Citat:
Ursprungligen postat av
BNofuvv
Tycker dock att de som lever så verkar ganska så olyckliga med sin tillvaro, ofta stressade, griniga och irriterade.
Är det ett pris man får betala?
Nej, man bestämmer själv hur man mår men det är inte så många som förstår det.
Angående mat och övrigt. Som jag förstår saken bor du hemma och söker jobb, du tränar också vilket är jättebra för att hålla dig aktiv och från depressioner, det ökar din chans att få jobb.
Du verkar ha två föräldrar som du bor hos och bägge två jobbar, när de kommer hem från arbetet äter de smörgåsar eller färdigmat. De är olyckliga stressade och griniga. Fram tills för två år sen levde du på samma mat och var smal, efter att du börjat träna och äta riktig mat mår du bättre och har gått upp vikt/muskelmassa.
Du verkar inte laga så avancerad mat och jag ser inte mycket grönsaker och variation i din kost.
Jag tycker du har ett bra upplägg för ett projekt som kommer hjälpa dig i nuläget och i framtiden och hjälpa dina föräldrar.
Ta kontroll över matkontot, hur mycket lägger dina föräldrar på mat var månad? Hur äter de på dagarna, köper de lunch ute?
Om du tar tag i projektet "lära sig laga god och näringsrik mat" kommer du bygga en grund och stå på resten av livet.
Ta budgeten de har var månad och planera måltider som du inhandlar och lagar till. Mat till kvällsmat och lunchlådor. Det finns många rätter man kan göra på köttfärs och pasta, likaså med fisk, potatis och rotfrukter. Sallad till var måltid så man får i sig vitaminer och mineraler från det.
Om du gör det här kommer dina föräldrar komma hem till lagad, varm och näringsrik mat. De är antagligen undernärda på viktiga ämnen i nuläget.
Du kommer också få i dig bra mat. Och ni kommer troligtvis ha mindre matkostnad per månad än vad ni har idag.
Det är ett jättestort projekt, men om du lär dig nu hur enkelt, roligt och lätt det är att göra bra mat, och hur bra man mår av det, så kommer du kunna ta med dig den rutinen senare i livet när du kanske har massa annat, jobb och familj kanske? Och då kommer du orka laga den maten då också.