• 1
  • 2
2014-06-14, 17:14
Medlem
hektoliters avatar
Jag är lite osäker om mitt problem passar bäst i Hårdvaru- eller Programvaruforumet men eftersom det är så direkt kopplat till en bildskärm så testar jag här.

Grafikkort: GTX 580

Jag kör med två bildskärmar på min stationära dator och det har fungerat perfekt i flera år utan problem. Plötsligt idag när jag väcker datorn från viloläge så visas bara bild på den ena skärmen och Windows kan inte hitta den andra. Jag har försökt felsöka men blir inte klok på resultaten:

1. Vid uppstart så visas bootsekvensen på min primära skärm som vanligt (så det är inte skärmen som gått sönder), så fort windows startar upp så "flyttas bilden över" till den sekundära skärmen. Den primära skärmen blir svart och börjar söka efter bildkälla (ni vet det blinkar analog/digital uppe i hörnet).

2. Om jag går in på bildskärmsinställningarna och väljer "hitta" så står det bara att ingen annan skärm kan identifieras. Samma sak om jag gör detta i Nvidias kontrollpanel.

3. Om jag startar i felsäkert läge så startar windows på den primära skärmen och allt fungerar "som vanligt". Ännu ett tecken på att det inte är bildskärmen det är fel på.

4. Byter jag plats på de två skärmarnas kablar in i grafikkortet blir det ingen skillnad, samma skärm som innan blir svart vid uppstart. Jag har också provat att byta kabel till primärskärmen utan resultat.

5. Kopplar jag ur sekundärskärmen helt så händer ändå samma sak, bootsekvensen visas på primärskärmen men så fort windows startar upp så slocknar den.

6. Grafikkortets drivrutiner är uppdaterade, liksom Windows.

7. Jag har en gammal Windowsinstallation på en av mina hårddiskar, startar jag den så händer precis samma sak.

8. Jag har provat med båda DVI-portarna på kortet samt HDMI-porten. De funkar fint med den den sekundära skärmen men inte med den primära (förutom i felsäkert läge då).

Så sammanfattningsvis så fungerar bildskärmen, kablarna, grafikkortet och alla portar på kortet men windows kan plötsligt inte hitta skärmen längre. Vare sig min nuvarande installation eller en flera år gammal installation.

Finns det någon hjälte som kan fatta vad problemet är?
Citera
2014-06-14, 17:17
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektoliter
Text

Uppdatera drivarna till skärmarna i sig, brukar kunna lösa även obskyra problem. Behöver nog tänka lite annars.
Citera
2014-06-14, 17:21
Medlem
hektoliters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Uppdatera drivarna till skärmarna i sig, brukar kunna lösa även obskyra problem. Behöver nog tänka lite annars.

Ok, tack, jag har nog aldrig uppdaterat dom drivrutinerna i hela mitt liv. Ska kolla på detta.
Citera
2014-06-14, 17:24
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ok, tack, jag har nog aldrig uppdaterat dom drivrutinerna i hela mitt liv. Ska kolla på detta.

Ytterst sällan man behöver uppdatera dem, kan vara värt att testa däremot.

Tror inte du skrev att det var testat men se om problemet kvarstår om du kopplar skärmen direkt till moderkortet och hoppar GPUn. Troligen någon drivare nånstans som bråkar bara. Du har inte en annan dator att koppla in skärmen till, stationär, laptop eller liknande?

Edit: Testat med att använda en HDMI kabel, om möjligt? Kolla även att både refreshrate samt upplösning stämmer med vad de ska vara, vet aldrig om man råkat ändra utan att minnas de.
Senast redigerad av Termosin 2014-06-14 kl. 17:47.
Citera
2014-06-14, 18:45
Medlem
hektoliters avatar
Citat:
Ytterst sällan man behöver uppdatera dem, kan vara värt att testa däremot.

Tror inte du skrev att det var testat men se om problemet kvarstår om du kopplar skärmen direkt till moderkortet och hoppar GPUn. Troligen någon drivare nånstans som bråkar bara. Du har inte en annan dator att koppla in skärmen till, stationär, laptop eller liknande?

Edit: Testat med att använda en HDMI kabel, om möjligt? Kolla även att både refreshrate samt upplösning stämmer med vad de ska vara, vet aldrig om man råkat ändra utan att minnas de.

