Vad tycker ni är roligast,säkrast och skönast att köra?
är det sån jävla skillnad på de där två olika drviningar förutom att med bakhjulsdrift kan du sladda mera oh sånt, har hört att du förlorar 8% mer kraft på en bakhjulsdriven än om du jämför med en framhjulsdriven bil eller är det jag som är ute och cyklar?
Vad tycker ni är roligast,säkrast och skönast att köra?
är det sån jävla skillnad på de där två olika drviningar förutom att med bakhjulsdrift kan du sladda mera oh sånt, har hört att du förlorar 8% mer kraft på en bakhjulsdriven än om du jämför med en framhjulsdriven bil eller är det jag som är ute och cyklar?
Hur rolig en bil är beror mer på vad det är för bil än var drivningen sitter. Säkrast är framhjulsdrift alla dar i veckan. Skillnaden på körningen mellan de olika systemen är till vardags knappt märkbar.
Välj bil efter va för bil du vill ha istället för vilka hjul den driver på.
Nu vet jag att en massa ynglingar med relativt liten erfarenhet kommer att säga att jag har helt fel, att bakhjulsdrivet är överlägset och att framhjulsdrivet bara understyr och inte går att köra fort med osv. De har fel. http://www.dragtimes.ru/en/blogs/view/405
Framhjulsdrivna Peugeot RCZ R matchar och är i vissa fall snabbare än bakhjulsdrivna Porsche Cayman.
Det beror helt och hållet på vad för bil det är och var, hur, och när det ska köras. Och vem föraren är.
Kör Saab 9-5 -02 till vardags och Isuzu D-Max -13 samt Mazda BT50 -09 (pickuper) i jobbet, och så länge det är hyfsat väg är Saaben hur lugn och fin och odramatisk som helst.
I terräng och riktigt dåligt väglag är ju pickuperna med 4wd och lågväxel och nya kvalitetsdubbdäck helt oslagbara, däremot så kan de vara rätt lömska när det är halt, det är INTE svårt att få ställ med dem eftersom det är så lite vikt på bakvagnen och är det dassigt väglag (mycket snö) ute så är det inte sällan man hellre lägger i fyrhjulsdriften.
Isuzun är dock nyare och har antisladd/antislir och allt vad det heller som gör ett ganska bra jobb, så den är klart mindre dramatisk. Med Mazdan som saknar hjälpmedel så gäller det att kunna hantera gas, broms och ratt när det börjar släppa.
Framhjulsdrift är ju generellt mer säkert eftersom bilen svarar mindre "oväntat", när det släpper så plogar bilen mest bara rakt fram, dock är det lurigare att häva - men får man oväntat kast med bakvagnen med en bakhjulsdriven bil så kräver det helt klart sin förare eftersom det blir betydligt mer dramatiskt och risken är att man flyger sidledes ut på åkern eller in i mötande filer = obra.
För en ovan förare (genomsnitts-familjefadern/gubben/kvinnan) så skulle jag rekommendera framhjulsdrift alla dagar, iallafall om man inte pratar flång nya bilar med en massa antisladd och andra säkerhetssystem.
Ja, man förlorar lite mer effekt genom drivningen på en framhjulsdriven bil, men det är inget man märker till vardags. Är den marginella effektförlusten det stora problemet får man nog söka sig till en annan bilmodell, eller varför inte chippa/mappa framkrafsaren?
Ja, jag har varit nere i en hel del diken med olika bilmodeller under åren, så jag vet vad jag pratar om
Senast redigerad av frange 2014-06-14 kl. 11:32.
Jag föredrar drivning både fram och bak. Bilar har ju broms både fram och bak så varför inte drivning? BMW är erkänt roliga bilar och de driver med bakhjulen. Säkra bilar som Volvo är framhjulsdrivna. Subaru driver alltid med alla. Har bilen många hästkrafter är det skönare med bakhjulsdrift, framhjulsdrivna bilar blir lätt stirriga i ratten. Med bakhjulsdrift ökar riskerna med bakhjulssläpp vilket kan med oerfaren förare bli förödande. Vid normal körning märker man ingen större skillnad. Man sparar både bränsle och utrymme eftersom man inte behöver bakaxel/vinkelväxel och kardanaxel i framhjulsdrivna bilar. Har man aldrig kört fast på vintern så har man inte kört mycket i snö. Oavsett vilken ände drivningen finns.
Senast redigerad av Raggarspinn 2014-06-14 kl. 13:31.
Bakhjulsdrift helt klart om du har antisladd. Bättre följsamhet, vändradie m.m. Du har mindre delar som riskerar att krångla. Drivknutar och damsker får man byta tids nog. Har du inte anti sladd ska du ha framhjulsdrift.
Bakhjulsdrift helt klart om du har antisladd. Bättre följsamhet, vändradie m.m. Du har mindre delar som riskerar att krångla. Drivknutar och damsker får man byta tids nog. Har du inte anti sladd ska du ha framhjulsdrift.
Njae, mindre delar som riskerar att krångla? Hur ofta går drivknutar nuförtiden? Så länge man inte kör dem torra håller de, och det gäller även rwd.
Myten om drivknutars känslighet kommer från tiden då SAAB hade relativt känsliga sådana och Volvo fortfarande hade stela bakaxlar.
Jag har bytt ungefär lika många drivaxlar på bakhjulsdrivna bilar med delad axel som jag bytt drivaxlar på framhjulsdrivna bilar. Inte många av nån ska kanske tilläggas.
Njae, mindre delar som riskerar att krångla? Hur ofta går drivknutar nuförtiden? Så länge man inte kör dem torra håller de, och det gäller även rwd.
Myten om drivknutars känslighet kommer från tiden då SAAB hade relativt känsliga sådana och Volvo fortfarande hade stela bakaxlar.
Jag har bytt ungefär lika många drivaxlar på bakhjulsdrivna bilar med delad axel som jag bytt drivaxlar på framhjulsdrivna bilar. Inte många av nån ska kanske tilläggas.
Spricka i damasken på drivknuten och sen grus in. Händer emellanåt på framhjulsdrivna bilar.
Kallt väder tror jag är orsaken.
Spricka i damasken på drivknuten och sen grus in. Händer emellanåt på framhjulsdrivna bilar.
Kallt väder tror jag är orsaken.
Jo, visst sker det. Men det sker lika gärna på en bakhjulsdriven bil med lösa drivaxlar. Nu går ju damasker oftare på framhjulsdrivna, det gör de, men de är enkla och billiga att byta och så länge man gör det så håller sakerna bra. Inte längre nåt argument mot framhjulsdrift tycker jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!