2014-06-13, 14:33
Medlem
Heaven.girls avatar
I november förra året var jag med min familj på sport och teknikmässan i Helsingfors. Jag promenerade runt med barnvagnen när jag blev stoppad och ombedd att delta i en tävling. Jag uppfattade egentligen inte vinsten men fyllde i blanketten mest för att bli lämnad ifred.

I mars blev jag per telefon kontaktad och meddelad att jag vunnit en fotografering, tydligen hade vi blivit utvalda eftersom vi kunde delta som familj. Jag skulle få mera information per e-mail och sedan skulle jag ringa och boka tid.

Jag fick ett e-mail där det står att jag vunnit en timmes fotografering och en större bild, men endast om hela familjen deltar. Eftersom jag hatar att bli fotograferad och jag inte vill ha en familjebild som tavla eller betala för något annat (och jag dessutom misstänker att de kommer att utnyttja bilderna för marknadsföring) så väljer jag att ignorera hela allt sammans och strunta i att boka tid.

I e-mailet står tydligt att om ingen bokning görs inom två månader så försvinner vinsten.

Efter några dagar ringer firman upp igen, men jag är upptagen och ber dem ringa någon dag senare. Ingenting hörs dock den dagen.
Men efter det så har det ringt med någon veckas mellanrum, jag vägrar svara för jag är urusel på att tacka nej till saker. Nu har det gått nästan 3 månader sen jag fick e-mailet och vinsten borde vara utgången men de ringer ändå. Det är irriterande eftersom de ofta ringer väldigt opassligt.

Firman är alltså "Go Images" och tar tydligen roliga och annorlunda familjebilder.

Varför fortsätter de att jaga mig när vinsten är utgången?
Är jag skyldig att delta i fotograferingen?
Får man ha tävlingar där man förbinder sig till att ta emot vinsten?
Citera
2014-06-13, 15:02
Medlem
du ber dom ringa upp senare men vägrar svara, sen klagar du över att dom ringer igen.
dom kanske vill informera dig om vinsten som du fortfarande inte sagt att du inte vill ha..

Säg bara att du inte vill ha med dom att göra
Citera
2014-06-13, 15:16
Medlem
morkfromorks avatar
är nog så att de tar hundra bilder till, som du förväntas köpa...
Citera
2014-06-13, 15:17
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeDoo
du ber dom ringa upp senare men vägrar svara, sen klagar du över att dom ringer igen.
dom kanske vill informera dig om vinsten som du fortfarande inte sagt att du inte vill ha..

Säg bara att du inte vill ha med dom att göra

Jag hade inte numret inprogrammerat när de ringde andra gången, så jag svarade. Men eftersom jag inte befann mig hemma så kunde jag inte bestämma något med dem så vi kom överens att de skulle ringa följande tisdag.
Om de hade ringt då hade jag kanske svarat men följande gång de hör av sig var typ en dryg vecka efter den tisdagen och då var jag upptagen.

Sedan har de fortsatt att ringa med ca 2.5 veckas mellanrum och gör det ännu trots att vinsten borde vara utgången.

Jag vill inte tala med dem, jag vill inte förklara att jag inte vill ha deras vinst eller varför jag inte hört av mig. Jag vill inte höra dem försöka övertala mig eller få deras anklagelser i örat. Jag vill bli lämnad ifred.

Om en kund inte vill ha sin gratisprodukt och erbjudande är utgånget så brukar man väl låta saken vara? Jag tror inte för en sekund på att de jagar mig för min skull.

Den enda vettiga orsaken till att de försöker få tag på mig är att de har nytta av att få bilder på oss, troligen för reklam eller liknande. Vilket jag absolut inte vill.
Citera
2014-06-13, 15:19
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
I november förra året var jag med min familj på sport och teknikmässan i Helsingfors. Jag promenerade runt med barnvagnen när jag blev stoppad och ombedd att delta i en tävling. Jag uppfattade egentligen inte vinsten men fyllde i blanketten mest för att bli lämnad ifred.

