• 1
  • 2
2014-06-12, 22:21
Medlem
Hallå! Har en liten fundering..

Jag och sambon går i köpa lägenhets-tankar. Problemet är att ingen av oss har en fast tjänst. Vi båda jobbar, han har semestervikariat med god chans till förlängning och jag har ett timvikariat och jobbar olika många timmar varje månad. Men aldrig någonsin så pass få så jag inte klarar räkningarna etc. I höst kommer vi båda dessutom få stämpla.

Har någon koll på om någon bank tillåter lån på 300.000:- även fast man inte har någon fast tjänst för tillfället? Vi har nämligen hittat vår drömlägenhet som skulle kosta oss 3000:- i månaden med ALLT inräknat. Herregud, ofta vi inte skulle ha råd med det?!

Anledningen till att jag frågar är för att vi fått avslag av Länsförsäkringar då dom ansåg att det var för stor risk. Någon som vet någon annan bank som har lite "friare tyglar" så att säga?

Vi hyr en lägenhet för tillfället, inte alls optimalt. Vi vill flytta NU. Helst igår.

OCH finns det något sätt att komma runt det här med kontantinsats? Vi är inga personer som råkar ha 50.000:- ligga och skräpa.. Eller lånar man till det?
Citera
2014-06-12, 22:26
Medlem
knullklassons avatar
Det finns en god anledning till att de riktiga bankerna säger nej, men prova Bluestep, där kommer ni få napp.
Citera
2014-06-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Det finns en god anledning till att de riktiga bankerna säger nej, men prova Bluestep, där kommer ni få napp.

Men då undrar jag vad den "goda anledningen" är? Vi har inga betalningsanmärkningar, vi har inkomster som gör att vi enkelt klarar av att betala det som ska betalas. Vi skulle kunna betala det dubbla om det vore så.

Bluestep lånar väl ut till löjligt hög ränta? Verkligen ingenting som är aktuellt för oss.

Tänkte någon vanlig bank som t.ex. Nordea eller Swedbank? Någon som har koll på hur dom ställer sig i denna fråga?
Citera
2014-06-12, 22:37
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullisnurvan
Men då undrar jag vad den "goda anledningen" är? Vi har inga betalningsanmärkningar, vi har inkomster som gör att vi enkelt klarar av att betala det som ska betalas. Vi skulle kunna betala det dubbla om det vore så.

Bluestep lånar väl ut till löjligt hög ränta? Verkligen ingenting som är aktuellt för oss.

Tänkte någon vanlig bank som t.ex. Nordea eller Swedbank? Någon som har koll på hur dom ställer sig i denna fråga?

Utan tillsvidareanställning/ar. Glöm det.
Vad händer om bådas timvik eller vad det är avslutas av endera anledning? Skall ni panta burkar då?
Citera
2014-06-12, 22:38
Medlem
zorceuss avatar
Citat:

Men om ni kan betala det dubbla så är det väl bara att låna hos Bluestep på något/några år och sedan lägga om lånen när ni har fast anställning?
Annars håller jag med om det som sagts tidigare, om vanliga banken säger nej så är det nog bra tänka ett varv till på vilka risker som finns.
Citera
2014-06-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Utan tillsvidareanställning/ar. Glöm det.
Vad händer om bådas timvik eller vad det är avslutas av endera anledning? Skall ni panta burkar då?

Min sambo fick ta ett bostadslån ENSAM när han hade ett semestervikariat för sisådär 5 år sedan.

Och det vi har är inget som bara avslutas. Det är något vi måste välja att göra isf. Så två stycken som är berättigade att stämpla PLUS att vi drygar ut kassan med X antal jobbtimmar varje månad.

Är vi korkade som tycker att det borde gå att ta lån på dom här grunderna? Förutom hos bluestep och andra ställen som tar äckligt hög ränta.
Citera
2014-06-12, 23:02
Medlem
Hej,
Jag är inte fast anställd. jag skulle kolla om det skulle kunna gå att låna till boende. så jag ringde till lite banker (swedbank, Länsförsäkringarna, SEB, Handelsbanken och SBAB).
på de fyra första bankerna var det inga problem. de bara ville se att jag hade fast inkomst sen 12 månader tillbaka. men de banker man inte kan gå in på (SBAB) ville inte låna mig pengar och var helt omöjliga.

dock ska jag tillägga att det blev inget lån, så om de (bankerna) hade fått kalla fötter i slutändan det vet man inte.
Citera
2014-06-12, 23:05
Medlem
DrPretentiouss avatar
Om ni har några miljoner på banken redan så går det alldeles utmärkt att låna ytterligare 300k.

