• 1
  • 2
2014-06-12, 12:44
Medlem
TripleXLs avatar
Jag brukar läsa lite här och brukar ofta se "gå till socialen" eller "ring soc" och dylikt då någon behöver pengar, kanske i och med arbetslöshet.

Själv har jag inte behövt gå till socialen men man vet ju aldrig framöver vad som kan hända så jag undrar lite hur det går till.

Går det till såhär?
1. Förlora jobbet
2. Skriva in sig på arbetsförmedligen
3. utbetalning a-kassan med krav på dokumenterade sökta arbeten
4. a-kasseperioden har tagit slut och dina pengar är förmodligen slut
5. du går till socialen och står kvar som inskriven på arbetsförmedligen

Vad händer sen?
Vad är deras krav för att man ska få pengar?

Söka jobb? Ta gratis praktik någonstans?

Kan någon berätta hur det fungerar aningen mer ingående? Finns det någon tidsbegränsning för hur länge man kan leva på socialbidrag? Vilka summor handlar det om?

Förstår att det är ett helvete att hamna där iaf
Citera
2014-06-12, 12:57
Medlem
A-Kassa kan man ha livet ut. Det finns inga egentliga krav.

Det enda som händer är att ordet "A-kassa" byter namn till "FAS 3" sen kommer "aktivitetsstöd"...och efter det så förnyar AF din status varje år....
Citera
2014-06-12, 12:59
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Försöker man skaffa ett jobb så går det. Oavsett kompetens och meriter. Se arbetssökandet i sig som ett jobb. Lägg 10h/dag så kommer du hitta något. Läs någon kurs under tiden så att man visar att man inte bara är en slacker som suttit hemma senaste månaderna.

I övrigt så är kraven inte så jävla höga. Borde skärpas.
Seriöst, vem tror du orkar sitta 10h/dag ägna sig söka jobb? Kanske i början men tror du inte man tappar sugen?

Polare ringer en varm dag i juni

- Tjena, ska vi ta bärs vid medis? Jag bjussar
- Eh nä...jag har 4 timmar kvar att söka jobb, vi tar det en annan gång.

Kraven är att du redovisar ett sökt jobb per dag. Med dagens mobiler kan du ju kombinera detta med att sitta och dricka bers i solen. 10 Timmar??? skojjade hajan?
?
Citera
2014-06-12, 13:06
Medlem
ZethMalkovis avatar
[quote=ZethMalkovi|49159369]Seriöst, vem tror du orkar sitta 10h/dag ägna sig söka jobb? Kanske i början men tror du inte man tappar sugen?

Kraven är att du redovisar ett sökt jobb per dag. Med dagens mobiler kan du ju kombinera detta med att sitta och dricka bers i solen. 10 Timmar??? skojjade hajan?
?

Japp tycker jag också, de borde skärpas att vara på SFI 100 %
editdet deras söner har åstakommit, misshandel eller skadegörelse, arbetsinsatser dras givetvis av)

Skulle den summan vara mindre döms den sökande till återbetalning eller högst fängelse i två år.
Citera
2014-06-12, 13:18
Medlem
Bbobis avatar
Har man b-körkort investerar man 3.000kr i ett taxileg. Då behöver man inte gå till socialen utan jobbar som taxichaufför medan man söker nästa jobb. Kan en somalier med ig i sfi så kan du
Citera
2014-06-12, 13:20
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Har man b-körkort investerar man 3.000kr i ett taxileg. Då behöver man inte gå till socialen utan jobbar som taxichaufför medan man söker nästa jobb. Kan en somalier med ig i sfi så kan du
precis kan negern så ska väl du också kunna?
Citera
2014-06-12, 13:23
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
Seriöst, vem tror du orkar sitta 10h/dag ägna sig söka jobb? Kanske i början men tror du inte man tappar sugen?

?

Det beror pa hurdan motivation att ha en riktig inkomst man har. Om man bara bryr sig om att ha tillrackligt med pengar till att ata blodpudding och ta en bars vid medis (vad det nu ar ) sa kan man latt tappa sugen efter 20 minuter. Har man daremot som ambition att ha ett trevligt hem och inte sitta pa en svettig buss tillsammans med al-qaida sa fort man ska nagonstans sa soker man jobb tills man fatt ett. Sjalvklart tar man mat- och sovpauser.
Citera
2014-06-12, 13:26
Medlem
Citat:

?
Nu pratar jag inte om vem som orkar eller inte. Jag sa att den som vill skaffa sig ett jobb kan göra det, oavsett kompetens och meriter. Lägger man bara ner den tiden som krävs kommer man hitta ett jobb.