I mars blev jag per telefon kontaktad och meddelad att jag vunnit en fotografering, tydligen hade vi blivit utvalda eftersom vi kunde delta som familj. Jag skulle få mera information per e-mail och sedan skulle jag ringa och boka tid.

Jag fick ett e-mail där det står att jag vunnit en timmes fotografering och en större bild, men endast om hela familjen deltar. Eftersom jag hatar att bli fotograferad och jag inte vill ha en familjebild som tavla eller betala för något annat (och jag dessutom misstänker att de kommer att utnyttja bilderna för marknadsföring) så väljer jag att ignorera hela allt sammans och strunta i att boka tid.

I e-mailet står tydligt att om ingen bokning görs inom två månader så försvinner vinsten.

Efter några dagar ringer firman upp igen, men jag är upptagen och ber dem ringa någon dag senare. Ingenting hörs dock den dagen.
Men efter det så har det ringt med någon veckas mellanrum, jag vägrar svara för jag är urusel på att tacka nej till saker. Nu har det gått nästan 3 månader sen jag fick e-mailet och vinsten borde vara utgången men de ringer ändå. Det är irriterande eftersom de ofta ringer väldigt opassligt.

Firman är alltså "Go Images" och tar tydligen roliga och annorlunda familjebilder.

För android smartphones finns det en app som heter AFirewall. Den är gratis, och med den kan du blockera folk du inte vill ska kunna ringa dig. För den som ringer från ett blockerat nummer kommer det alltid tuta upptaget, och själv märker du inget. Du kan även ställa in så att eventuella SMS försvinner automatiskt.

Har den på min jobbtelefon, så fort en telefonförsäljare ringer blockerar jag dem, så nu slipper jag såna samtal för det mesta. Varmt rekommenderat!
Citera
2014-06-13, 15:20
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
är nog så att de tar hundra bilder till, som du förväntas köpa...

Ja det är en annan orsak till varför jag inte vill ha vinsten. Jag vill inte betala något extra, speciellt inte för bilder på mig själv.
Vi sparar till flytt och har ingen lust med extra utsvävningar.
Citera
2014-06-16, 17:35
Medlem
Verkar finnas Go Images i flera länder, så det kanske är någon franchise-grej. Tror du, TS, är helt rätt ute med dina misstankar, enligt vad jag läser på deras finska sida:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.goimages.fi/en/info/preparing-for-the-photo-shoot-or-preview-show
Our Products & Prices brochure, which you will receive after your photo shoot outlines some of our bespoke product range. Please take the time to look through this brochure so that when you come for your preview session you already have an idea which of our products may suit your home.
Min fetning på nyckelordet. De tar foton, och ska sedan stressa på om att man ska beställa extra grejer på plats. Givetvis får man inte se listan innan, för priserna är antagligen saftiga.
Citera
2014-06-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl

"Alla vann" i den tävlingen haha.. skitsmart av företaget!
Citera
2014-06-16, 19:48
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Verkar finnas Go Images i flera länder, så det kanske är någon franchise-grej. Tror du, TS, är helt rätt ute med dina misstankar, enligt vad jag läser på deras finska sida:

Min fetning på nyckelordet. De tar foton, och ska sedan stressa på om att man ska beställa extra grejer på plats. Givetvis får man inte se listan innan, för priserna är antagligen saftiga.

Priserna är svindyra, det billigaste är 60€ (som förstås är vinsten) eller 60€ rabatt på vilken annan produkt som helst. Dessa produkter är allt från 60-1175€ och det mesta kostar långt över 200€.

http://www.goimages.fi/tuotteet

Ännu en orsak till att inte svara.
Citera
2014-06-16, 22:45
Moderator
Gromguttens avatar
La in føretagsnamnet i rubriken.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto