Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-15, 03:37
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibgms
och till den andra kurdiska idioten zanawa eller vad fan han heter, så är det oerhört skrattretande hur den idioten tror att syrien kommer att låta kurder dra en pipeline genom syrien. är du dum i huvudet eller? fattar du inte att ryssland i princip bara skyddat syrien i fn eftersom att syrien inte låter qatar dra sina pipelines genom syrien och således göra väst oberoende av rysk olja/gas? och du tror nu att syrien kommer låta KURDER av alla folkslag i världen ta en pipeline genom syrien?

Den här horungen "ibgms" tror att han är smart Bråket om Qatar-Jordan-Syria-Turkey-gaspiplinen handlar om GAS, INTE OLJA ( x1000). Dessutom finns det fler rutter för gasen till europa (genom Kuwait och Irak). En oljeledning genom Syrien hade suttit jävligt bra, och hade i princip legat i allas intresse. Det hotar inte Ryssarnas intressen överhuvudtaget att dra oljeledning genom Syrien. Här är en bild på en oljeledning som byggdes redan för 60 år sen.

Edit: Säg till ifall du vill att pappa ska förklara för dig vad skillnaden mellan att transportera gas och olja är!
Senast redigerad av zinava 2014-06-15 kl. 04:36.
Citera
2014-06-15, 03:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
Angående Iran grejen så lär det -ALDRIG- hände, det bästa dom kan komma med är KANSKE några bilbombningar men då får dom ett par shahab-3 eller liknande uppkörda i röven. Iran är inte ett arabiskt land vilket gör allting omöjligt för ISIS eller liknande att ta sig in i och dessutom så tvivlar jag starkt på att ens 0.00001% av Irans befolkning skulle stödja ISIS så hela befolkningen lär vara emot dom. Det är just det som är Irans starkaste sida, det hade varit väldigt lätt att identifiera ISIS snubbarna i Iran till skillnad från Syrien/Irak där dom har en viss stöd hos befolkningen genom att dom antingen gillar ISIS eller fruktar dom. Så tack och lov så är jag 110% säker på att mitt hemland lär vara trygg ifrån dom. Jag föreslår
http://www.iranmilitaryforum.net/military-conflicts/?PHPSESSID=837dd9b88ed5044b24f671644c5e3081

för er som vill ha lite mer insikt i hur Irans politik ser ut angående Irak och hur dom agerar. En komisk grej jag tycker är, för hur mkt än man hör om hur folk brukar säga att Iran lägger alltid i sig i just såna här konflikter så är det ända man får läsa där att folk inte alls är nöjda med hur mycket Iran tillför i såna här situationer och vill mer än GÄRNA se betydligt mer boots on the ground. Folket vill hjälpa, det är upp till ledaren/ledarna att se till så dom får "godkännande" om man säger så. Däremot så är det en del Basij som redan tagit sig dit samt en del från Qods.

Edit: Iran’s President Hassan Rouhani has dismissed reports about the deployment of Iranian forces in Iraq, but expressed Tehran’s preparedness to provide any help upon Baghdad’s request to fight the Takfiri militants. Det togs från sidan jag länka till tidigare, vet inte om någon redan tagit upp detta? Så som jag uppfattar det så menas det att man inte riktigt skickat in något alltför stort men så fort Irak ber om det så får dom det. Sen är jag däremot inte riktigt säkert, Irans politiker för tillfället verkar använda sig av lite gåtor gällande Irak och man har inte riktigt fått ett bra svar till vad som lär ske.

Inte ens för att destabilisera Iran? Det är osannolikt att shiia Iran ska hänga på sunni isis men om Isis är tillräckligt starka och med rätt backup kan de göra livet surt för västa Iran.. Abadan, Bandar Abbas och Shiraz...
Citera
2014-06-15, 03:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nomorewarffs
Inte ens för att destabilisera Iran? Det är osannolikt att shiia Iran ska hänga på sunni isis men om Isis är tillräckligt starka och med rätt backup kan de göra livet surt för västa Iran.. Abadan, Bandar Abbas och Shiraz...

