2014-06-12, 13:57
Medlem
Människan söker efter följande svar på dessa frågor:

1. Vårt ursprung
2. Vår identitet- Vem är jag
3. Meningen med livet
4. Rätt/gott och fel/ont
5. Sanningen efter verkligheten
6. Är jag älskad
7. Vårt mål

Det finns två synsätt i världen:
Antingen är man skapad av Skaparen eller inte skapad och kommer från en slump:

Om människan inte är skapad så finns inga objektiva svar på dessa frågor som är trovärdiga.
Allt skulle vara konstruerat av människan i detta synsätt.

Om människan är skapad så finns objektiva svar på dessa frågor oavsett vad människans anser.
Citera
2014-06-12, 14:16
Medlem
WJC123s avatar
Människan är skapad, vare sig hon kommer från en slump eller ett högre väsen och även om människan är skapad av ett högre väsen så är det definitivt inte givet att det finns objektiva svar på frågorna du ställer. Och objektiva ur vems synvinkel? Det högre väsendets synvinkel eller vem då? Ett högre väsen kan knappast vara objektiv och information måste alltid bearbetas och tolkas. Så vems objektivitet talar vi om?
Citera
2014-06-12, 15:54
Medlem
yggdrazils avatar
Vad i hela friden dillar du om?

Verkar ogenomtänkt. Om vi vet att vårt ursprung är slumpen, hur kan vi då*inte veta vad vårt ursprung är? Varför skulle huruvida man är älskad bero på om vi blivit skapade? På vilket sätt skulle skaparens subjektiva uppfattning om gott och ont bli objektivt?
Citera
2014-06-13, 00:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089

Finns nog flera synsätt skulle jag tro, kanske har "du" alltid funnits och alltid varit skapad ("alltid varit skapad" låter dock lite konstigt eftersom skapad inte borde vara med i meningen då något som alltid funnits aldrig blivit skapat) , funderat på det? Tar vi till exempel det konceptet som en själ eller en immateriell kropp av någon sort... jag personligen lutar mig inte så mycket åt själ utan mer åt det engelska ordet 'spirit' (bästa översättning på svenska är nog 'ande') så sägs denna vara oändlig, vilket jag tolkar vara lika med odödlig, något utan kopplingar till varken födelse eller död. Något som är oändligt faller i mitt hyfsat logiska tänkande i detta fall vara något som alltid har existerat.
Senast redigerad av particulum1 2014-06-13 kl. 00:52.
Citera
2014-06-15, 15:50
Medlem
Nathalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Människan söker efter följande svar på dessa frågor:

1. Vårt ursprung
2. Vår identitet- Vem är jag
3. Meningen med livet
4. Rätt/gott och fel/ont
5. Sanningen efter verkligheten
6. Är jag älskad
7. Vårt mål

Om människan inte är skapad så finns inga objektiva svar på dessa frågor som är trovärdiga.
Allt skulle vara konstruerat av människan i detta synsätt.

Om människan är skapad så finns objektiva svar på dessa frågor oavsett vad människans anser.

Förtydliga gärna hur du tänkte här? Hur kan du avgöra det? Är ens människan kapabel att ha en åsikt utan sin subjektiva syn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in