• 2
  • 3
2014-06-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Vetskapen om att pengar sparade nr man r ung r mycket mer vrda n pengar sparade senare. Sparat hrt sen jag brjade jobba fr ett par r sedan. Sparar mellan 10 000 och 20 000 varje mnad och fyller i uppgifter om hur mycket och utveckling varje mnad i ett exceldokument. ver 600k nu och frhoppningsvis miljonen under nsta r.
Mlet r att kunna leva helt p aktieutdelningar.

inte illa att efter som du sjlv sger "jobbat ett par r" ha en ln som r s stor s du kan spara mellan 10000 och 20000kr varje mnad.
jag r avundsjuk ska jag erknna. och samtidigt vill jag gratulera.
Citera
2014-06-18, 10:35
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
inte illa att efter som du sjlv sger "jobbat ett par r" ha en ln som r s stor s du kan spara mellan 10000 och 20000kr varje mnad.
jag r avundsjuk ska jag erknna. och samtidigt vill jag gratulera.

Tack, men inte ngot jag ftt gratis. Pluggat massa r innan detta och hade lite undanstoppat sen tidigare. Har ingen extremln inom mitt yrke. Tjnar ca 45k fre skatt, lever sparsamt och har inga problem alls att spara 10-20k per mnad.
Citera
2014-06-18, 10:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Tack, men inte ngot jag ftt gratis. Pluggat massa r innan detta och hade lite undanstoppat sen tidigare. Har ingen extremln inom mitt yrke. Tjnar ca 45k fre skatt, lever sparsamt och har inga problem alls att spara 10-20k per mnad.
Vad jobbar du som? 45k brutto som 25-30 r ganska bra ln.
Citera
2014-06-18, 11:06
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad jobbar du som? 45k brutto som 25-30 r ganska bra ln.

Jag r lkare. Har mnga kollegor i min lder som tjnar betydligt bttre n jag, dock oftast p.g.a. mycket jourande, jag gillar att sova om ntterna s r rtt njd som jag har det.
Citera
2014-06-18, 11:15
Medlem
Du ska spara pengar fr att den dagen om du mot frmodan skulle bli arbetsls slippa hamna i fas 3 och bli en slav (handelsvara).
Citera
2014-06-18, 14:04
Medlem
Som flera andra varit inne p s r min frmsta drivkraft till att spara maximalt att jag inte vill arbeta hela mitt liv fr pengar, jag vill kunna hamna i en situation dr jag kan lta mina pengar arbeta fr mig istllet och generera en bekvm avkastning medans jag kan gna mig t annat.

Det finns verkligen grundlggande skillnader i hur folk betraktar pengar. En del (alldeles fr mnga) betraktar pengar frmst som ett medel att kpa materiella saker. Med det synsttet r pengar allts bara potentiella prylar som man nnu inte lst in och d r det ltt att hamna i en situation dr man gr av med stlarna i samma sekund som man lgger hnderna p dem samt - nnu vrre - kper saker p avbetalning och betalar med pengar man inte ens har ftt in n.

Fr min del s ser jag pengar frmst som makt. Inte makt ver andra utan makt ver min egen livssituation. Har man ett par rslner p banken vet man att man klarar sig under lng tid och behver drfr inte alls vara rdd fr att ngot ska g t helvete (uppsgning, sjukskrivning ja vad som helst), helt klart en frdel fr en lugn och ngestfri vardag.

Att egna besparingar betyder trygghet r en sjlvklarhet i de flesta lnder men ett genomsnittligt svensk hushll r urdlig p att lgga undan pengar, har svrt att frst varfr kanske rknar man med att stora starka staten ska finnas dr om ngot skiter sig.
Citera
2014-06-18, 15:25
Medlem
Helt enkelt trygghet.

Man behver inte knna den dr paniken/ngesten om man av ngon anledning skiter sig med antingen hlsan eller jobbet. Man vet att man kan leva samma liv som man gr nu en lngre tid, utan att kasta sig efter frsta bsta jobb som dyker upp.

Tyvrr r jag vl lite dlig p att lgga undan exakta summor. Det som blir ver blir ver, vissa mnader mer n andra.

Och nu r jag bara 28 r. n s lnge har ju sjlva iden om pension inte riktigt sjunkit in, annars hade man vl tok sparat nnu mer.

Samtidigt har jag varit en "idiot" som lnat ut jvligt mycket pengar. Nu r det ju bara nra och kra, huvudsakligen har pengarna Verkligen behvts i deras situationer, men nog vet jag att jag ska vara glad om jag ens fr tillbaka 60% av dessa pengar.
Citera
2014-06-18, 17:49
Medlem
kezz89s avatar
Jag brnner allt p resor... Brukar spara till runt 100-150 000 kr sen tar jag en lngre resa. Men sen slinker en vecka in under ret samt att det blir lite weekendresor ocks.

Framtiden tar jag sen, resa vill jag gra nu.
Citera
2014-06-19, 19:34
Medlem
Friheten att resa var man vill
Citera
2014-06-19, 23:37
Medlem
Att ju mer pengar du har, desto lttare blir det att skaffa mer pengar.

Pengar kper frihet, frihet gr dig lycklig.
Citera
2014-06-20, 00:46
Medlem
lottobarns avatar
Sparar fr att i framtiden kunna ha en gedigen passiv inkomst, dels till pensionen och dels fr att ev kunna g ner i tid nr man blir ldre. Att kunna f ut 50 k /r i passiv inkomst r ett delml men kommer frmodligen ta cirka 10-15 r.
Citera
2014-06-20, 09:32
Medlem
Jag sparade rtt mycket nr jag var mellan 25 och 35. Mest genom att ha lga fasta kostnader. Unnade mig nd resor varje r. Tjnat mycket pengar p att kpa renoveringsobjekt och fixa dem medan jag bott i dem, och sedan slja dem. Jag r extremt aktiv p brsen. Mlet med detta har varit att kunna g ner i arbetstid och spendera mer tid med eventuella barn samt kunna ha ett fint hus vid havet

Nu r jag 40, arbetar 80%. Kan plocka ut drygt 10.000 varje mnad i utdelning. Skriver detta frn min soffa nr jag ser min 1 - ring g omkring samtidigt som jag ser segelbtar glida frbi utanfr. Life is good.
Senast redigerad av NisseD 2014-06-20 kl. 09:34.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in