2014-06-11, 16:16
Medlem
DrRockzos avatar
Hej!

Sitter idag med ett bostadslån på en bank. När vi tecknade lånet var det ett villkor från banken att vi skulle teckna deras hemförsäkring för att vi skulle få den ränta vi hade kommit överensom.

Nu är det så att vi är missnöjda med banken i flera avseenden och tänkte byta bank så fort tillfälle ges (tyvärr har vi lånet med bunden räntan i ett par år och vi vill ju inte betala ränteskillnadsersättning på flera tiotusentalskronor).

Det jag funderade på är om vi skulle kunna byta till en annan bättre/billigare hemförsäkring utan att det påverkar den ränta vi har nu eller har banken rätt att höja räntan om vi avslutar försäkringen? Vi har haft den i drygt ett år. Någon som har någon erfarenhet?
Citera
2014-06-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Hej!

Sitter idag med ett bostadslån på en bank. När vi tecknade lånet var det ett villkor från banken att vi skulle teckna deras hemförsäkring för att vi skulle få den ränta vi hade kommit överensom.

Nu är det så att vi är missnöjda med banken i flera avseenden och tänkte byta bank så fort tillfälle ges (tyvärr har vi lånet med bunden räntan i ett par år och vi vill ju inte betala ränteskillnadsersättning på flera tiotusentalskronor).

Det jag funderade på är om vi skulle kunna byta till en annan bättre/billigare hemförsäkring utan att det påverkar den ränta vi har nu eller har banken rätt att höja räntan om vi avslutar försäkringen? Vi har haft den i drygt ett år. Någon som har någon erfarenhet?

några råd:

1. bind aldrig räntan.

2. en hemförsäkring tecknar man hos ett försäkringsbolag, inte hos en bank.
Citera
2014-06-14, 07:30
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo

Vad står det i avtalet?
Citera
2014-06-14, 09:46
Medlem
Isnatts avatar
Banker brukar försöka sälja på en försäkringar för att man ska få 0.10% ränterabatt på lånet.
Att försäkringen kanske är mycket sämre och dyrare berättar dom inte. När det gäller just försäkringar så är dom inte ett dugg bättre än blattar som står vid papp-kontor i köpcentrum och försöker få en att teckna mobilabb.

Hur mycket ränterabatt fick ni då ni tecknade försäkringen?
När jag var hos banken i våras skulle jag få 0,10% och när jag kollade upp försäkringen så var den 70:- dyrare/månad, högre självrisk, 500 000:- lägre för lösöret om nåt skulle hända. En för mig usel affär om jag tecknat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in