• 1
  • 2
2014-06-12, 10:58
Medlem
Dvargvarmes avatar
Sedan tre dagar tillbaka har vi haft besök av en lite rufsig skata som tagit sig in i huset. Barnen upptäckte den först och när jag kom springande blev det förstås ett jäkla flaxande och den sket ner golvet innan den föstes ut. Man trodde ju att den blev skrämd till att inte göra om det men bara en timme senare hittade vi den under köksbordet, även nu blev det skita och flaxa av...! Nu blev vi förstås mer försiktiga med att ha dörrar och fönster öppna,...men men, det är jättevarmt och barnen rör sig ut och in ur huset hela tiden.

Skatan verkar mest gå runt på tomten men kan dock flyga har jag märkt då jag försökt skrämma den. Men bara en stund senare är den tillbaka. När jag satt i vardagsrummet såg jag hur den kom och pickade lite på glaset till den nu stängda altandörren.

Detta känns ju både tragiskt och irriterande samtidigt. Var nyss ett skatbråk här där flera andra attackerade den här stackarn under stort väsen och skrik..

Vad har hänt med den här skatan som beter sig så annorlunda? Jag vill verkligen inte ha in den här sjuka fågeln i huset mer..
Känns som att någon (jag?) borde "ta den ur sin misär", men hur gör jag? Har inget vapen och skatan är snabb nog att undvika hårda föremål jag kastar mot den.
Senast redigerad av Dvargvarme 2014-06-12 kl. 11:01.
Citera
2014-06-12, 11:00
Bannlyst
Jag slog en supersnabb spyfluga på volley igår innan läggdags du borde kunna drämma till skatkräket med ett bollträ utan större problem.

Är du dålig på att träffa så får du väl kasta ett lakan över den först och sen gå loss, hur svårt ska det kunna vara att fånga en skata som är inomhus?
Citera
2014-06-12, 11:02
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Jag slog en supersnabb spyfluga på volley igår innan läggdags du borde kunna drämma till skatkräket med ett bollträ utan större problem.

Enda möjligheten är väl om den tar sig in igen å då blir det en jävla röra med blod och kladd inomhus..
Citera
2014-06-12, 11:05
Medlem
Skjut fanskapet med luftgevär.
Citera
2014-06-12, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Enda möjligheten är väl om den tar sig in igen å då blir det en jävla röra med blod och kladd inomhus..

Som tar max 2 minuter att torka upp. En jävla röra det är ingen björn du ska slå ihjäl

Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Skjut fanskapet med luftgevär.

Han skrev i trådstarten att han inte har några vapen.
Citera
2014-06-12, 11:08
Medlem
MisterToms avatar
Husdjur --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2014-06-12, 11:09
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Är du dålig på att träffa så får du väl kasta ett lakan över den först och sen gå loss, hur svårt ska det kunna vara att fånga en skata som är inomhus?

Rätt så bra idé faktiskt men grejen är att den blir jävligt flaxig när den blir upptäckt och vi går mot den, den flyger upp och runt i rummet, in i väggar, sabbar och välter grejer samtidigt som den tömmer tarmen över parketten och soffan...hände igår när jag skulle fånga den med bygghandskar. Den var för övrigt nyss inne igen....

Jag är rätt pricksäker med slangbella, kanske man skulle göra en ...det var länge sedan!
Citera
2014-06-12, 11:10
Medlem
Irrelevantnames avatar
Vips så fick du dig ett husdjur. Mata den och ge den all kärlek du har. Efter ett tag kanske den tom kan fungera som meddelande bud. Skator är också riktigt bra tjuvar. Den kan kirra grannens vigselring som du sedan kan panta och få ut några tusenlappar.
Du har ett gyllene läge! Ödet har fört skatan till dig.
Citera
2014-06-12, 11:15
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelevantname
Vips så fick du dig ett husdjur. Mata den och ge den all kärlek du har. Efter ett tag kanske den tom kan fungera som meddelande bud. Skator är också riktigt bra tjuvar. Den kan kirra grannens vigselring som du sedan kan panta och få ut några tusenlappar.
Du har ett gyllene läge! Ödet har fört skatan till dig.

Haha, du är inne på mina tankar...! Tänk om det är ett varsel, eller en reinkarnerad människa som vill mig något?

Bra tjuvar? Ja det är väl jag som blir bestulen i så fall...nä det är nog döden som gäller. Men är inte så lätt att slå den inomhus...hoppas just nu på villaområdets katter..
Citera
2014-06-12, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Rätt så bra idé faktiskt men grejen är att den blir jävligt flaxig när den blir upptäckt och vi går mot den, den flyger upp och runt i rummet, in i väggar, sabbar och välter grejer samtidigt som den tömmer tarmen över parketten och soffan...hände igår när jag skulle fånga den med bygghandskar. Den var för övrigt nyss inne igen....

Jag är rätt pricksäker med slangbella, kanske man skulle göra en ...det var länge sedan!

Tänkte föreslå slangbella först men mnja vetefan stor risk att du skadeskjuter stackaren, beror ju på hur närma du kommer iofs en välbyggd slangbella som drar iväg en stenkula är inte att leka med.
Citera
2014-06-12, 11:21
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Tänkte föreslå slangbella först men mnja vetefan stor risk att du skadeskjuter stackaren, beror ju på hur närma du kommer iofs en välbyggd slangbella som drar iväg en stenkula är inte att leka med.

Å andra sidan, om jag skadeskjuter den så pass att den går till marken blir ju nästa drag rätt enkelt....men nu ska jag höra om någon granne har ett luftgevär. Får man avliva en skata så här förresten?...på sin egen tomt men det är ju tättbebyggt område?...och hur är det med "jaktlagen" eller vad det kan heta? ....det blir väl inte olovlig jakt eller något annat brott?...borde ju kunna hävda nöd?..slå ihjäl ett djur som lider är väl inte brottsigt?
Citera
2014-06-12, 11:22
Medlem
Man skulle kunna skjuta skatan med en katt i slangbellan?? Med själva katten som ammo.

Pika Pika är mycket intelligenta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in