Jag omorganiserar mitt svar lite för att undvika upprepningar. Hoppas jag bakade in de centrala frågorna.
Den första boken om taoism minns jag klart, det var Jean Coopers ”Taoismen” på svenska som jag köpte i tioårsåldern. Den har väl tyvärr varit slutsåld på svenska ett bra tag nu. Gul med en tai chi-symbol (yin-yang). Konceptet med yin-yang är något jag är mindre förtjust i vad gäller taoism, på grund av tendensen att dela in allting i den ena eller den andra. Ser ingen orsak till det. Men jag håller med mycket annat, framför allt pu och wu-wei. Sedan hade jag tidigt också Stefan Stenudds översättning av Tao Te Ching samt Pu(h)-boken.
Senare har jag hittat en del böcker på bibblan som jag minns suddigare. Köpte någon bok av Alan Watts som försvann. Har senare köpt och sålt böcker i omgångar. Jag hade en massa kampkonstböcker som tog upp lite sådant här, och fick mig att sitta timmar i zazen. Försökte hitta på egna koans. Minns när något hände i tolvårsåldern och trodde att det var satori. Nu skrattar jag åt det, en ynka liten upplevelse utan varaktighet som jag tolkade efter vad jag läst. Skrev uppsatser om taoism i skolan.
Kom mer in på J. Krishnamurti via Bruce Lee, som du nämnde. Hade förut en uppfattning om Bruce Lee som en ganska upplyst person och köpte böcker som enbart handlade om hans filosofi, som dock visade sig snarare var Krishnamurtis, Eric Hoffers m.fl. filosofi. Vad jag senare läst om Lee har givit mig uppfattningen att han var snarast narcissistisk, besatt av att bli berömd och att stå över alla andra i sitt område. Lite som jag ännu senare läste om Oshos Rolls Royces och Krishnamurtis otrohetsaffärer. Bara för att man tror sig ha upplevt något en eller ett par gånger så är man inte förbi tröskeln. En grej med U.G. var att han knappt ägde något och levde konstant med och runt en massa vänner, så att han inte direkt kunde gå iväg för att göra något som inte skulle upptäckas. Likt hur Beatles såg Maharishi Mahesh göra något skenheligt med någon ung tjej.
Har nu som sagt ett otraditionellt förhållningssätt. Håller fortfarande med stora delar från gurus, yogis, traditioner, filosofier, läror etc., men också att de kan vara överflödiga. Verkligheten är ickeseparation ändå, det finns ju redan. Egolöshet är hur det alltid är, förutom just om man tänker motsatsen. Jag vill helst gå rakt på kärnan och lägga resten åt sidan. Tycker fullt ut att information ska spridas, men att argumenten för sakfrågan kan stå för sig själva. Om man sedan gillar att meditera eller experimentera med droger, så kör på.
Identiteten är ett minne, bryr mig inte om var minnet sitter i hjärnan om de ens har en plats. Oavsett så kan tankevanan liksom cirkulera och knäcka sig själv. Sedan kan yttre faktorer hjälpa till i olika grad, men inget särskilt sådant är ett måste.
Droger definierar jag ungefär som centralstimulerande icke-nutrienter. Anser inte direkt att kroppsegna substanser i icke-homestasiska nivåer är bättre, men det beror lite på detaljerna.