• 1
  • 2
2014-06-11, 21:23
Medlem
Lmnade in min Volvo V70 2003, lg bromsvtska ls vid inbromsning. Problemet fixade verkstaden. Pvg hem s skulle jag kra i en hgerkurva gasade p ganska rejlt. "Inget oljetryck stanna snarast" blinkade till, provade allts att igen att kra snabbt i en skarp hgerkurva och det blinkade till igen. Det blinkar aldrig till nr man kr "normalt" s undrar vad detta kan vara? Ska tillggas att jag krde runt fem till sex mil efter frsta "blinkningen". Fyllde p olja efter dom milen.
Citera
2014-06-11, 21:25
Medlem
toby79s avatar
Vad bra!
Det r viktigt att hlla koll p alla niver s att det inte brjar lysa lampor, men nnu mer fr att motor och andra komponenter inte ska ta skada.
Citera
2014-06-11, 21:25
Medlem
Racerfelgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roret
Lmnade in min Volvo V70 2003, lg bromsvtska ls vid inbromsning. Problemet fixade verkstaden. Pvg hem s skulle jag kra i en hgerkurva gasade p ganska rejlt. "Inget oljetryck stanna snarast" blinkade till, provade allts att igen att kra snabbt i en skarp hgerkurva och det blinkade till igen. Det blinkar aldrig till nr man kr "normalt" s undrar vad detta kan vara? Ska tillggas att jag krde runt fem till sex mil efter frsta "blinkningen". Fyllde p olja efter dom milen.

Om oljenivn i motorn r lg s kan det bli p det viset. Oljan dras upp mot motorns insida och oljepumpen suger luft.
Citera
2014-06-11, 21:32
Medlem
Strychnos avatar
Kanske en glappande kabel till givare som rr p sig pga
centrifugalkraften nr du svnger.
Eller fr lite olja i motorn, tryckfall pga innan sagda centrifugalkraft.

Finns skerligen flera saker man kan antaga.
Citera
2014-06-11, 21:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerfelgen
Om oljenivn i motorn r lg s kan det bli p det viset. Oljan dras upp mot motorns insida och oljepumpen suger luft.
Dessutom ltt att kontrollera med oljestickan.
Citera
2014-06-11, 22:04
Medlem
Var ute och testade nu ett tag efter jag fyllt p olja. Drog p som bara t helvete i tv skarpa hgerkurvor, varningstexten blinkade inte till nu!
Citera
2014-06-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roret
Var ute och testade nu ett tag efter jag fyllt p olja. Drog p som bara t helvete i tv skarpa hgerkurvor, varningstexten blinkade inte till nu!

Har du kollat nivn med oljestickan?
Citera
2014-06-11, 22:10
Medlem
Ja, det ser bra ut p stickan!
Citera
2014-06-12, 00:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kolla du oljenivn innan du fyllde p? och kolla nu nivn med jmna mellanrum ifall motorn brjat dricka olja, skadar inte att ha en 1l flaska i bagagen.
Citera
2014-06-12, 07:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerfelgen

Vissa dyrare modeller har ven ven oljenivgivare som meddelar att oljenivn r fr lg innan det gr s lngt att man fr meddelandet om inget oljetryck.
Citera
2014-06-12, 14:20
Medlem
P55s avatar
Jag fr en viss knsla av att Roret bara kr och kr utan att lgga ned ngon minut ett par gnger i veckan fr att kolla olje- och andra vtskeniver! Bilen han har r ju trots allt ngra r gammal och det vore inte konstigt om det gick t lite vtskor.

Riktigt slarvigt, men det straffar sig i lngden!

De flesta bilar har sen rtt mnga r varningssystem som sger till nr det r lga niver, och det r ju bra, men litet tid kan man ju gna p det som r det dyraste man har, frutom huset, hunden och krringen, i rtt ordning...

Roret: Se till din bil lite bttre, lycka till.
Citera
2014-06-12, 15:24
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Bilen han har r ju trots allt ngra r gammal och det vore inte konstigt om det gick t lite vtskor.

Va? ldern p en bil har inget med eventuell vtsketgng, en bil ska vara tt p alla vtskor oavsett lder.
Visserligen s var detta sllsynt p 70-talet men det r ju 35 r sen nu. Jag skulle bli skogstokig om en bil ens smdroppade en enda vtska idag!

Om man fr en varning STANNA NU s ska man givetvis gra det och genast underska saken och inte tro att felet frsvinner av sig sjlv. Det finns ett skl till att biltillverkaren lagt in en s pass skarp varning.
I detta fall verkar oljenivn i motorn varit lg och det r ju mrkligt att detta intrffar nr den har varit p service fr nt som inte har med motorn att gra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in