• 1
  • 2
2014-06-15, 17:17
Medlem
Dessa seder uppstod under en period då kvinnor låg med en man i hela sitt liv. Att få bjuda ut en kvinna innebar att man som man gjorde anspråk på att få vara denna man. Idag är kvinnor knappast av sådan dignitet att dom förtjänar att bli bjudna på någonting. Om en kvinna vill äta middag med mig ska hon åtminstone betala själv. Att mannen ska bjuda är inte ens att tänka på.
Citera
2014-06-15, 18:09
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
"Jag skulle vilja bjuda dig på middag en kväll, vad säger du om det?" betyder att den som frågar, betalar.

"Ska vi gå ut och äta någon kväll?" betyder att den som frågar är intresserad av att få spendera lite tid med en i avskildhet och vill veta om man känner likadant. Det handlar inte om att bjuda, det handlar om att skapa möjligheten att lära känna varandra närmare och se hur det känns.

Nu kanske jag är helt fel ute. Men jag tar för givet att situationen som diskuteras är när någon bjuder någon annan på middag, med det underförstådda implikationen att de antingen är ett par, eller att den som bjuder ut önskar att detta på sikt ska bli fallet. Det är också så att män står för en överväldigande majoriteten av dessa händelser, samt att artikelförfattaren tycker att detta är något positivt.

Det är knappast Lisa som bjuder ut Sara på middag efter en Spa-dag som avses.
Citera
2014-06-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Nu kanske jag är helt fel ute. Men jag tar för givet att situationen som diskuteras är när någon bjuder någon annan på middag, med det underförstådda implikationen att de antingen är ett par, eller att den som bjuder ut önskar att detta på sikt ska bli fallet. Det är också så att män står för en överväldigande majoriteten av dessa händelser, samt att artikelförfattaren tycker att detta är något positivt.

Det är knappast Lisa som bjuder ut Sara på middag efter en Spa-dag som avses.

Ja, ungefär så tänkte jag också, fast definitivt innan de redan är ett par och jag ser det inte som självklart att den som bjuder, den som frågar eller den som svarar ja är helt på det klara med att man önskar bli ett par, utan snarare är det ett sätt att se om så kan bli fallet ifall det visar sig att man har en trevlig kväll ihop utan att bli totalt avskräckt av varandras bordsskick, konversation mm. Man ser till att skaffa sig lite därför avsedd tid tillsammans, helt enkelt.

Vad var det i det jag skrev som fick dig att tro att jag pratar om Lisa och Sara?
Citera
2014-06-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDeathAniansson
Enligt Magdalena Ribbing ska mannen bara betala om han bjuder ut henne, om man gemensamt kommer överens om aktivitet eller middag ska man enligt henne INTE betala för dejten! Är det någon jag har förtroende för gällande vett och etikett är det Magdalena Ribbing.

Kan inte annat än att hålla med, och det går givetvis åt båda hållen. Den som bjuder ut gör just det - bjuder. En persons kön bör inte ha någonting med det att göra, en persons kön bör i princip inte ha någonting med någonting att göra.
Citera
2014-06-16, 01:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dentatus
Dessa seder uppstod under en period då kvinnor låg med en man i hela sitt liv. Att få bjuda ut en kvinna innebar att man som man gjorde anspråk på att få vara denna man. Idag är kvinnor knappast av sådan dignitet att dom förtjänar att bli bjudna på någonting. Om en kvinna vill äta middag med mig ska hon åtminstone betala själv. Att mannen ska bjuda är inte ens att tänka på.
Kvinnorna tjänade knappt heller några egna pengar. Mannen var överhuvudet och försörjaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in