Jag jobbar i snitt mer än 10h/dag.
När en polare ringer mig en varm dag i juni
- Tjena, ska vi ta en bärs vid medis? Jag bjussar
- Eh nä... Jag har 4 timmar kvar att jobba, vi tar det en annan gång.

Så är verkligheten, vakna. Den som är arbetslös och klagar på att han inte lyckas fixa ett jobb bara för att han vill ta en öl vid medis (vad det nu än är för någonting) förtjänar fan inte ett jobb heller. Du ska ju inte ha det lyxigare när du är arbetslös, tvärtom.

Hade jag gått utan jobb en längre tid och försökt hitta ett jobb som är 8h/dagen hade jag suttit minst 10/h om dagen för att hitta det jobbet. Ni kan fan inte utgå från att jobben ska komma till er.
Citera
2014-06-12, 13:27
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Det beror pa hurdan motivation att ha en riktig inkomst man har. Om man bara bryr sig om att ha tillrackligt med pengar till att ata blodpudding och ta en bars vid medis (vad det nu ar ) sa kan man latt tappa sugen efter 20 minuter. Har man daremot som ambition att ha ett trevligt hem och inte sitta pa en svettig buss tillsammans med al-qaida sa fort man ska nagonstans sa soker man jobb tills man fatt ett. Sjalvklart tar man mat- och sovpauser.
så du tycker man ska söka jobb 10h per dag? Seriöst, är det inte bättre att studera då? Har man inte erfarenhet eller kompetens till jobb som ger bra lön så spelar väl det för fan ingen roll hur mycket tid man lägger ut?
Citera
2014-06-12, 13:36
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Nu pratar jag inte om vem som orkar eller inte. Jag sa att den som vill skaffa sig ett jobb kan göra det, oavsett kompetens och meriter. Lägger man bara ner den tiden som krävs kommer man hitta ett jobb.

Jag jobbar i snitt mer än 10h/dag.
När en polare ringer mig en varm dag i juni
- Tjena, ska vi ta en bärs vid medis? Jag bjussar
- Eh nä... Jag har 4 timmar kvar att jobba, vi tar det en annan gång.

Så är verkligheten, vakna. Den som är arbetslös och klagar på att han inte lyckas fixa ett jobb bara för att han vill ta en öl vid medis (vad det nu än är för någonting) förtjänar fan inte ett jobb heller. Du ska ju inte ha det lyxigare när du är arbetslös, tvärtom.

Hade jag gått utan jobb en längre tid och försökt hitta ett jobb som är 8h/dagen hade jag suttit minst 10/h om dagen för att hitta det jobbet. Ni kan fan inte utgå från att jobben ska komma till er.

med andra ord,

Du sitter hellre i ditt pojkrum och runkar? Har jag förståt dig rätt?

Om du inte haft en trygg ekonomi ifrån dina päron då?

Loser
Citera
2014-06-12, 14:33
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
så du tycker man ska söka jobb 10h per dag? Seriöst, är det inte bättre att studera då? Har man inte erfarenhet eller kompetens till jobb som ger bra lön så spelar väl det för fan ingen roll hur mycket tid man lägger ut?

Klart att det spelar roll. Sjalvklart kan du plugga om det leder till jobb, poangen ar att nar man inte har jobb sa gor man allt som kravs for att fa ett. Sen om du bor i en by dar det bara finns ett jobb per ar att soka ja da kanske det inte tar hela dan att soka det jobbet utan da far du lagga motsvarande tid pa att flytta till ett stalle med fler jobb eller att battra pa dina mojligheter att fa jobb, genom att ta d korkort eller lara dig att svetsa eller vad som helst. Ja helt seriost.
Citera
2014-06-12, 16:27
Medlem
Zelogaths avatar
Synd att du inte får några vettiga svar TS.

Självklart är det helt fel att sitta tio timmar på en stol och surfa efter jobb, där hittar man inte jobben.
Med den inställningen har man fått vanföreställningar om att Platsbanken har alla jobb.
Platsbanken har kanske 20% av alla de jobb som faktiskt finns där ute.

Men nu handlade inte tråden om hur man hittar jobb.
Står du en dag utan inkomst så kontaktar du socialförvaltningen och kommer att få en tid med en handläggare.
Vid första mötet kommer du att få blotta dig själv, vad du har gjort innan, varför du inte har några pengar, bevisa att du inte har några pengar eller åtminstone inte får tillräckligt för att uppnå sk "minimum".

Du får försörjningsstöd satt efter din information och deras bedömning.
Kravet för att du ska få dina pengar varje månad är att du ska fortsätta söka arbete, fylla i minst en lapp med sökta jobb (hur många jobb som ska stå på den varierar beroende på handläggare, plats för ca 20 jobb), samt kontoutdrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in