2014-06-10, 20:03
Medlem
vargvids avatar
Jag och våran trummis har verkligen noll koll på de e-trummor som finns där ute.

Men va skulle ni rekommendera för e-trummor som det fungerar att köra dubbelpedal på?
Vi har kollat igenom Thomann men där står det inget vettigt, och google kan slänga sig i sjön när det kommer till den frågan.

Flashbacks e-trum-experter, va skulle ni rekommendera som är hyffsat billigt och kan köra dubbelpedal?
Vi ska ha det till inspelning.
Citera
2014-06-10, 20:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Precis vilket trumset som helst som har fäste för enkelpedal ska fungera med dubbelpedal då det är precis samma klämfäste. Dock får man vara beredd på att det inte alls är samma känsla som akustiska även om det är ett halvdyrt.
Har själv ett Roland TD-8 som jag gav 11k för begagnat ändå inte är riktigt nöjd med. Har dock spelat på deras dyraste i TD-serien och det var GUDOMLIGT.
Citera
2014-06-10, 20:25
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Precis vilket trumset som helst som har fäste för enkelpedal ska fungera med dubbelpedal då det är precis samma klämfäste. Dock får man vara beredd på att det inte alls är samma känsla som akustiska även om det är ett halvdyrt.
Har själv ett Roland TD-8 som jag gav 11k för begagnat ändå inte är riktigt nöjd med. Har dock spelat på deras dyraste i TD-serien och det var GUDOMLIGT.

Mja, av enligt våran trummis erfarenhet av ett gammalt e-trum sett så är det bara speciella kaggar som klarar av dubbelpedalen, annars plockar den inte upp som den ska.

Samma känsla kvittar, det är han som ska spela på det och han struntar i sånt.

Jag kollade på TD serien och 11 lök är väl lite att ta i. Budgeten ligger runt 3-6 papp. Det behöver inte vara superprylar men ändå acceptabla saker.
Senast redigerad av vargvid 2014-06-10 kl. 20:49.
Citera
2014-06-17, 10:35
Medlem
Gingers avatar
Bara så du vet är ju en trummaskin mycket billigare än E-trummor och en dubbelpedal...
Citera
2014-06-26, 19:13
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Bara så du vet är ju en trummaskin mycket billigare än E-trummor och en dubbelpedal...

Klart, men nu så ska vi ha ett trumset som vi lätt kan koppla in till datorn för att kunna spela in och kunna öva hemma som inte får grannarna att klaga.
Citera
2014-06-26, 20:36
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Klart, men nu så ska vi ha ett trumset som vi lätt kan koppla in till datorn för att kunna spela in och kunna öva hemma som inte får grannarna att klaga.

Absolut är det mycket bättre för grannen med ett elektroniskt trumset.
Men tänk på att en trummaskin:
*Alltid håller takten perfekt
*Alltid kommer i tid till repövningar
*Behöver ingen lön eller öl
o.s.v...
Citera
2014-06-27, 00:31
Medlem
Det är väl inte krångligare än att koppla in en extra baskaggeplatta och sedan lira som om du hade en dubbelkagge, istället för dubbelpedal på enkelkagge. Förutsätter ju förvisso kanske att man har två singelpedaler eller en flexibel dubbelpedal.

Jag körde på ett Yamaha DTX-plorer eller vad fan det hette. 3-4 tusen; eltrummornas motsvarighet till Volvo V70. Pålitligt, 3 av 5, mellanmjölk. Dugligt. Helt okej modul också. Lattjade aldrig med MIDI-utgångarna och drog in i datorn så där håller jag käft. Hårdvarumässigt är det gediget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in