2014-11-28, 13:02
Medlem
slirrefirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Fast jag tyckte inte målvakten var så kass? Iofs svårare att se dåliga insatser live s.a.s. Bäckmans backhand såg kanske inte otagbar ut, men annars vette fan. Annars var det som du skriver jämn match i 2 perioder och sedan fick Frölunda en stroke och gjorde mål i pp.

Nä, det skiljer oerhört lite mellan lagen i toppen. Att Frölunda går bra beror på att dom sällan dippar, dom är konsekventa i spelet varje match. Då tillåts vissa spelare ha en mindre bra match i bland utan att matchen i stort påverkas. Jämför med t.e.x LIF som är beroende av en storspelande målvakt i varje match.
Skellefteå behöver ändra sitt sätt att spela om dom ska ha någon chans mot Frölunda. Med spelartruppen som Frölunda har jämfört med skellefteå + spelstilen som dom båda spelar, så har Frölunda betydligt vassare spelare, samt att spelstilen gör det mycket lättare för spelarna.

HV är dock ett lag som Frölunda ska se upp för.

Långt kvar på säsongen, men om det är något som skulle stoppa Frölunda iår att inte gå till final, så är det den mentala-biten på Andreas+Max+Olimb. Dessa herrar behöver verkligen vara på topp(Olimb har blivit totalt värdelös i varje slutspel).
Senast redigerad av slirrefirre 2014-11-28 kl. 13:13.
Citera
2014-11-28, 13:09
Medlem
von_Ss avatar
Höjer ett varningens finger för att Modo är klara för Allsvenskan när Azdz är tillbaka

Idag vore det väldigt lägligt med säsongens tredje trepoängare mot Örebro. Noterar dock att de har vunnit fyra av de fem senaste hemmamatcherna. Leksand har match mot Brynäs imorn och totalt 3 poäng på dessa matcher vore helt okej. Två förluster och jag tar till flaskan.
Citera
2014-11-28, 13:36
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Höjer ett varningens finger för att Modo är klara för Allsvenskan när Azdz är tillbaka

Idag vore det väldigt lägligt med säsongens tredje trepoängare mot Örebro. Noterar dock att de har vunnit fyra av de fem senaste hemmamatcherna. Leksand har match mot Brynäs imorn och totalt 3 poäng på dessa matcher vore helt okej. Två förluster och jag tar till flaskan.

Jag tar till flaskan i förebyggande syfte. Tror inte 6 poäng är omöjligt, Brynäs blandar ju och ger...

edit: Trots att jag inte har gått på flaskan ÄN, så glömde jag halva inlägg. Jag tror nämligen att det blir noll poäng och Modo rider vidare på framgångsvågen/Brashear-effekten. Bollklubben från värmland kommer säkert igång nu också.
Senast redigerad av Draedon 2014-11-28 kl. 13:41.
Citera
2014-11-28, 13:40
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S

Leksand trivs med att ha Örebro som motståndare, har vunnit fyra av de fem senaste inbördes mötena under ordinarie tid, inklusive de två matcherna denna säsong. Tror det blir hemmavinst i kväll. Underligt med Savinainen. Kommer han att ersättas?

Luleå-Skellefteå-mötena brukar på sistone innebära vinst för hemmalaget, men det tror jag ändras nu.
Modo-Luleå i morron - där brukar bortalaget vinna, så har det sett ut de fem senaste inbördes mötena, även om Modo två av de matcherna behövt övertid eller straffar för att avgöra.
Citera
2014-11-28, 13:42
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Leksand trivs med att ha Örebro som motståndare, har vunnit fyra av de fem senaste inbördes mötena under ordinarie tid, inklusive de två matcherna denna säsong. Tror det blir hemmavinst i kväll. Underligt med Savinainen. Kommer han att ersättas?

Luleå-Skellefteå-mötena brukar på sistone innebära vinst för hemmalaget, men det tror jag ändras nu.
Modo-Luleå i morron - där brukar bortalaget vinna, så har det sett ut de fem senaste inbördes mötena, även om Modo två av de matcherna behövt övertid eller straffar för att avgöra.

Salo är sådär lagom kryptisk och säger att han "alltid tittar efter intressanta spelare" bla bla. Skulle inte förvåna mig om något dyker upp innan jul.
Citera
2014-11-28, 14:13
Medlem
Ferross avatar
http://www.farjestadbk.se/artikel/60642/

Aquino lämnar Färjestad.