Då får man definiera lite vad destabilisering betyder, menar du Syrien typ så absolut inte men jo jag nämnde möjligtvis nån bilbomb osv men ingenting som skulle få Iran till att börja tänka om, snarare en ursäkt till att för en gångs skull kunna sätta in 110% och krossa ISIS. ISIS är starka som du nämnde men bara jämfört med vad dom är, dom är inte t.ex Hezbollah-klass, dom är en terroristgrupp som mördar precis VEM SOM HELST och folk fruktar dom, det är inte som om dom är elitsoldater, dom har knappast samma tillgång till teknologi som ett land som Iran. Sen får du även tänka på att väldigt få folk inom Islam ser ISIS som sunni-muslimer, så i Irans ögon eller i dom flestas ögon för den delen så hade det aldrig varit: Iran massakrerar sunni muslimer
Det hade varit: Iran massakrerar den brutala terroristgruppen ISIS

Och just den rubriken har ISIS skapat för sig själva med deras värdelösa äckliga 1 timmes promovideos, ingen kan förneka vad dom är och den som dödar dom åker bara upp 1 plus poäng. Oavsett vem det är.
Citera
2014-06-15, 07:33
Medlem
Jag älskar att Rouhani på sin twitter frågar sig vem som finansierar ISIS, och indirekt pekar ut väst.

https://twitter.com/HassanRouhani/status/477714731730747392
Citera
2014-06-15, 07:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Jag älskar att Rouhani på sin twitter frågar sig vem som finansierar ISIS, och indirekt pekar ut väst.

https://twitter.com/HassanRouhani/status/477714731730747392

Väst stöder, i alla fall indirekt, ISIS då pengar diverse resurser till sk. "moderata islamistiska grupper" i Syrien hamnar i ISIS händer, (om inte annat när dessa sk. "moderata islamistiska grupper" oundvikligen radikaliseras och får samma grundideologi som ISIS). Men framför allt så går stöd och oljepengar som KSA får ifrån väst direkt i ISIS fickor!

När skall USA lära sig att man inte kan bekämpa de sunnitiska terrormonstret med ena handen och bekämpa det med den andra!
Citera
2014-06-15, 09:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Herregud. Nu kan förvisso inte jag bedöma om Saddams Irak var att föredra, men jag betvivlar att inbördeskriget i Syrien överhuvtaget inträffat om det inte var för Blairs operationer i mellanöstern...

Idag har The Guardian en intressant artikel om just Maliki, som Blair nu försöker ge skulden för kaoset i Irak:

Iraq: how much is the divisive approach of Maliki responsible for the turmoil?

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jun/15/nouri-al-maliki-is-he-the-man-to-blame-in-iraq

Artikeln påminner om hur det gick till när USA och britterna ersatte den demokratiskt utsedde premiärministern (Ibrahim al-Jaafari) med Maliki, som man trodde skulle göra ett "bättre jobb":

The Sunni, driven from power and office by the invaders, were unwilling to accept their newly diminished status. These were causes and conflicts barely understood – or at least gravely underestimated – in the White House and Department of Defence. Clumsy US tactics and policies exacerbated a deteriorating situation. By spring 2006, the country was deep in a horrific civil war.

Maliki came to prominence during the darkest days of that conflict. The ill-fated US-led civilian administration had been long gone by the time the 2005 elections came round, but that did not mean US influence had waned. Washington was unhappy with the incumbent prime minister, whom it deemed ineffectual, but there were few attractive options. Maliki's name came up and US diplomats in Iraq manoeuvred parliamentarians to back him.

"I don't think it was wishful thinking. There were some good things about him and it was a pretty shallow talent pool. I think he was as surprised as anyone to find himself prime minister. He certainly didn't ask for it," said one former British diplomat working on Iraq at the time.

Så kan det gå när man handplockar någon till ett jobb som personen ifråga inte bett om.

