2005-08-23, 19:27
Medlem
Alltså vad jag vet känner jag till bilder från antiken renässans som var så detaljerad att det känns som fotografi. T.e.x Mona Lisa av Leonardo Da Vinci. Vad jag undrar är hur lång tillbaka i historien kan man hitta fotorealistiska målningar? Eftersom tekniken som används d.v.s färgerna har funnits sen urminnestider så tycker jag det borde förekomma bättre målningar tidigare. T.e.x under Romartiden/antiken Grekland så gjordes ju fantastiska naturtrogna skulpturer av människokroppar. De gamla egyptierna byggde pyramider, gjorde skulpturer och gjorde även färgranna målningar på sarkofag och pyramider m.m. men deras målning på t.e.x faraos mask ser mer ut som barnteckning. Kunde ingen av de göra fotorealistiska målningar?
Citera
2005-08-23, 21:49
Medlem
Jag skulle säga att det först med Caravaggio, något senare än Leonardo alltså som man är intresserad och besatt av att framställa närmast "hologram".

Grekerna hade mkt fulländade skulpturer under klassisk och hellenistisk tid men måleriet kan inte räknas på samma sätt eftersom man inte kände till centralperspektivet som Massacio var först med 1420.
Citera
2005-08-24, 18:09
Medlem
Måste man känna till centralperspektivet för att kunna måla naturtroget? En begåvad konstnär som får experimentera med färger borde så småningom kunna skapa en naturtroget bild. Alla geometriska former behöver inte vara matematiskt korrekt om man t.e.x ska måla en porträtt.
Citera
2005-08-25, 08:26
Medlem
Man var nog ganska skicklig även under klassisk grekisk tid. Det finns ju historien om målaren som målade druvor så naturtroget att fåglarna började picka... en skröna men det visar ju att man säkert försökte redan då. Men jag undrar om inte centralperspektiv och mycket fina pannåer eller dukar och oljefärger dvs allt som uppstod på 1400-talet är sammantaget det som gör att det tar fart först då...
Citera
2005-08-30, 10:32
Medlem
Radio Hårds avatar
Nu kan jag inte ange när det skedde, men den engelske konstnären David Hockney (=mkt bra) har skrivit en bok - "Secret Knowledge" - där han argumenterar för att man nån gång kom på att man kunde använda en sk Camera Obscura för att framställa fotorealistiska målningar. Kolla här t.ex:

http://www.koopfilms.com/hockney/articles.html

Begreppet blir lite irrelevant eftersom detta skedde långt innan man hade fotografier och alltså inte visste att det var fotorealistiskt. Fotografiet är ju trots allt en uppfinning och en metod att avbilda en 3-dimensionell värld i 2 dimesioner.
Egyptierna som nämns var (förmodligen) inte intresserade av att avbilda världen på det sättet. Där var det den viktigaste personen som skulle vara störst och inte den närmaste. Den ena metoden behöver inte vara bättre än den andra. Och att du jämför med barnteckningar behöver inte heller vara ngt negativt. Barn kan ha ett väldigt fritt förhållande till att teckna och måla. Ett förhållande som man effektivt tar bort för dom under tråkiga teckningslektioner där läraren berättar hur det egentligen ska se ut.
Man skulle nästan kunna säja att fotografiets intrång i bildvärlden har orsakat stora problem, då många hävdar att det skulla vara ngt slags facit. Kameran har aldrig fel liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in