2015-11-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21825419.ab

"Årjängs kommun stänger badhuset för asylsökande i en vecka. Låg simkunnighet och bristande respekt för badreglerna gör att säkerheten inte kan upprätthållas, säger ansvarig tjänsteman på kommunen."

Rätt eller diskriminering?

Rätt så klart. Man kan inte kasta sig i en badbassäng om man inte kan simma och tro att man ska flyta ändå.

Citat:
Enligt Lindström är simkunnigheten generellt mycket sämre bland de asylsökande jämfört med andra besökare, och deras respekt för säkerhetsregler måste bli bättre.

– Vi måste få ut information om att det är farligt. Det är med omtanke om både personalen och de asylsökande, säger han till TT.

Under den tid som badstoppet gäller ska personal på badhuset och asylboendena informera de asylsökande om säkerhet.
Citera
2015-11-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Rätt givetvis. Kan du inte köra bil så kör du inte bil. Kan du inte gå på balanslina så låter du bli. Kan du inte simma så håller du dig borta från vattnet istället för att hoppa i med risk för drunkningsolyckor som sedan kommunen i värsta fall blir skuldbelagda för.

Träning ger färdighet. Dom får väl hålla simkurser, antar jag.

Ja, det vore samma sak, visst är det diskriminerande att inte få köra bil när man inte har körkort.
Det är livsfarligt.
Citera
2015-11-24, 19:18
Medlem
sommarlovs avatar
Underbart!
Synd att man inte bor där, så man kan återuppta simmandet, något jag slutade med då alltför många besökare inte skötte sin hygien
Citera
2015-11-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21825419.ab

"Årjängs kommun stänger badhuset för asylsökande i en vecka. Låg simkunnighet och bristande respekt för badreglerna gör att säkerheten inte kan upprätthållas, säger ansvarig tjänsteman på kommunen."

Rätt eller diskriminering?

En hårig rövhål gör saken knappt lätt hygieniskt sätt för övriga badare...

Jag gissar att saneringskostnader lär tillkomma.

Apropå saneringskostnader, hur många av flyktingar som anländer i Sverige undersöks för tuberkulos och annat skit?
Citera
2015-11-24, 19:45
Medlem
Bra. De duschar inte innan de går i basängen. De skiter i om man förklarar hygien för dem. Porta dem.
Citera
2015-11-24, 19:55
Medlem
LokoJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
En hårig rövhål gör saken knappt lätt hygieniskt sätt för övriga badare...

Jag gissar att saneringskostnader lär tillkomma.

Apropå saneringskostnader, hur många av flyktingar som anländer i Sverige undersöks för tuberkulos och annat skit?

De Ungerska myndigheterna testade 100.000 illegala migranter under sommaren 2015. Man hittade 56 fall av Hepatit B, 33 fall av syfilis och 11 fall av HIV. Sverige väntas ta emot mellan 150.000 och 180.000 i år. Do the math.
Citera
2015-11-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
– Det har varit många drunkningstillbud och det här var det allvarligaste. Han upptäcktes på 3,5 meters djup. Personalen gjorde precis enligt rutinerna och personen klarade sig bra, säger Owe Lindström, chef för medborgarservice och ansvarig för Årjängs simhall.
"Har inte respekten för vattnet"
Efter det har han tillsammans med de två asylboendena i kommunen bestämt att ingen asylsökande får besöka simhallen den här veckan, vilket Nya Wermlands-Tidningen tidigare skrivit om.
I Årjäng bor det, enligt Owe Lindström, omkring 360 människor som söker asyl.
– Många besöker simhallen och tycker det är jättetrevligt, det tycker vi också. Men de är bevisligen inte vana vid simhallar och har inte respekten för vattnet som vi andra har på grund av den ovanan. De hoppar ut på djupet utan att kunna simma, säger Owe Lindström och fortsätter:

http://www.expressen.se/gt/alla-asyl...ran-simhallen/

Att många invandrare ställer till det i badhus har många klagat på.,
Likaså att det är i majoritet av de som drunknar på sommaren.
Ska de kanske förbjudas att vistas i simhallar överallt?

Detta handlar alltså om en knapp vecka vilket varken framgår av rubrik eller trådstart. Populism.

"Owe Lindström hoppas att kunna öppna simhallen för alla igen nästa vecka.
Fram till dess ska man skapa en säkrare miljö i och omkring badet.
– Under den här tiden håller vi på och ta fram broschyrmaterial som vänder sig direkt till den asylsökande, som kommer att översättas till de aktuella språken. Får jag klartecken från asylboendena att de nått ut kommer vi öppna igen på måndag, säger Owe Lindström."
Citera
2015-11-24, 20:31
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Detta handlar alltså om en knapp vecka vilket varken framgår av rubrik eller trådstart. Populism.

"Owe Lindström hoppas att kunna öppna simhallen för alla igen nästa vecka.
Fram till dess ska man skapa en säkrare miljö i och omkring badet.
– Under den här tiden håller vi på och ta fram broschyrmaterial som vänder sig direkt till den asylsökande, som kommer att översättas till de aktuella språken. Får jag klartecken från asylboendena att de nått ut kommer vi öppna igen på måndag, säger Owe Lindström."

Eller en förhoppning om att det blir permanent?
Citera
2015-11-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Underbart!
Synd att man inte bor där, så man kan återuppta simmandet, något jag slutade med då alltför många besökare inte skötte sin hygien

Ska du återuppta simmandet i fem dagar?

På måndag kommer de att öppna för alla igen enligt artikeln.
Citera
2015-11-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Eller en förhoppning om att det blir permanent?

Permanent är sannolikt mot lagstiftningen. Man kan knappast stänga ute vissa grupper.
Citera
2015-11-24, 20:51
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Var på äventyrslandet i Halmstad. Stod i lön för en attraktion. Väntat i 15min sen är det en utlänning längstfram som plockar in hela sin familj före alla i kön.. Blev att vänta mer..

Skulle åka en annan karusell, i kön stog det barn och skrek som satan och bankade på gallret och ville in, sjukt irriterande.

Var med min dotter som är 2 vid de minstas pool, där i satt det stora feta och påklädda även om det var förbjudet utlänningar. Den poolen är ju extra uppvärmd så :/

Unga utlänningar som tränger sig före på vattenrutschkanor,... Vad ska man göra

Sorligt.

Ska till Liseberg nästa år, hoppas det inte blir den sista.

Jävla konflikträdda svensk. Ryt ifrån och be de stå i kö som alla andra! Vad fan är felet på dej?
Citera
2015-11-24, 20:59
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Ska du återuppta simmandet i fem dagar?

På måndag kommer de att öppna för alla igen enligt artikeln.
Tråkigt, men man kan visa sig och berätta varför man är där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in