• 1
  • 2
2014-06-11, 07:35
Medlem
Xombies avatar
Har precis köpt en ny stationär (begagnad) och stoppat i lite nya grejjer i den, men nu har jag lite funderingar kring mina CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB)

I CPU-Z så står det följande:

http://cdn.imghack.se/images/4cf72c0...e5c20d6e9a.jpg

Min första fråga är, vad är JEDEC #1,2,3?

Går dessa minnen i 800Mhz? (Har läst att DDR2 = 2x hastigheten) så stämmer det om det står 400Mhz?

Har ställt in i BIOS att alla RAM minnen ska köras på 800Mhz också för att prova, inget ändrades i CPU-Z när jag ändrade från Auto > 800Mhz.
Borde jag ändra tillbaka till Auto?

Tacksam för alla svar!
Citera
2014-06-11, 08:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
Min första fråga är, vad är JEDEC #1,2,3?
Inställningar som finns lagrade i minnena för olika hastigheter.

Citat:
Går dessa minnen i 800Mhz? (Har läst att DDR2 = 2x hastigheten) så stämmer det om det står 400Mhz?
ddr = Double Data Rate, 800mhz kallas ibland för virtuell hastighet.
Citera
2014-06-11, 08:16
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inställningar som finns lagrade i minnena för olika hastigheter.

ddr = Double Data Rate, 800mhz kallas ibland för virtuell hastighet.

Ok, inställningarna i minnet finns det 3 av på samsung minnet men bara 2 på corsair minnena, kan det orsaka problem?

Kör nu memtest86+ på den stationära för att kolla att alla minnen mår bra, där står det att minnena går i 401Mhz (802Mhz)

Också, vad innebär DC mode symetric?
Senast redigerad av Xombie 2014-06-11 kl. 08:20.
Citera
2014-06-11, 11:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ok, inställningarna i minnet finns det 3 av på samsung minnet men bara 2 på corsair minnena, kan det orsaka problem?

Kör nu memtest86+ på den stationära för att kolla att alla minnen mår bra, där står det att minnena går i 401Mhz (802Mhz)

Också, vad innebär DC mode symetric?

Dual Channel = DC. Du har två minnesbanker som processorn turas om att läsa från. Symmetric gissar jag på betyder att du har lika mycket RAM i båda bankerna vilket ju är bra.
Citera
2014-06-11, 12:39
Medlem
Boggas avatar
http://www.computerforum.com/196379-...tric-mode.html
Citera
2014-06-11, 14:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Symmetric gissar jag på betyder att du har lika mycket RAM i båda bankerna vilket ju är bra.
Titta på bilden i startinlägget, tycker det ser ut som ts kör 3x2048MB minnen så antingen 2 banker med 2GB+4GB eller 3 banker med 2GB+2GB+2GB.
Citera
2014-06-12, 00:30
Medlem
Xombies avatar
Det är 2+2+2gb och syns i bilderna för varje separat minne (se första inlägget)

Läste på lite på sweclockers FAQ för överklockning och fick en lite bättre bild av det hela då.

Dock skulle jag behöva lite andra råd och tips om bland annat kylningen.

Min CPU går just nu upp i ca 66-70 grader vid max load i orthos efter bara några minuter, detta kommer inte hålla då jag ska sätta in en quad core sen istället och överklocka denna lite, jag antar att jag borde köpa en ny processorkylare? (orignalkylare sitter i nu)

Här kommer specs:

Chassi (Okänt mid tower chassi, 5 fläktar 4x120mm + 1x140mm)
Moderkort: Asus P5E Deluxe (Har flashat BIOS till senaste)
Processor: Intel core 2 Duo E5300 2,6GHz (Kommer bytas ut mot en Intel Core 2 Quad Q9550)
Processorkylare: Intel Orginal
Ram: 6gb DDR2 800Mhz (2x2gb Corsair + 1x2gb Samsung)
Grafikkort: (Geforce 9600GT, Temporärt) Kommer i ett ASUS Geforce GTX 580 Direct CUII på fredag.
PSU: (430W Tillfälligt) Kommer i ett Aerocool Templarius Imperator 850W 80 Plus Silver på fredag.

En fundering jag har är hur skulle ni ha satt fläktarna? Just nu har jag följande:

2x120mm fläktar på framsidan längst ner (med gröna LED för syns skull (Utblås)
1x120mm bakom högst upp (Utblås)
1x140mm högst upp längst bak (Utblås)
1x120mm på sidan (insug, blåser direkt på grafikkortet)

Borde jag ha mer insug eller räcker en gammal 120mm fläkt där? Det borde väl ändå vara viktigare att få ut varmluften?
Senast redigerad av Xombie 2014-06-12 kl. 00:45.
Citera
2014-06-12, 00:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
En fundering jag har är hur skulle ni ha satt fläktarna? Just nu har jag följande:
Tror problemet för dig är 2 saker, dålig processorkylare och dåligt flöde i chassi't.

Det spelar ingen roll om du har ett chassi med 200 fläktar, är flödet fel kan varma "fickor" finnas i chassi´t, se till att insug och utsug får luften att röra sig i hela chassi´t.

