2014-06-12, 00:20
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Hej Flashback!

Har tittat runt på forumet, och inte riktigt hittat någon tråd som svarar direkt på mina frågor. Om ni hittar någon får ni gärna hänvisa dit. (Jag vet redan vad det är för bil jag vill ha, prisklass, modell, med mera).

Det är så att jag ska köpa begagnat för första gången. Och jag är skiträdd för att bli lurad. Vill alltså inte slänga en massa tusenlappar i sjön helt i onödan.

Har ni några tips, erfarenheter ni kan berätta och råd ni kan ge mig? Hur kan jag minimera risken så att jag slipper bli lurad av någon jävel som bara försöker göra sig av med något som inte riktigt är det man marknadsför, eller att de utelämnar viktig info om bilen?

Alltså riskminimering. Hur göra? Vad säger FlashBack?
Citera
2014-06-12, 00:49
Moderator
Oddballs avatar
Generella tips:

- Kolla upp bilen via Trafikverket
- Ta en Carfaxrapport på bilen
- Kolla upp ägaren
- Ta med dig någon bilkunnig när du ska provköra bilen
- Kolla vad det kostar att försäkra den innan du köper den
Citera
2014-06-12, 07:46
Medlem
Megaforces avatar
Sen om man köper av en bilhandlare så välj en som är ansluten till MRF (kolla att de verkligen är det också).

Du kan också köpa av en internetauktionsfirma typ www.kvd.se eller www.netbil.se
Dessa bilar är mer ingående redovisade när det gäller brister etc så man vet mer exakt vad man köper. Garantier (försäkring mot fel) kan köpas till när det gäller nyare bilar. Dessa auktionsbilar säljs för de priser som inköpare på begagnatbilfirmor anser dessa bilar vara värda vilket innebär att de är åtminstone 10-15.000 kr billigare än när de sen säljs av bilfirmorna.
Citera
2014-06-12, 11:09
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sen om man köper av en bilhandlare så välj en som är ansluten till MRF (kolla att de verkligen är det också).

Du kan också köpa av en internetauktionsfirma typ www.kvd.se eller www.netbil.se
Dessa bilar är mer ingående redovisade när det gäller brister etc så man vet mer exakt vad man köper. Garantier (försäkring mot fel) kan köpas till när det gäller nyare bilar. Dessa auktionsbilar säljs för de priser som inköpare på begagnatbilfirmor anser dessa bilar vara värda vilket innebär att de är åtminstone 10-15.000 kr billigare än när de sen säljs av bilfirmorna.
Det är det säkraste köpet även om man kan bli lurad även där.

En sak man ska tänka på när man köper begagnat är att säljaren säljer sin bil av någon anledning. Det är den anledningen man sedan får på köpet.
Så granska bilen, kritiskt samt ha koll på om det är en hyllvärmare. Har den varit ute på försäljning länge så är det något som är fel.
Antingen är bilen defekt eller så är priset fel.
De bilar som är ok brukar gå på en vecka. Sedan är de kalla.
Citera
2014-06-16, 02:37
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Tack för alla tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in