Drivrutiner till bildskärmar hjälpte inte.
Hur kopplar jag skärmen förbi GPUn? Jag hittar inget uttag för det. Moderkortet är ett Gigabyte GA-P55-UD4 om det spelar roll.
Den enda maskin jag har tillgänglig att testa med är mitt PS3, till den funkar skärmen perfekt.
HDMI-kabel testat, precis samma sak händer med den som med DVI-kabeln.
Hur ställer jag in upplösning och refresh när datorn inte vet om att skärmen finns ens? Det enda som syns i inställningarna är ju min sekundärskärm. Jag kan visserligen gå in i felsäkert läge på min primärskärm och där kan jag ändra upplösningen men det hjälper inte när jag startar upp i normalt läge sen. Och jag har inte råkat fiffla nåt med datorn - den fungerade som vanligt tidigare idag, sen åkte jag och handlade och när jag kom tillbaka tyckte windows att jag bara hade en skärm helt plötsligt. Datorn var inte ens avstängd under denna tiden.
Tusen tack för att du försöker hjälpa mig!
Citera
2014-06-14, 19:34
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Drivrutiner till bildskärmar hjälpte inte.
Hur kopplar jag skärmen förbi GPUn? Jag hittar inget uttag för det. Moderkortet är ett Gigabyte GA-P55-UD4 om det spelar roll.
Den enda maskin jag har tillgänglig att testa med är mitt PS3, till den funkar skärmen perfekt.
HDMI-kabel testat, precis samma sak händer med den som med DVI-kabeln.
Hur ställer jag in upplösning och refresh när datorn inte vet om att skärmen finns ens? Det enda som syns i inställningarna är ju min sekundärskärm. Jag kan visserligen gå in i felsäkert läge på min primärskärm och där kan jag ändra upplösningen men det hjälper inte när jag startar upp i normalt läge sen. Och jag har inte råkat fiffla nåt med datorn - den fungerade som vanligt tidigare idag, sen åkte jag och handlade och när jag kom tillbaka tyckte windows att jag bara hade en skärm helt plötsligt. Datorn var inte ens avstängd under denna tiden.
Tusen tack för att du försöker hjälpa mig!

Låter som du felsökt/testat i princip allt jag skulle gjort. Att den fungerar fint till PS3an tordes innebära att det är någon drivare nånstans som strular, att det fungerar i felsäkert är ju även det ett klart tecken på att skärmen i sig fungerar.

Flesta moderkort har en eller flera olika utgångar för skärmar på övre delen av baksidan. Oftast ovanför USB portarna, vanligt med PS2 och lite annat där också ifall man inte har någon GPU och kör på inbyggd. Ska se ifall jag kan hitta nån bild på just denna.

Du kan alltså inte änns välja den problematiska skärmen när du öppnar "Display">"Screen Resolution", har eng som standard, på datorn? Lite svårt att ändra upplösning etc då.

Det du skulle kunna göra är att avinstallera den drivare du har nu gör GPUn och pröva installera en äldre variant alt ny BETA drivare. Helt enkelt för att se ifall det inte är denna det är fel på bara.
I värsta fall, ingen gammal GPU som ligger och skräpar och kan sättas in snabbt? Verkar ju som kortet strular med skärmarna och borde inte ligga på något annat.

Drivare för chipset/moderkort uppdaterat?
Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut i rutan för upplösning, val av primär skärm etc? Skulle vilja jämföra med hur det ser ut vanligen. Den i länken nedan alltså.

Alt om det går att kolla genom allt via BIOS på något vis, inte speciellt duktig på det området däremot utan håller mig mest därifrån.

Skumma är ju att det hände när allt var igång, hade haft mycket mer förståelse för att den strular ifall det varit efter uppstart eller något.
Om någon ide verkar dum/onödig så säg till, bollar lite idéer med mig själv bara och börjar få slut på dessa.

http://news.techgenie.com/files/screen-resolution.png

Edit: Kollade på lite bilder av ditt moderkort, verkar sakna de vanliga utgångarna för skärmar som är vanliga. Tycker mig däremot se en HDMI utgång, bilden är däremot dålig så är inte säker.
Senast redigerad av Termosin 2014-06-14 kl. 19:39.
Citera
2014-06-14, 19:55
Medlem
hektoliters avatar
Citat:
...

Såhär ser den skärmen ut:
http://www.ladda-upp.se/bilder/iikjccaxktbbs/

(Rutan "någon annan bildskärm har inte identifierats" dyker upp när jag trycker på "Hitta"-knappen.)

Precis, skärmen existerar inte enligt windows och jag har därför inga alternativ för inställningar till den. Den syns inte ens i enhetshanteraren.

Nej det finns inget HDMI-uttag. Om du tänker på de orangea prylarna så är de för eSATA.

Jag ska prova med ett gammalt grafikkort, bra idé - tack.

Inget förslag är onödigt, jag uppskattar verkligen din hjälp.
Citera
2014-06-14, 20:18
Medlem
hektoliters avatar
Samma sak händer med det gamla grafikkortet.
Citera
2014-06-14, 20:29
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Såhär ser den skärmen ut:
http://www.ladda-upp.se/bilder/iikjccaxktbbs/

(Rutan "någon annan bildskärm har inte identifierats" dyker upp när jag trycker på "Hitta"-knappen.)

Precis, skärmen existerar inte enligt windows och jag har därför inga alternativ för inställningar till den. Den syns inte ens i enhetshanteraren.

Nej det finns inget HDMI-uttag. Om du tänker på de orangea prylarna så är de för eSATA.

Jag ska prova med ett gammalt grafikkort, bra idé - tack.

Inget förslag är onödigt, jag uppskattar verkligen din hjälp.

Ser ju normalt ut iaf, eftersom den inte hittar skärmen så finns det inget mer utöver "SyncMaster" under den fliken.

