina övriga banker ( varav en är en av de fyra stora ) har utsatt mej för motsvarande enkät.

( Att grisbanken Avanza har en enkät förvånar mej inte. )

Jag ska maila banken och fråga varför de ljuger. Återkommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in