Citat:
Ursprungligen postat av
Napi
Därför att du är historiskt ekonomiskt opålitlig. Anmärkningen sitter för att andra inte ska behöva råka ut för folk som inte betalar för sig. Dock kan det tänkas att det sitter lite för länge, hade räckt med 1år efter avbetalad skuld. Anmärkningen funkar lite som en period där du får bevisa att du kan sköta din ekonomi.
3 år är en grymt lång tid, man blir grymt begränsad här i livet tack vara den där skiten!
I mitt fall så hamnade jag hos kfm pga radiotjänst då dom skickade en faktura var på mig och min sambo i några månader och dom skickade mig raka vägen till kfm. Då radiotjänst är statligt ägt så blir det inget betalningsföreläggande utan man får pricken direkt utan varning. Jag har försökt med rättelser utan resultat.
Jag skulle kunna förstå att pricken sitter kvar i 3 år för någon som haft skulder över 50.000:- + men för en som har/haft skulder på säg 5000 kronor borde inte behöva ha en prick i 3 år eller?
I Norge försvinner pricken direkt skulden är betald och det fungerar fint för dom! Varför skulle det inte göra det i Sverige?