Det jag misstänkte, dålig bild men inget som riktigt liknade utgångar för skärmar vad jag såg, ser vad man vill se helt enkelt.

Se till att testa både skärmarna enskilt samt med varandra med den gamla GPUn, gissar att de kommer fungera utmärkt med kortet då det fungerade på konsolen.

Det är "GeForce 337.88-WHQL" som du har installerad nu? Testa isf även "GeForce 335.23-WHQL" istället, skulle ju iofs nästan vara för enkelt för att vara sant. Ändra dessa i felsäkert med internet åtkomst såvida du inte redan testat det, både nedladdningen och installationerna.

Ser inget om att du testat att ställa in skärmen med knapparna på den, kanske råkat komma åt dem så den bråkar av den anledningen.

Lite udda ide. Kolla om alla drivare, speciellt de med namn under antingen "Module" eller "Display" som kan kopplas till NVIDIA, Geforce, nforce eller graphic(s) för att se ifall de upptäckts och laddats korrekt vid boot.
http://en.kioskea.net/faq/14212-wind...talled-drivers
http://searchenterprisedesktop.techt...river-problems

Kan även kolla under "Display Options" i BIOS ifall något ser fel eller udda ut. Inte helt hundra på hur de ska se ut däremot.
http://www.wikihow.com/Enter-BIOS

Sista två alternativen skulle jag testa först.
Citera
2014-06-14, 21:18
Medlem
Xeliouss avatar
Du kan inte råka komma åt någon sladd? Kan vara en skadad kontakt kanske så högre upplösning inte funkar.
Kan också vara någon kondensator som gett upp i skärmen så den inte funkar på högre upplösningar, vad kör ps3 med för upplösning och kontakt för du sa den funkade på din ps3?

Om du byter plats på de två skärmarnas kontakter när den andra har bild så får inte den "trasiga" bild?

En del säger att sladdar kan bli dåliga, kan du testa med den fungerande skärmens sladd?

Bara lite småtips, som du säkert redan testat.
Citera
2014-06-14, 21:18
Medlem
hektoliters avatar
Citat:
Ser ju normalt ut iaf, eftersom den inte hittar skärmen så finns det inget mer utöver "SyncMaster" under den fliken.

Det jag misstänkte, dålig bild men inget som riktigt liknade utgångar för skärmar vad jag såg, ser vad man vill se helt enkelt.

Se till att testa både skärmarna enskilt samt med varandra med den gamla GPUn, gissar att de kommer fungera utmärkt med kortet då det fungerade på konsolen.

Det är "GeForce 337.88-WHQL" som du har installerad nu? Testa isf även "GeForce 335.23-WHQL" istället, skulle ju iofs nästan vara för enkelt för att vara sant. Ändra dessa i felsäkert med internet åtkomst såvida du inte redan testat det, både nedladdningen och installationerna.

Ser inget om att du testat att ställa in skärmen med knapparna på den, kanske råkat komma åt dem så den bråkar av den anledningen.

Lite udda ide. Kolla om alla drivare, speciellt de med namn under antingen "Module" eller "Display" som kan kopplas till NVIDIA, Geforce, nforce eller graphic(s) för att se ifall de upptäckts och laddats korrekt vid boot.
http://en.kioskea.net/faq/14212-wind...talled-drivers
http://searchenterprisedesktop.techt...river-problems

Kan även kolla under "Display Options" i BIOS ifall något ser fel eller udda ut. Inte helt hundra på hur de ska se ut däremot.
http://www.wikihow.com/Enter-BIOS

Sista två alternativen skulle jag testa först.

Med det gamla grafikkortet blir resultatet detsamma som tidigare när jag ansluter med DVI/HDMI. Däremot funkar det när jag kopplar via VGA (min nyare GPU har inte VGA-utgång). Jag vet inte om det hjälper eller gör det mer förvirrande att förstå vad som är fel... Men av någon anledning vill inte skärmen och datorn lira ihop digitalt.
Jag kör så här för tillfället, orkar inte mecka mer idag. Ska testa dina övriga förslag senare. Nu kan jag iaf använda min stora skärm, så tack för förslaget med annan GPU.
Citera
2014-06-14, 21:22
Medlem
hektoliters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du kan inte råka komma åt någon sladd? Kan vara en skadad kontakt kanske så högre upplösning inte funkar.
Kan också vara någon kondensator som gett upp i skärmen så den inte funkar på högre upplösningar, vad kör ps3 med för upplösning och kontakt för du sa den funkade på din ps3?

Om du byter plats på de två skärmarnas kontakter när den andra har bild så får inte den "trasiga" bild?

En del säger att sladdar kan bli dåliga, kan du testa med den fungerande skärmens sladd?

Bara lite småtips, som du säkert redan testat.

Bra tanke där med upplösningen, men det funkade med ps3:s HD-upplösning och nu via VGA funkar maxupplösningen. Dina övriga förslag har jag testat, alla kablar och kontakter funkar med den ena skärmen men inte med den andra. Nu via VGA funkar allt perfekt så det är nog ingen hårdvara som är sönder. Tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in