Hej på er härskarna av internet! Då var det dags för mig att återigen införskaffa en bil. Sist var det en fyrhjulsdriven automat som var i blickfånget, det förvandlades efter mycket tänkande till en Honda Civic. Som jag nu vill byta ut till förmån för något ännu bränslesnålare.
Jag kör i runda slängar 10 mil om dagen, 90% motorväg i farter kring 120. Där ligger min nuvarande bil på en förbrukning kring 0,68. Detta med sommardäck och ett ecodrive-tänk från min sida.. Tycker även vägljudet är lite väl i högsta laget, kan väl bero på 17" lågprofildäcken som sitter på. Dessutom behöver motorn varvas rejält för att få tillgång till de 140 vilda hästarna..
Ca en gång per månad kör jag sträckan Stockholm-Sundsvall. ToR blir det 85mil. En sträcka jag gärna skulle vilja göra på en tank.
Det jag söker är alltså:
Bränslesnål. Gärna kring 0,5 i motorvägsfart (120)
God komfort. Skall gå att köra långt utan att behöva pausa var 20e mil..
Bra bottenvrid. Vill ej behöva varva 5500 för att göra en omkörning.
Såpass ny att bilen har vagnskadegaranti, då skillnaden mellan halv & helförsäkrat ligger på 10000+ per år..
Pris kring 160"
Har kikat lite på
VW Golf 105TDI, ganska tråkig och vanlig bil. Dock är komforten godkänd, och bränsleförbrukningen är mycket bra.
Citroën C4 HDI 90/115( ? ) Komforten är god, förbrukningen oxå. Dock är det en fransk bil...
Peugeot 308, ej provkört. förbrukningen är väl godkänd, komforten osäker på.
Fyll på med förslag! Gärna med lite positiva & negativa saker om bilarna jag och ni rekommenderar.
Tack på förhand! Hoppas jag inte missat något.
Jag kör i runda slängar 10 mil om dagen, 90% motorväg i farter kring 120. Där ligger min nuvarande bil på en förbrukning kring 0,68. Detta med sommardäck och ett ecodrive-tänk från min sida.. Tycker även vägljudet är lite väl i högsta laget, kan väl bero på 17" lågprofildäcken som sitter på. Dessutom behöver motorn varvas rejält för att få tillgång till de 140 vilda hästarna..
Ca en gång per månad kör jag sträckan Stockholm-Sundsvall. ToR blir det 85mil. En sträcka jag gärna skulle vilja göra på en tank.
Det jag söker är alltså:
Bränslesnål. Gärna kring 0,5 i motorvägsfart (120)
God komfort. Skall gå att köra långt utan att behöva pausa var 20e mil..
Bra bottenvrid. Vill ej behöva varva 5500 för att göra en omkörning.
Såpass ny att bilen har vagnskadegaranti, då skillnaden mellan halv & helförsäkrat ligger på 10000+ per år..
Pris kring 160"
Har kikat lite på
VW Golf 105TDI, ganska tråkig och vanlig bil. Dock är komforten godkänd, och bränsleförbrukningen är mycket bra.
Citroën C4 HDI 90/115( ? ) Komforten är god, förbrukningen oxå. Dock är det en fransk bil...
Peugeot 308, ej provkört. förbrukningen är väl godkänd, komforten osäker på.
Fyll på med förslag! Gärna med lite positiva & negativa saker om bilarna jag och ni rekommenderar.
Tack på förhand! Hoppas jag inte missat något.