• 1
  • 2
2014-06-11, 16:32
Medlem
Fick just höra att det är nya regler om betalningsanmärkningar och att pricken försvinner direkt man betalar skulden ?

Stämmer det eller finns det inga nya regler om det?
Citera
2014-06-11, 16:47
Medlem
Eeries avatar
Inga nya regler så vitt jag känenr till.

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
Citera
2014-06-11, 16:47
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneBlues
Fick just höra att det är nya regler om betalningsanmärkningar och att pricken försvinner direkt man betalar skulden ?

Stämmer det eller finns det inga nya regler om det?
KFM skriver inget på sin pressida så förmodligen skitsnack.
http://kronofogden.se/27433.html
Citera
2014-06-11, 16:51
Bannlyst
Jag fattar inte syftet bakom hela grejen. Varför blir man inte av med skiten om man betalar av skulden. Enligt mig helt ologiskt.
Citera
2014-06-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Inga nya regler så vitt jag känenr till.

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
KFM skriver inget på sin pressida så förmodligen skitsnack.
http://kronofogden.se/27433.html

Det var ju skit! Hoppades verkligen det skulle vara så!
Är det bara jag som tycker det är helsjukt att man ska ha en betalningsanmärkning i tre års tid efter man betalat allt?

I Norge är du prickfri direkt du betalat skulden!
Citera
2014-06-11, 16:54
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Jag fattar inte syftet bakom hela grejen. Varför blir man inte av med skiten om man betalar av skulden. Enligt mig helt ologiskt.
Därför att du är historiskt ekonomiskt opålitlig. Anmärkningen sitter för att andra inte ska behöva råka ut för folk som inte betalar för sig. Dock kan det tänkas att det sitter lite för länge, hade räckt med 1år efter avbetalad skuld. Anmärkningen funkar lite som en period där du får bevisa att du kan sköta din ekonomi.
Citera
2014-06-11, 16:55
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:

Knappast ologiskt, vem vill utsätta sig för att låna ut pengar till folk som inte vill/ klarar av att betala för sig. Givetvis så ska det synas att personerna i fråga är opålitliga.
Citera
2014-06-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Därför att du är historiskt ekonomiskt opålitlig. Anmärkningen sitter för att andra inte ska behöva råka ut för folk som inte betalar för sig. Dock kan det tänkas att det sitter lite för länge, hade räckt med 1år efter avbetalad skuld. Anmärkningen funkar lite som en period där du får bevisa att du kan sköta din ekonomi.

3 år är en grymt lång tid, man blir grymt begränsad här i livet tack vara den där skiten!
I mitt fall så hamnade jag hos kfm pga radiotjänst då dom skickade en faktura var på mig och min sambo i några månader och dom skickade mig raka vägen till kfm. Då radiotjänst är statligt ägt så blir det inget betalningsföreläggande utan man får pricken direkt utan varning. Jag har försökt med rättelser utan resultat.

Jag skulle kunna förstå att pricken sitter kvar i 3 år för någon som haft skulder över 50.000:- + men för en som har/haft skulder på säg 5000 kronor borde inte behöva ha en prick i 3 år eller?

I Norge försvinner pricken direkt skulden är betald och det fungerar fint för dom! Varför skulle det inte göra det i Sverige?
Citera
2014-06-11, 17:14
Medlem
Brain-Levels avatar
Frågan är väl mer vem klarar av att få en betalningsanmärkning. Folk är dumma i huvudet.
Citera
2014-10-25, 19:20
Medlem
Ratis avatar
Citat:

Håller med. Det är ju skillnad på om man har fått en enda lite betalningsanmärkning eller om man är helt okapabel till att sköta sin ekonomi och har massor med skulder. Men i båda fallen är ändå straffet det samma. Känns märkligt.
Citera
2014-10-26, 14:03
Bannlyst
Det är hur enkelt som helst o slippa anmärkning det är bara o betala.
Citera
2014-10-26, 16:03
Medlem
sucuks avatar
Dels är det bara att betala så slipper man problemet och dessutom är den första anmärkningen dold förutsatt att man inte orsakar någon mer under de kommande 3 åren, dvs man måste vara riktigt fucked up innan betalningsanmärkningar syns vid kreditkontroll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in