2014-06-15, 10:33
Medlem
MrBongos avatar
Hej på er härskarna av internet! Då var det dags för mig att återigen införskaffa en bil. Sist var det en fyrhjulsdriven automat som var i blickfånget, det förvandlades efter mycket tänkande till en Honda Civic. Som jag nu vill byta ut till förmån för något ännu bränslesnålare.

Jag kör i runda slängar 10 mil om dagen, 90% motorväg i farter kring 120. Där ligger min nuvarande bil på en förbrukning kring 0,68. Detta med sommardäck och ett ecodrive-tänk från min sida.. Tycker även vägljudet är lite väl i högsta laget, kan väl bero på 17" lågprofildäcken som sitter på. Dessutom behöver motorn varvas rejält för att få tillgång till de 140 vilda hästarna..

Ca en gång per månad kör jag sträckan Stockholm-Sundsvall. ToR blir det 85mil. En sträcka jag gärna skulle vilja göra på en tank.

Det jag söker är alltså:

Bränslesnål. Gärna kring 0,5 i motorvägsfart (120)
God komfort. Skall gå att köra långt utan att behöva pausa var 20e mil..
Bra bottenvrid. Vill ej behöva varva 5500 för att göra en omkörning.
Såpass ny att bilen har vagnskadegaranti, då skillnaden mellan halv & helförsäkrat ligger på 10000+ per år..

Pris kring 160"

Har kikat lite på
VW Golf 105TDI, ganska tråkig och vanlig bil. Dock är komforten godkänd, och bränsleförbrukningen är mycket bra.
Citroën C4 HDI 90/115( ? ) Komforten är god, förbrukningen oxå. Dock är det en fransk bil...
Peugeot 308, ej provkört. förbrukningen är väl godkänd, komforten osäker på.

Fyll på med förslag! Gärna med lite positiva & negativa saker om bilarna jag och ni rekommenderar.

Tack på förhand! Hoppas jag inte missat något.
Citera
2014-06-15, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBongo
Hej på er härskarna av internet! Då var det dags för mig att återigen införskaffa en bil. Sist var det en fyrhjulsdriven automat som var i blickfånget, det förvandlades efter mycket tänkande till en Honda Civic. Som jag nu vill byta ut till förmån för något ännu bränslesnålare.

Jag kör i runda slängar 10 mil om dagen, 90% motorväg i farter kring 120. Där ligger min nuvarande bil på en förbrukning kring 0,68. Detta med sommardäck och ett ecodrive-tänk från min sida.. Tycker även vägljudet är lite väl i högsta laget, kan väl bero på 17" lågprofildäcken som sitter på. Dessutom behöver motorn varvas rejält för att få tillgång till de 140 vilda hästarna..

Ca en gång per månad kör jag sträckan Stockholm-Sundsvall. ToR blir det 85mil. En sträcka jag gärna skulle vilja göra på en tank.

Det jag söker är alltså:

Bränslesnål. Gärna kring 0,5 i motorvägsfart (120)
God komfort. Skall gå att köra långt utan att behöva pausa var 20e mil..
Bra bottenvrid. Vill ej behöva varva 5500 för att göra en omkörning.
Såpass ny att bilen har vagnskadegaranti, då skillnaden mellan halv & helförsäkrat ligger på 10000+ per år..

Pris kring 160"

Har kikat lite på
VW Golf 105TDI, ganska tråkig och vanlig bil. Dock är komforten godkänd, och bränsleförbrukningen är mycket bra.
Citroën C4 HDI 90/115( ? ) Komforten är god, förbrukningen oxå. Dock är det en fransk bil...
Peugeot 308, ej provkört. förbrukningen är väl godkänd, komforten osäker på.

Fyll på med förslag! Gärna med lite positiva & negativa saker om bilarna jag och ni rekommenderar.

Tack på förhand! Hoppas jag inte missat något.

Jag skulle slå till på Citroën även om den är fransk. Jag hade en Citroën C5 i Italien och den drog fan bara 0,3 liter milen. Är det något som dom franska biltillverkarna verkar vara extremt inriktade på är det bränslesnålheten.
Citera
2014-06-15, 10:45
Bannlyst
Peugeot brukar vara etthelvete i växellådan.
Citera
2014-06-15, 10:52
Medlem
MrBongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
Jag skulle slå till på Citroën även om den är fransk. Jag hade en Citroën C5 i Italien och den drog fan bara 0,3 liter milen. Är det något som dom franska biltillverkarna verkar vara extremt inriktade på är det bränslesnålheten.

C5 har jag sneglat lite på, svårt att finna i min prisklass bara. Peugeot 508 finns en hel del av, dock med den i mitt tycke obehagliga MCP-Lådan. Bränslesnål som f*n, visst. Komforten lär vara helt ok den med.. Men lådan gör att den faller bort, tyvärr.

Men visst lockar Citroën, ska provköra lite nogrannare. Iom garantier så får väl det anses som tryggt ägande trots allt..
Citera
2014-06-15, 11:15
Medlem
Här har du ett annat tips en bil med bra kvalité: http://www.blocket.se/goteborg/Toyot...8.htm?ca=7&w=3

Toyotabilarna brukar går och gå så det är högre kvalitet än de franska du räknade upp men är kanske inte lika rolig.
Citera
2014-06-15, 15:04
Medlem
MrBongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Här har du ett annat tips en bil med bra kvalité: http://www.blocket.se/goteborg/Toyot...8.htm?ca=7&w=3

Toyotabilarna brukar går och gå så det är högre kvalitet än de franska du räknade upp men är kanske inte lika rolig.

Var faktiskt och kikade på en Toyota i helgen, dock en hybridvariant. Komforten och förbrukningen i motorvägsfart vet jag inte riktigt om den är vad jag eftersträvar.
Citera
2014-06-16, 16:43
Medlem
Slå till på en Golf du om du vill att bilen skall ha något värde kvar när det är dags för byte nästa gång. Fransoserna är kosmetiskt tillrättalagda men saknar gedigen kvalitet och andrahandsvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in