2014-06-12, 19:43
Medlem
Hej!
Har en ACER Aspire med W8 på som jag införskaffade för lite mer än ett år sedan.
Den började krångla lite smått och blev seg redan efter ett halvår men inte värre än att jag körde en "Återställning utan att ta bort filerna".
För någon dag sedan började det igen, samma mönster som tidigare men nu allvarligare. Efter att datorn låst sig och mitt humör börjat svikta gjorde jag en norsk avstängning för att sedan förstå att det skulle jag inte gjort. Startar jag nu datorn startar automatiskt "Automatisk reparation" och sedan kommer jag till menyn där "Felsökaren", "Avsluta och återgå till W8" samt "Avancerade alternativ" finns. Denna uppstart tar ca 2 timmar varav 1 tim och 45 min är blackscreen. När jag sedan skall värja ett alternativ i menyn tar det kanske 20 min att få komma till nästa sida.

Jag missade att göra en recoveryskiva och någon produktnyckel fick jag inte med. Har en j*vla massa viktiga dokument och filer på datorn, bland annat bokföring. Naiv som man är har jag inte gjort någon backup.

Hur gör jag??

Trevlig dag!
Citera
2014-06-12, 19:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hämtar en Linux-dist och bränn ut på en CD-skiva. Via detta konststycke så bör du kunna komma åt dina filer. Flytta över detta på en extern HDD eller på ett USB-minne.

Produktnyckeln bör väl sitta på datorn. Hämtar hem annars Windows 8 på piratbukten och därefter använda produktnyckeln. Du får här kontakta Microsoft för en återaktivering på licensnumret.

I detta fall så låter det Windowsregistret har fått stryk p.g.a denna hemska omstart. Mitt tips är en ny installation med hjälp av en Windowsskiva.
Citera
2014-06-12, 19:59
Medlem
Hej!
Hämtar jag Linux-dist på Piraybukten också?

Produktnyckeln finns inte med, jävligt konstigt! Köpte den på Elgiganten..Får väl ringa Acer imorgon och snacka med dom annars.
Citera
2014-06-12, 20:03
Medlem
Man kan inte starta den i felsäkert läge och hämta hem filerna därifrån?
Citera
2014-06-12, 20:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
(FB) Komma åt filer via linux

Har du ingen klisterdekal på datorn där det står produktnyckel?
Citera
2014-06-12, 20:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellhou5e
Man kan inte starta den i felsäkert läge och hämta hem filerna därifrån?

Jo, det bör fungera. Provar dig fram.
Citera
2014-06-12, 20:13
Medlem
Dum fråga kanske..men hur startar man felsäkert läge på W8?
Citera
2014-06-12, 20:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellhou5e
Dum fråga kanske..men hur startar man felsäkert läge på W8?

Startar om datorn och precis vid POST så trycker du ett par gånger på F8 [oftast]
Citera
2014-06-13, 08:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Startar om datorn och precis vid POST så trycker du ett par gånger på F8 [oftast]

Det är lite annorlunda i Windows 8.
se gärna: http://windows.microsoft.com/sv-se/w...ding-safe-mode
Citat:
Det finns två sätt att komma till skärmen Startinställningar för Windows i Windows 8 :

•Om du inte är inloggad i Windows trycker eller klickar du på strömbrytarikonen Strömbrytarikon på inloggningsskärmen, håller ned Skift och trycker eller klickar sedan på Starta om

•Om du redan är inloggad:

1.Svep från den högra kanten av skärmen, tryck på Inställningar och sedan på Ändra datorinställningar.
(Om du använder en mus pekar du i det övre högra hörnet av skärmen, rör pekaren nedåt, klickar på Inställningar och sedan på Ändra datorinställningar.)
2.Tryck eller klicka på Allmänt under Datorinställningar.
3.Tryck eller klicka på Starta om nu under Avancerad start.
4.Tryck eller klicka på Felsök på skärmen Välj ett alternativ.
5.Tryck eller klicka på Startinställningar.
6.Tryck eller klicka på Starta om.
7.Välj den startinställning du vill ha på skärmen Startinställningar.
8.Logga in på datorn med ett användarkonto med administratörsbehörigheter.

Med vissa av alternativen, till exempel felsäkert läge, startas Windows i ett begränsat läge där endast viktiga program startas. Med andra alternativ startas Windows med avancerade funktioner (används ofta av systemadministratörer och IT-tekniker).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in