2014-06-15, 12:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I Dansk media rapporteras om ett allt mer intensivt krig mellan zigenare i Norge & Danmark.
Det nämns än så länge inget om någon koppling till Sverige, men det finns väl god anledning att tro att det kommer att spridas även hit.

Tydligen står striden mellan klanen Karoli & klanen Levakovic, efter ett misslyckat mordförsök på Karoli's klanledare.

Är det någon som vet hur stark klanen Karoli är i Sverige?
Levakovic-klanen finns i alla fall i Sverige, det var dom som höll en kvinna inspärrad i flera veckor i Lund, med våldtäkt & misshandel.

Man kan väl utgå från att detta inte kommer att skildras i svensk media, så man får hoppas att någon härinne, med lite insikt i zigenarmiljön, kan berätta mer om lojalitetsförhållandena hos de svenska zigenar-klanerna.

Citat:
På den ene side af konflikten er en frygtet norsk sigøjnerklan med familienavnet Karoli, og på den anden side står flere andre nordiske sigøjnerfamilier – heriblandt Levakovic-familien fra Danmark.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle2306300.ece
Citera
2014-06-15, 13:16
Bannlyst
Är ingen expert på romsk kultur och traditioner, men om jag tänker logiskt borde det väl vara så att de romska grupperingar som har det lite bättre ställt, mer pengar och "lyxigare" liv ser ner på romer som inte har det lika gott ställt. Så ser det ut i alla folk och jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda hos romer.
Citera
2014-06-15, 13:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Är ingen expert på romsk kultur och traditioner, men om jag tänker logiskt borde det väl vara så att de romska grupperingar som har det lite bättre ställt, mer pengar och "lyxigare" liv ser ner på romer som inte har det lika gott ställt. Så ser det ut i alla folk och jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda hos romer.
Vad har detta med trådens ämne att göra?
Citera
2014-06-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I Dansk media rapporteras om ett allt mer intensivt krig mellan zigenare i Norge & Danmark.
Det nämns än så länge inget om någon koppling till Sverige, men det finns väl god anledning att tro att det kommer att spridas även hit.

Tydligen står striden mellan klanen Karoli & klanen Levakovic, efter ett misslyckat mordförsök på Karoli's klanledare.

Är det någon som vet hur stark klanen Karoli är i Sverige?
Levakovic-klanen finns i alla fall i Sverige, det var dom som höll en kvinna inspärrad i flera veckor i Lund, med våldtäkt & misshandel.

Man kan väl utgå från att detta inte kommer att skildras i svensk media, så man får hoppas att någon härinne, med lite insikt i zigenarmiljön, kan berätta mer om lojalitetsförhållandena hos de svenska zigenar-klanerna.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle2306300.ece
Trodde att jag hade bra koll på zigenarklanerna, men Karoli har jag aldrig hört talas om. Levakovic är väl starka i Danmark, möjligen finns det en del i malmö också. Så min ytterst personliga åsikt är att det inte sprider sig till Sverige. Detta under förutsättning att det jag tror ovan är rätt. Zigenare skiter väl i vilket land man bor i, det är väl strikt släkttänk där. Levakovicsläkten får dom gärna utrota, då skulle jag skåla i varje fall, eller låsa in dom på livstid och kasta nyckeln kanske är mer PK
Citera
2014-06-16, 10:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Trodde att jag hade bra koll på zigenarklanerna, men Karoli har jag aldrig hört talas om. Levakovic är väl starka i Danmark, möjligen finns det en del i malmö också. Så min ytterst personliga åsikt är att det inte sprider sig till Sverige. Detta under förutsättning att det jag tror ovan är rätt. Zigenare skiter väl i vilket land man bor i, det är väl strikt släkttänk där. Levakovicsläkten får dom gärna utrota, då skulle jag skåla i varje fall, eller låsa in dom på livstid och kasta nyckeln kanske är mer PK
I Lexbase finns det en handfull Karoli, men alla utom en av dessa är folkbokförda i Norge. Så det är nog i huvudsak en norgebaserad klan, även om dom ibland åker till Sverige för att begå brott.
Citera
2020-06-21, 23:21
Medlem
spoilers avatar
Har inte sett något om denna konflikten på sistone, men nu är i alla fall en kung död.

"Den selvutnevnte «sigøynerkongen» René Karoli døde søndag, bekrefter sønnen overfor TV 2.

René «Roma» Karoli (56) har vært innblandet i en rekke kriminelle saker i forbindelse med konflikter innad i rommiljøet i Norge. I 2001 utnevnte han seg selv til den nye «sigøynerkongen» da hans far døde.
Søndag ettermiddag bekrefter én av hans sønner, Sandrino Karoli, at hans far er død på grunn av lungekreft.

– Jeg kan bekrefte at han er død. I dag klokken 9.20 så sovnet han inn på sengen sin, sier sønnen til kanalen.

René Karoli ble pågrepet i Oslo i 2019 for trusler med våpen. Det ble satt i sammenheng med en langvarig og pågående konflikt med en annen familie tilknyttet rommiljøet i Oslo.

– Han var kjent i hele Norge. Han var en legendarisk mann, og legenden er nå vekk, sier sønnen.

/…/

For seks år siden ble fem menn dømt til lange fengselsstraffer etter å ha angrepet René Karoli og flere av hans familiemedlemmer med øks og jungelkniver inne på Torshov bingo."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...-karoli-er-dod

https://www.tv2.no/nyheter/11509672/
Citera
2020-06-22, 18:00
Medlem
Lawlines avatar
Zigenar kultur och tradition är väl är ok att blåsa alla utanför den egna klanen? Blåser man fel så uppstår konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in