Seriöst dock, bluestep är rätt vettigt. Känner en som jobbade mycket med dem i processen för att få dem godkända hos finansinspektionen och de verkar ha en någotsånär human syn på lån.

Sen så kan ni ju prova er fram hos olika banker, en kan ge avslag och en annan kan se till era faktiska inkomster snarare än att följa någon mall. Det är bara att prova.
Citera
2014-06-12, 23:10
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Min sambo fick ta ett bostadslån ENSAM när han hade ett semestervikariat för sisådär 5 år sedan.

Och det vi har är inget som bara avslutas. Det är något vi måste välja att göra isf. Så två stycken som är berättigade att stämpla PLUS att vi drygar ut kassan med X antal jobbtimmar varje månad.

Är vi korkade som tycker att det borde gå att ta lån på dom här grunderna? Förutom hos bluestep och andra ställen som tar äckligt hög ränta.

Nu ändrade du premisserna lite jämfört med trådstarten, men skillnaden är inte så stor.

Du skrev att din kille hade semestervikariat med god chans till förlängning, nu skriver du att det i stort är upp till honom att avsluta eller inte. Om han kan välja så fritt så kan han lika gärna bli anställd nu, det borde ju snarast vara en trygghet för arbetsgivaren att få en uppsägningstid på sin anställda som är en sådan tillgång.

Glöm att använda A-kassa som en buffert i kalkylen, A-kassan är inte en varaktig försörjning i bankens ögon utan ett tillfälligt omställningsstöd som på sikt riskerar att sjunka.

Din timanställning kan gå att låna på, om den varit historiskt varaktig, men då varken du eller killen är inne i A-kassan ännu antar jag att så inte är fallet?

Hur som helst, banker ogillar risk lika mycket som de gillar pengar, i ert fall får banken en ganska ringa vinst på en i deras ögon hög risk..för att vilja ta risken så måste vinsten öka(högre ränta) och då blir det bank2 och bluestep och dylika som har låg nog moral att låna ut.
Citera
2014-06-12, 23:11
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Ni är säkert inte korkade alls. Inte bankerna heller för det mesta.
Citera
2014-06-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Nu ändrade du premisserna lite jämfört med trådstarten, men skillnaden är inte så stor.

Du skrev att din kille hade semestervikariat med god chans till förlängning, nu skriver du att det i stort är upp till honom att avsluta eller inte. Om han kan välja så fritt så kan han lika gärna bli anställd nu, det borde ju snarast vara en trygghet för arbetsgivaren att få en uppsägningstid på sin anställda som är en sådan tillgång.

Glöm att använda A-kassa som en buffert i kalkylen, A-kassan är inte en varaktig försörjning i bankens ögon utan ett tillfälligt omställningsstöd som på sikt riskerar att sjunka.

Din timanställning kan gå att låna på, om den varit historiskt varaktig, men då varken du eller killen är inne i A-kassan ännu antar jag att så inte är fallet?

Hur som helst, banker ogillar risk lika mycket som de gillar pengar, i ert fall får banken en ganska ringa vinst på en i deras ögon hög risk..för att vilja ta risken så måste vinsten öka(högre ränta) och då blir det bank2 och bluestep och dylika som har låg nog moral att låna ut.

Nja.. Om vi nu ska gå in på grejer som inte alls hört hit så.. Han har blivit anställd av ett företag som satsat 150.000:- på honom.. Inför ett semestervikariat.. Det gör man inte om man inte planerar att han ska få jobba även i höst och längre fram.. Det jag har är ett timvikariat vilket jag haft i fyra år.. Och jag får alltid jobba..

Med detta så menar jag att det är inte något som bara kommer avslutas.. Utan VI lär avsluta alternativt missköta jobbet brutalt, vilket inte finns på världskartan att vi kommer göra.. Men nog om det!

I år blir första gången jag kommer upp i stämpling.. Bästa året någonsin jobbmässigt..

Förstår att banker ogillar risker.. Men det är skillnad på folk och folk!
Citera
2014-06-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Om ni har några miljoner på banken redan så går det alldeles utmärkt att låna ytterligare 300k.

Seriöst dock, bluestep är rätt vettigt. Känner en som jobbade mycket med dem i processen för att få dem godkända hos finansinspektionen och de verkar ha en någotsånär human syn på lån.

Sen så kan ni ju prova er fram hos olika banker, en kan ge avslag och en annan kan se till era faktiska inkomster snarare än att följa någon mall. Det är bara att prova.

Ja.. Vi får helt enkelt kolla med alla möjliga tänkbara.. Även skickat en förfrågan till bluestep för att få reda på räntan..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in