Tankarna går till ögonläkaren Bashar al-Assad, som installerades som tronföljare i Syrien efter det att den äldre brodern Bassel al-Assad omkommit i en bilolycka.
Citera
2014-06-15, 09:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
När skall USA lära sig att man inte kan bekämpa de sunnitiska terrormonstret med ena handen och bekämpa det med den andra!

Jag förmodar att du menar att man inte ska mata monstret med den ena handen och bekämpa det med den andra.

Kloka ord i så fall. Kunde också tillämpas på hur man hanterar ultranationalism och nazism i Europa.
Citera
2014-06-15, 09:24
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

"I don't think it was wishful thinking. There were some good things about him and it was a pretty shallow talent pool. I think he was as surprised as anyone to find himself prime minister. He certainly didn't ask for it," said one former British diplomat working on Iraq at the time.

Så kan det gå när man handplockar någon till ett jobb som personen ifråga inte bett om.

Tankarna går till ögonläkaren Bashar al-Assad, som installerades som tronföljare i Syrien efter det att den äldre brodern Bassel al-Assad omkommit i en bilolycka.

Tankarna går snarare till Socialdemokraternas val av Håkan Juholt.

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Juholt
Oj! De är inte kloka. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt *eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning.

http://www.dn.se/nyheter/politik/oj-de-ar-inte-kloka/
Citera
2014-06-15, 09:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Tankarna går snarare till Socialdemokraternas val av Håkan Juholt.

http://www.dn.se/nyheter/politik/oj-de-ar-inte-kloka/

Juholt hade vissa brister som han själv var medveten om, men han kastade inte in Sverige i ett sekteristiskt inbördeskrig.

Ibland kan det iofs vara klokt att utse någon till chef som inte vill ha jobbet. Beror lite på omständigheterna.
Citera
2014-06-15, 10:08
Bannlyst
kriget är en utvidgning av syrienkriget, syrien och irak gränsar

här berättar en tunisisk terrorist som var aktiv i syrien att det är usa som står bakom terroristerna:

http://www.youtube.com/watch?v=dTpyLSfu4nU&feature=youtu.be
Citera
2014-06-15, 10:11
Medlem
Apologists avatar
Jag tror det här är bibelprofetia i början till uppfyllese. Enligt Daniels bok så ska mellanöstern delas in i två delar, King of The South (Egypten m.m.) och King Of the North (där antikrist kommer ifrån).

Med andra ord är det två kalifat. Ett Shia Kalifat som med antikrist som tror på den 12Imamen och ett Sunni Kalifat.

För att detta scenariot ska uppfyllas helt bör vi nog se ett krig från Irans sida med hjälp av Ryssland mot Sunni Islamisterna som drar Sunni Kalifatet ner mot södern.

Med andra ord så bör Sunni Islamisterna förlora mot Iran koalitionen.

Turkiet kommer nog spela en roll i det här men jag är osäker hur det kommer att se ut.
Citera
2014-06-15, 10:17
Medlem
Euripidess avatar
Det som händer i Irak är totalt...jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det faktiskt. Ord som fruktansvärt, äcklande, sadistiskt eller barbariskt räcker inte riktigt till. Var man än vänder sig i världen finner man problem, och den gemensamma nämnaren i de värsta oroshärdarna är alltid att ena sidan obönhörligen är muslimer. Jag kan heller inte förstå hur de Irakiska styrkorna har kunnat kollapsa så fullständigt. Jag trodde att de Irakiska styrkorna hade moral nog att bjuda på gott motstånd, speciellt med tanke på att de borde vara totalt överlägsna till antalet. Om det är folk med samma skitmoral som försvarar huvudstaden så är det ju redan kört.

Mellanöstern känns som ett enormt träsk där alla försök till att skapa stabilitet/frihet för individen obönhörligen sjunker ner i dyn. Egentligen borde vi (vi, som i västvärlden) helt enkelt dra oss tillbaka och låta dem skapa vilken sorts tillvaro de än skapar för sig själv. Att hjälpa dem har ju inte direkt fungerat och hjälpförsöken har ju inte alltid varit helt genomtänkta eller optimalt utförda. Resultatet är att de idag hatar oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in