• 2
  • 3
2014-06-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Vetskapen om att pengar sparade när man är ung är mycket mer värda än pengar sparade senare. Sparat hårt sen jag började jobba för ett par år sedan. Sparar mellan 10 000 och 20 000 varje månad och fyller i uppgifter om hur mycket och utveckling varje månad i ett exceldokument. Över 600k nu och förhoppningsvis miljonen under nästa år.
Målet är att kunna leva helt på aktieutdelningar.

inte illa att efter som du själv säger "jobbat ett par år" ha en lön som är så stor så du kan spara mellan 10000 och 20000kr varje månad.
jag är avundsjuk ska jag erkänna. och samtidigt vill jag gratulera.
Citera
2014-06-18, 10:35
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
inte illa att efter som du själv säger "jobbat ett par år" ha en lön som är så stor så du kan spara mellan 10000 och 20000kr varje månad.
jag är avundsjuk ska jag erkänna. och samtidigt vill jag gratulera.

Tack, men inte något jag fått gratis. Pluggat massa år innan detta och hade lite undanstoppat sen tidigare. Har ingen extremlön inom mitt yrke. Tjänar ca 45k före skatt, lever sparsamt och har inga problem alls att spara 10-20k per månad.
Citera
2014-06-18, 10:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Tack, men inte något jag fått gratis. Pluggat massa år innan detta och hade lite undanstoppat sen tidigare. Har ingen extremlön inom mitt yrke. Tjänar ca 45k före skatt, lever sparsamt och har inga problem alls att spara 10-20k per månad.
Vad jobbar du som? 45k brutto som 25-30 är ganska bra lön.
Citera
2014-06-18, 11:06
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad jobbar du som? 45k brutto som 25-30 är ganska bra lön.

Jag är läkare. Har många kollegor i min ålder som tjänar betydligt bättre än jag, dock oftast p.g.a. mycket jourande, jag gillar att sova om nätterna så är rätt nöjd som jag har det.
Citera
2014-06-18, 11:15
Medlem
Du ska spara pengar för att den dagen om du mot förmodan skulle bli arbetslös slippa hamna i fas 3 och bli en slav (handelsvara).
Citera
2014-06-18, 14:04
Medlem
Som flera andra varit inne på så är min främsta drivkraft till att spara maximalt att jag inte vill arbeta hela mitt liv för pengar, jag vill kunna hamna i en situation där jag kan låta mina pengar arbeta för mig istället och generera en bekväm avkastning medans jag kan ägna mig åt annat.

Det finns verkligen grundläggande skillnader i hur folk betraktar pengar. En del (alldeles för många) betraktar pengar främst som ett medel att köpa materiella saker. Med det synsättet är pengar alltså bara potentiella prylar som man ännu inte löst in och då är det lätt att hamna i en situation där man gör av med stålarna i samma sekund som man lägger händerna på dem samt - ännu värre - köper saker på avbetalning och betalar med pengar man inte ens har fått in än.

För min del så ser jag pengar främst som makt. Inte makt över andra utan makt över min egen livssituation. Har man ett par årslöner på banken vet man att man klarar sig under lång tid och behöver därför inte alls vara rädd för att något ska gå åt helvete (uppsägning, sjukskrivning ja vad som helst), helt klart en fördel för en lugn och ångestfri vardag.

Att egna besparingar betyder trygghet är en självklarhet i de flesta länder men ett genomsnittligt svensk hushåll är urdålig på att lägga undan pengar, har svårt att förstå varför kanske räknar man med att stora starka staten ska finnas där om något skiter sig.
Citera
2014-06-18, 15:25
Medlem
Helt enkelt trygghet.

Man behöver inte känna den där paniken/ångesten om man av någon anledning skiter sig med antingen hälsan eller jobbet. Man vet att man kan leva samma liv som man gör nu en längre tid, utan att kasta sig efter första bästa jobb som dyker upp.

Tyvärr är jag väl lite dålig på att lägga undan exakta summor. Det som blir över blir över, vissa månader mer än andra.

Och nu är jag bara 28 år. Än så länge har ju själva iden om pension inte riktigt sjunkit in, annars hade man väl tok sparat ännu mer.

Samtidigt har jag varit en "idiot" som lånat ut jävligt mycket pengar. Nu är det ju bara nära och kära, huvudsakligen har pengarna Verkligen behövts i deras situationer, men nog vet jag att jag ska vara glad om jag ens får tillbaka 60% av dessa pengar.
Citera
2014-06-18, 17:49
Medlem
kezz89s avatar
Jag bränner allt på resor... Brukar spara till runt 100-150 000 kr sen tar jag en längre resa. Men sen slinker en vecka in under året samt att det blir lite weekendresor också.

Framtiden tar jag sen, resa vill jag göra nu.
Citera
2014-06-19, 19:34
Medlem
Friheten att resa var man vill
Citera
2014-06-19, 23:37
Medlem
Att ju mer pengar du har, desto lättare blir det att skaffa mer pengar.

Pengar köper frihet, frihet gör dig lycklig.
Citera
2014-06-20, 00:46
Medlem
lottobarns avatar
Sparar för att i framtiden kunna ha en gedigen passiv inkomst, dels till pensionen och dels för att ev kunna gå ner i tid när man blir äldre. Att kunna få ut 50 k /år i passiv inkomst är ett delmål men kommer förmodligen ta cirka 10-15 år.
Citera
2014-06-20, 09:32
Medlem
Jag sparade rätt mycket när jag var mellan 25 och 35. Mest genom att ha låga fasta kostnader. Unnade mig ändå resor varje år. Tjänat mycket pengar på att köpa renoveringsobjekt och fixa dem medan jag bott i dem, och sedan sälja dem. Jag är extremt aktiv på börsen. Målet med detta har varit att kunna gå ner i arbetstid och spendera mer tid med eventuella barn samt kunna ha ett fint hus vid havet

Nu är jag 40, arbetar 80%. Kan plocka ut drygt 10.000 varje månad i utdelning. Skriver detta från min soffa när jag ser min 1 - åring gå omkring samtidigt som jag ser segelbåtar glida förbi utanför. Life is good.
Senast redigerad av NisseD 2014-06-20 kl. 09:34.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in