Jag hade det problemet i ett chassi(antec sonata), främre delen som hårddiskarna satt i hade dåligt luftflöde så hårddiskarna blev mer än 50grader varma vid lite belastning, jag satte en 120mm fläkt i chassi't som drog luft runt hårddiskarna och bakåt i chassi't, direkt sjönk temperaturen på hårddiskarna till ~40grader.
Flödet i nedre delen av chassi´t va inte optimalt så grafikkortsfläkten hade en tendens att vifta runt samma luft, jag sket i det för temperaturen va inget problem men efter att jag hade satt in 120mm fläkten kunde jag se att grafikkortstemperaturen hade minskat något.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-06-12 kl. 00:51.
Citera
2014-06-12, 00:56
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tror problemet för dig är 2 saker, dålig processorkylare och dåligt flöde i chassi't.

Det spelar ingen roll om du har ett chassi med 200 fläktar, är flödet fel kan varma "fickor" finnas i chassi´t, se till att insug och utsug får luften att röra sig i hela chassi´t.

Jag hade det problemet i ett chassi(antec sonata), främre delen som hårddiskarna satt i hade dåligt luftflöde så hårddiskarna blev mer än 50grader varma vid lite belastning, jag satte en 120mm fläkt i chassi't som drog luft runt hårddiskarna och bakåt i chassi't, direkt sjönk temperaturen på hårddiskarna till ~40grader.
Flödet i nedre delen av chassi´t va inte optimalt så grafikkortsfläkten hade en tendens att vifta runt samma luft, jag sket i det för temperaturen va inget problem men efter att jag hade satt in 120mm fläkten kunde jag se att grafikkortstemperaturen hade minskat något.

Ok, så vore det kanske bättre att ha 2 insug på framsidan och sedan 2 eller 3 utsug baktill? 140mm fläkten som sitter på toppsidan är iaf starkast, de andra är nog av aningen sämre kvalitet.

Men med 2 fram som suger/blåser in luft mellan hårddiskarna och sedan 3 som suger ut luften både uppe bak och på sidan, det kanske blir mer effektivt? Eller borde sidofläkten blåsa innåt så att den blåser på moderkort/grafikkort?
Tror att det blir sämre luftflöde om sidofläkten suger in luft i datorn.. aja får klura vidare på det.

Ang processorkylare så har jag funderat på denna
http://www.inet.se/produkt/6909306/s...one-argon-ar01

Någon som har några erfarenheter av den? Hur krångligt är det att sätta i en processorkylare?
Senast redigerad av Xombie 2014-06-12 kl. 01:02.
Citera
2014-06-12, 01:17
Medlem
Boggas avatar
Varför så overkill i watten och varför köper du Aerocool? Hittar ingen review från nån pålitlig källa... däremot mycket snack om att folk inte skulle rekommendera det.

http://www.tomshardware.co.uk/answer.../psu-good.html

http://www.overclockers.com/forums/s...d.php?t=737482

Ett vettigt agg på 850W kostar som oftast 1200kr+

http://www.inet.se/produkt/6909975/e...0-gold-modular <-- fick utmärkt på sweclockers review och räcker och blir över för dig. Kan dessutom ta med det till nästa dator

Angående kylaren så ska den vara helt ok. Har själv inte testat den, har gått på andra kylare här hemma. Så gällande monteringen kan jag inte uttala mig. Vissa är pillriga medans vissa är jätteenkla. Noctua NH-U12P SE var otroligt lätt medans CM 212+ är pillrig och dryg (dock ej svår).
Senast redigerad av Bogga 2014-06-12 kl. 01:21.
Citera
2014-06-12, 01:37
Medlem
Xombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Varför så overkill i watten och varför köper du Aerocool? Hittar ingen review från nån pålitlig källa... däremot mycket snack om att folk inte skulle rekommendera det.

http://www.tomshardware.co.uk/answer.../psu-good.html

http://www.overclockers.com/forums/s...d.php?t=737482

Ett vettigt agg på 850W kostar som oftast 1200kr+

http://www.inet.se/produkt/6909975/e...0-gold-modular <-- fick utmärkt på sweclockers review och räcker och blir över för dig. Kan dessutom ta med det till nästa dator

Angående kylaren så ska den vara helt ok. Har själv inte testat den, har gått på andra kylare här hemma. Så gällande monteringen kan jag inte uttala mig. Vissa är pillriga medans vissa är jätteenkla. Noctua NH-U12P SE var otroligt lätt medans CM 212+ är pillrig och dryg (dock ej svår).

Till att börja med så är detta ett "budget projekt" så alla delar utom Corsair RAM-minnena är köpta på blocket, så jag fick välja lite efter utbud och pris för stunden. 500kr för 850W lät mer rimligt då jag inte vill slänga ut några enorma summor pengar på denna dator.
Citera
2014-06-12, 01:57
Medlem
Xombies avatar
Jag har en till fråga, hur pass prisvärd är min dator?
Totalt så har jag köpt följande:

24" acer LCD skärm - 300kr
Stationär dator (inkl moderkort, samsumg minnet, ett GTX 550Ti som jag gav bort och 430W PSUn och 2 fläktar) - 1000kr
GTX 580 Direct CU II + Corsair Carbide 500R Vit - 1000kr (Chassit gav jag också bort)
Fläktar 2x120mm LED = 120kr
Ram 2x2gb Corsair DDR2 = 700kr
PSU Aerocool Templarius Imperator 850W 80 Plus Silver - 500kr

Totalt: 3620kr har jag lagt ut i dagsläget.

Vad jag tänkt köpa till nu är en intel core 2 quad Q9950 + processorkylaren, detta kommer gå på ca 1000kr

Totalt blir det 4620kr, är denna hårdvara värd priset som jag har gett för den?
Senast redigerad av Xombie 2014-06-12 kl. 01:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in