Missminner jag mig eller har inte Färjestad gjort sig av med väldigt många spelare under de senaste säsongerna?
Citera
2014-11-28, 14:36
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros

Aquino lämnar Färjestad.

Missminner jag mig eller har inte Färjestad gjort sig av med väldigt många spelare under de senaste säsongerna?

Aquino till Leksand och Dixon till Brynäs?

Chansar hejvilt här.
Citera
2014-11-28, 15:03
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Han är ju inte sämre på grilllorna än vad Olausson var, tycker de liknar varandra väldigt mycket, även om Dixon är mer fysisk.

Jag tycker folk kritiserar honom på tok för mycket, det är likadant varje gång laget inte går så bra under en period. Då ska det alltid sparkas spelare hit och dit för att lösa problemen. Visst, han har inte varit alls så bra som man hoppats på, men samtidigt kan man inte ge upp på en spelare efter 15 matcher, det känns väldigt förhastat. Det finns en rad av spelare som, i min mening, varit klart mycket sämre än Dixon, det är snarare det som är problemet med Luleå just nu.
Kan vara att det finns de som är sämre -dock tveksamt enligt mig-, den avgörande skillnaden här är att SD är värvad för att göra skillnad dvs. ersätta Olausson och har med säkerhet högsta lönen i laget.
Att jämföra med andra utfyllnadsspelare eller ens Petrell (som också gått knackigt och troligtvis är dyr) går alltså inte, man bör ersätta Dixon med en spelare som kan bära laget poängmässigt dvs. det han själv skulle göra. Men det är ju bara min åsikt i Dixon-gate.
Citera
2014-11-28, 15:11
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Aquino till Leksand och Dixon till Brynäs?

Chansar hejvilt här.
Känns inte så orimligt.

Jag gillade Dixon senast och skulle gärna se honom här igen.
Citera
2014-11-28, 15:11
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Underligt med Savinainen. Kommer han att ersättas?

Egentligen inte jätteunderligt. Han skrev ju KHL-klausul från första början så man får väl anta att den ligan varit hans mål hela tiden, bara att Leksand kom runt den töntiga regeln på ett finurligt sätt (förutsätter då att man inte hade fått Savinainen alls om man inte gett honom ok att gå till KHL).
Citera
2014-11-28, 15:12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slirrefirre
Skellefteå behöver ändra sitt sätt att spela om dom ska ha någon chans mot Frölunda. Med spelartruppen som Frölunda har jämfört med skellefteå + spelstilen som dom båda spelar, så har Frölunda betydligt vassare spelare, samt att spelstilen gör det mycket lättare för spelarna.
).

Betydligt vassare? Knappast, det var oförmågan att ändra spelstil som fällde Frölunda förra året i slutspelet. Skellefteå vet hur man gör, två raka är starkt. Frågan är om Rönnberg kan göra ett bättre jobb i ett förmodat slutspel.

Citat:

Aquino lämnar Färjestad.

Dom har kickat ganska många dom två senaste åren, dålig scouting?
Citera
2014-11-28, 15:35
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Kan vara att det finns de som är sämre -dock tveksamt enligt mig-, den avgörande skillnaden här är att SD är värvad för att göra skillnad dvs. ersätta Olausson och har med säkerhet högsta lönen i laget.
Att jämföra med andra utfyllnadsspelare eller ens Petrell (som också gått knackigt och troligtvis är dyr) går alltså inte, man bör ersätta Dixon med en spelare som kan bära laget poängmässigt dvs. det han själv skulle göra. Men det är ju bara min åsikt i Dixon-gate.

Fast du kommer ju inte hitta en spelare av samma (egentliga) kaliber som Dixon genom att enbart bryta hans kontrakt. Han har fått en stor del av sin lön i sign-on och det är pengar som Luleå inte kommer att få tillbaka bara för att de gör sig av med honom, hans lön ligger på någonstans runt 130-150k har jag för mig - det räcker antagligen inte till en ny förstacenter mitt under pågående säsong.

Man kan alltså inte resonera som så att man kan kicka Dixon för att få in en ny spelare som kan fylla hans tilltänkta skor, då ekonomin inte tillåter det.

Det är ännu en anledning till varför jag tycker att man ska behålla Dixon.

Jag har inte jämfört rakt av med andra spelare, bara hävdat att just Dixon inte är huvudproblemet i Luleå - däremot så tror jag att han kan vara en del av lösningen.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Dom har kickat ganska många dom två senaste åren, dålig scouting?

Det känns som om de har försökt att fynda spelare utan att riktigt ha scoutat mer än på EP, kanske dags att tänka i andra banor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in